کد مطلب: ۱۹۷۷۹۰

ایران در جذب سرمایه در صنعت نفت مشکلی ندارد

ایران در جذب سرمایه در صنعت نفت مشکلی ندارد

معاون وزیر امورخارجه گفت: در حوزه تولید، فروش، صادرات و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت هیچ مشکلی نداریم، ایران امروز نفت خود را می‌فروشد و پول آن نیز به کشور باز می‌گردد.

سیدعباس عراقچی، شامگاه دوشنبه (نهم بهمن‌ماه) با حضور در برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون که ما نفت می‌فروشیم پول آن برمی‌گردد، گفت: بله، پول آن برمی‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عراقچی افزود: از ابتدای سال ۹۶ تا امروز، بیش از ۴۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که ۳۷ میلیارد دلار به حساب‌های بانک مرکزی برگشته و هزینه شده است.

وی تصریح کرد: آمریکا می‌گوید ایران همه کارهای خود را انجام می‌دهد و می‌خواهد ایرانی را که در منطقه مقتدر شده کنترل و محدود کند. می‌خواهد تحریم‌های سابق نفتی، بانکی و کشتیرانی را برقرار کند، اما می‌بیند که برجام مانع است.

عراقچی عنوان کرد: تحریم‌های اصلی که از طریق برجام برداشته شده کماکان برقرار است. ایران منافع خود را می‌برد، هم منابع حاصل از فروش نفت باز می‌گردد و هم کشتیرانی، نفتکش‌ها و بیمه برقرار است.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به حادثه نفتکش سانچی گفت: نفتکش سانچی متاسفانه غرق شد و یک تراژدی رقم خورد و بیش از ۳۰ نفر را از دست دادیم، این نفتکش همه بیمه‌های بین‌الملی را داشت که زمان تحریم‌ها هیچ کدام از آن بیمه‌ها وجود نداشت.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: خدا را شکر می‌کنیم که در زمان تحریم‌ها، حادثه‌ای مثل سانچی نداشتیم. کشتی سانچی همه بیمه‌های بین‌المللی را دارا بود و یک دلار به کشور خسارت وارد نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نفتکش سانچی با پرچم کشور دیگر تردد داشته است، گفت: به علت مزایایی که استفاده از پرچم این کشورها برای صاحبان کشتی‌ها ایجاد می‌کند از آن استفاده می‌شود. تقریبا تمام کشورها از پرچم پاناما و دومنیکن استفاده می‌کنند، اتفاقا زمان تحریم اجازه این استفاده را به ما نمی‌دادند.

عراقچی تصریح کرد: ایران امروز نفت خود را می‌فروشد، بیمه و مسائل بانکی راه افتاده است و ما دوباره به صحنه بازگشته‌ایم.

معاون وزیر امورخارجه عنوان کرد: این‎که تحریم‌های نفتی را نمی‌توانند بازگردانند به دلیل برجام است و در این تردیدی نداریم. برجام مانع ترامپ است. وی می‌خواهد قدرت ایران را بگیرد، برای همین عنوان می‌کند که برجام از بین برود.

وی گفت: ایران اکنون هم از نظر خودمان و هم از نظر جامعه بین‌الملل از برجام و منافع آن سود می‌برد؛ هم نفت می‌فروشد، هم سرمایه‌ جذب کرده است.

عراقچی افزود: در حوزه تولید نفت، فروش نفت، صادرات نفت، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت هیچ مشکلی نداریم، در حوزه حمل و نقل نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

منبع: شانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.