کد مطلب: ۳۴۸۴۹۳

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۹ دی ماه ۹۷

آخرین اخبار از قیمت بنزین و SPV

آخرین اخبار از قیمت بنزین و SPV

روزنامه ایران خبر می‌دهد که بنزین نه گران و نه سهمیه‌بندی می‌شود. خراسان نیز به خبرهای ضدونقیض درباره کانال مالی اروپا (SPV) اشاره می‌کند. همدلی روایتی از اختلاف مجلس و بانک مرکزی بر سر تاثیرگذاری ارز یارانه‌ای 4200 تومانی را بیان کرده است. در نهایت فرهیختگان گزارش می‌دهد که در بودجه 96 تنها 38 درصد احکام قانونی بودجه رعایت شده است.

اگرچه در لایحه بودجه سال 98 خبری از دستکاری قیمت بنزین وجود ندارد، اما چند صباحی است که برخی زمزمه‌ها مبنی بر افزایش قیمت بنزین یا امکان سهمیه‌بندی آن وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین، افکار عمومی را به خود جلب کرده است. روزنامه ایران در تازه‌ترین خبر بنزینی خود اظهار می‌کند که « بنزین نه گران می‌شود و نه سهمیه‌بندی می‌شود

ایران به نقل از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که حدود 40 پیشنهاد در خصوص بنزین به کمیسیون تلفیق ارائه شد که هیچ‌کدام از آنها رای نیاورد. این روزنامه به نقل از یکی از نمایندگان می‌نویسد: کمیسیون تلفیق پس از دریافت پیشنهادهای کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید که مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین برای سال آینده نداشته باشد. البته دولت اختیار دارد که اگر در سال ۹۸ به جمع‌بندی برسد، اصلاحات خود را انجام دهد، اما در قانون بودجه سال ۹۸ تا آنجا که کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته هیچ مصوبه‌ای درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

ایران همچنین به مساله تصویب افزایش وام ازدواج در کمیسیون تلفیق اشاره کرده و به این نکته پرداخته که منابع لازم برای افزایش وام ازدواج وجود ندارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که افراد متقاضی در انتظار بیشتری برای دریافت وام ازدواج بمانند.

روزنامه خراسان نیز به « خبرهای ضدونقیض درباره ماهیت spv » اشاره کرده است. این روزنامه روایت می‌کند که از جمله اخبار ضدونقیض در این مورد مربوط به گزارش خبرنگار وال‌‌استریت‌ژورنال است. این گزارش تاکید کرده بود که دو کشور اسپانیا و ایتالیا درباره یکی از بندهای بیانیه پایانی اتحادیه اروپا که قرار است هم‌زمان با راه‌اندازی spv رسانه‌ای شود، اختلاف‌نظر دارند. به گفته وال‌استریت ژورنال، این اختلاف بر سر نقش ایران در مسئله یمن بوده است.

خراسان در ادامه به نقل از بلومبرگ عنوان می‌کند که سازوکار مالی اروپا گویا تنها محدود به کالاهای اساسی است. از طرفی وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته بود کانال ویژه مبادله مالی با ایران در ابتدا مبادلات کالاهای انسانی را پوشش خواهد داد.

این روزنامه همچنین به سخت‌گیری‌های آمریکا به اتحادیه اروپا پرداخته و به نقل از فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌نویسد: SPV نقطه ضعف اروپایی‌ها در قبال آمریکا را نشان داد. اروپایی‌ها با اقدامات خود نشان دادند که به آمریکا وابسته هستند.

اما روزنامه همدلی نیز با تیتر « هشدار مجلس، انکار بانک مرکزی » اشاره می‌کند که حاشیه‌های رانت ارز 4200 تومانی همچنان یکی از داغ‌ترین محافل کارشناسی است.

آنگونه که همدلی روایت کرده مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرده که اختصاص ارز یارانه‌ای 4200 تومانی تاثیری در کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نداشته است.

این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید شده که در فاصله زمانی فروردین سال جاری تا پایان آذر ماه، 15 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده که قیمت آنها 4 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که حالا بعد از گذشت حدود 8 ماه از اجرای سیاست دلار 4200 تومانی و اتفاق‌هایی که در اقتصاد افتاد، بانک مرکزی همچنان بر این باور است که کالاهای مشمول ارز دولتی، ۳٫۳۸ درصد گران شد و کالاهای غیر مشمول ۷٫۶۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

« ضد فلسفه بودجه‌نویسی » تیتری است که روزنامه فرهیختگان برای گزارش امروز خود در مورد انتشار گزارش تفریغ بودجه انتخاب کرده است.

فرهیختگان در این خصوص می‌نویسد: گزارش تفریغ بودجه ۹۶ منتشر شد، طبق این گزارش فقط ۳۸ درصد احکام قانونی رعایت شده است، حالا این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا بودجه‌می‌نویسیم؟

اما آن‌گونه که فرهیختگان عنوان کرده از جمله نکات مهم گزارش تفریغ بودجه 96 می‌توان به تحقق 125 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی، جبران کسری 82 هزار میلیاردی با آینده‌فروشی، 88 میلیارد دلار؛ فروش داخلی و صادرات نفت، مشخص نبودن 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری میادین نفتی، بازهم تخلف در بودجه شرکت‌ها و ۵٫۵ هزار میلیارد تومان تخلف خصوصی‌سازی 8 شرکت اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.