خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۸۸۱۱

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷

ایران برای بازسازی سوریه چه خواهد کرد؟

ایران برای بازسازی سوریه چه خواهد کرد؟

روزنامه‌های امروز به آثار اقتصادی سفر معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه پرداخته‌ و روایت کرده‌اند که در این سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای بازسازی این کشور از ایران دعوت کرده است.

کشور سوریه چند سالی است که درگیر جنگ داخلی است و این جنگ خانمان‌سوز باعث شده تا بخش بسیار قابل توجهی از زیرساخت‌ها و بافت مسکونی و صنعتی این کشور از بین برود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون با فروکش کردن نسبی جنگ در سوریه، بحث بازسازی این کشور و به دست گرفتن بازار این کشور در بین کشورهای مختلف منطقه محل بحث و نظر است. در این بین ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در معادلات سوریه به دنبال آن است که بتواند مشارکت جدی در اقتصاد این کشور داشته باشد.

اکنون اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه سفر کرده و گفتگوهایی را با طرف سوری در این خصوص انجام داده است. اکثر روزنامه‌های امروز به بازتاب این سفر و دعوت بشار اسد از ایران برای حضور در اقتصادی سوریه پرداخته‌اند.

روزنامه ایران به « دعوت اسد از ایران برای بازسازی سوریه » اشاره کرده و اظهار می‌کند که در این سفر فعالان بخش خصوصی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا جهانگیری را همراهی کرده‌اند.

این روزنامه ضمن اشاره به امضای 11 سند همکاری میان دو کشور در این سفر، می‌نویسد: این شواهد که در سفر اخیر جهانگیری به سوریه، تثبیت و تصویب شد، تاییدکننده این واقعیت است که فعالیت‌های اقتصادی، در ادامه حضور سیاسی و مستشاری در سوریه به راه افتاده است و این همه، پاسخی به منتقدان سیاست خارجی ایران است که معتقد بودند نقش‌آفرینی ایران در سوریه، جز در زمینه سیاسی و دیپلماتیک، دستاورد دیگری برای ما ندارد.

ایران نقل می‌کند که در این سفر علاوه بر اسناد اما شده، کلنگ ساخت نیروگاه 540 مگاواتی در لاذقیه به همت ایران به زمین زده می‌شود. همچنین اتاق مشترک بازرگانی دو کشور در دمشق آغاز به کار کرد و نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی نیز در سوریه دایر خواهد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در این زمینه روایت می‌کند که در سفر معاون اول رئیس‌جمهور « امضا 11 سند همکاری اقتصادی و راهبردی میان ایران و سوریه » محقق شده است.

این روزنامه در خصوص اسناد امضاشده در این سفر می‌نویسد: یادداشت تفاهم همکاری‌های ژئوماتیک در زمینه نقشه‌برداری، یادداشت تفاهم همکاری سینمایی، سند برنامه همکاری اجرایی در زمینه آموزش و پرورش، یادداشت تفاهم همکاری‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، یادداشت تفاهم همکاری‌های مسکن و خدمات عمومی، یادداشت تفاهم همکاری‌های ریلی، یادداشت تفاهم در زمینه تشویق سرمایه‌گذاری مشترک، یادداشت تفاهم همکاری‌های نمایشگاهی و یادداشت تفاهم برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی اسنادی بودند که توسط مقامات دو کشور و در حضور معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر سوریه امضا شد.

روزنامه جوان نیز در این خصوص با تیتر « دعوت اسد از شرکت‌های خصوصی ایران برای بازسازی سوریه » می‌نویسد: رئیس‌جمهور سوریه در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور ایران با قدردانی از رهبری معظم و دولت ایران، تشکر عمیق خود را از ملت ایران به‌خاطر حمایت همه‌جانبه از ملت سوریه اعلام کرد.

این روزنامه به نقل از بشار اسد می‌نویسد: ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

اما روزنامه خراسان نیز در گزارشی اقتصادی به موضوع داغ این روزها یعنی کارت‌های بازرگانی اشاره کرده است. خراسان با تیتر « مالیات معوق 30 هزار میلیاردی » اظهار می‌کند که گوشه‌ای از فساد کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف افشا شد.

آن‌گونه که این روزنامه اشاره کرده این موضوع در جلسه دوشنبه شب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است. به نحوی که وزیر اقتصاد از پیگیری بحث رتبه‌بندی بازرگانان صحبت کرده است.

اما خراسان اشاره کرده که در این جلسه رئیس کمیسیون اقتصادی می‌گوید: ما در طول سال‌های گذشته با یک مشکل بزرگ به نام کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف روبه‌رو بوده‌ایم که در چارچوب آن افرادی با انجام فعالیت‌های اقتصادی بدون آن که پیشینه‌شان مشخص باشد، به اقتصاد کشور ضربه زده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در طول سال‌های گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق حاصل از فعالیت همین بازرگانان یک‌بار مصرف به وجود آمده که امروز هیچ‌یک از نهادهای نظارتی امکان پیگیری آن را ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.