خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۴۵۸۲

ایران چهارمین کشور درگیر تنش آبی جهان

ایران چهارمین کشور درگیر تنش آبی جهان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: طبق مطالعات سازمان ناسا در ٣٠ سال آینده ٤٥ کشور وارد تنش آبی شدید خواهند شد و ایران چهارمین کشور در این فهرست است.

حمیدرضا قلمکاری در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: سه مساله آب، محیط زیست و تولید محصولات صادرات محور متناسب با اقلیم در حوزه کشاورزی از اولویت‌های این کمیسیون است و خروج از وضعیت کنونی در ابتدا نیازمند این است که انکار واقعیت‌ها در خصوص مسائل زیست محیطی و آب کنار گذاشته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی از دانشگاهیان به عنوان تصمیم‌سازان و از مسئولین به عنوان تصمیم گیران نام برد و گفت: موفقیت‌هایی که در این کمیسیون به دست آمده نتیجه ایجاد هم‌افزایی بین فعالان اقتصادی، مسئولان دولتی و دانشگاه‌ها بوده است و کارهای نیمه تمام نیز بی‌شک با همین نسخه نتیجه خواهد داد.

قلمکاری با اشاره به اینکه مطابق با مطالعات سازمان ناسا در ٣٠ سال آینده ٤٥ کشور وارد تنش آبی شدید خواهند شد و ایران چهارمین کشور در این فهرست است اظهار کرد: آب مهمترین موضوع بین بخشی میان صنایع مختلف است و لازم است تا همه بخش‌ها در این زمینه وظایف خود را بدانند و طرح‌های ریاضتی آب را انجام دهند.

۱۸۰۰ هکتار اراضی باغی در حال نابودی

اصغر محسن‌ زاده کرمانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت: تلاش‌های این کمیسیون سبب شد تا طرح «توسعه باغات دیم، در اراضی شیب‌دار» در استان اصفهان متوقف شود و امیدواریم که با پیگیری‌های آتی این طرح در استان‌های مجاور نیز اجرا نشود.

محسن‌زاده با بیان اینکه آب شرب اصفهان، کاشان و یزد و همچنین آب صنایع در سال جاری قدری کاهش داشته است افزود: این درحالی است که کشاورزی شرق و غرب استان اصفهان صفر شده و ١٨٠٠ هکتار از باغات اصفهان (پایین دست سد چم آسمان) در شُرف نابودی است همچنین برای باغات بالا دست سد چم آسمان و حجت آباد نیز ١٧ میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده که این میزان نیز برای این منطقه کافی نخواد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان سطح باغات اصفهان که در تنش شدید آبی قرار گرفته اند را ٧٨ هزار هکتار اعلام و ادامه داد: آب رسانی از طریق تانکر، آب رسانی از طریق لوله گذاری و ژئوممبران سه راه حلی است که برای کاهش خسارات باغات در نظر گرفتهایم که نیازمند اعتبار کافی است.

وی با بیان اینکه آب رسانی برای نجات یک هکتار باغ از طریق تانکر حداقل بین ٥ تا ٦ میلیون هزینه در بر دارد گفت : برای کمک به باغداران ١١٦ میلیارد تومان اعتبار درخواست کرده بودیم که تنها ٧ میلیارد آن برای اجرای مرحله اول یعنی خرید آب برخی چاه‌ها عمیق اختصاص پیدا کرده است که البته هزینه حمل و نقل بر عهده باغدار است.

محسن زاده با اشاره به کاهش بارش‌ها و کاهش حجم سدهای استان اظهار کرد: سال جاری برای زراعت، باغبانی و شرب سال بسیاری سختی خواهد بود و بی تردید مدیریت وضع کنونی نیز بسیار سخت تر است.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.