کد مطلب: ۱۱۷۹۴۴

ایران ۲۵ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی امضا می‌کند

ایران ۲۵ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی امضا می‌کند

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از برنامه‌ریزی برای امضای ۲۵ میلیارد دلاری قرارداد برای توسعه ۲ میدان بزرگ مشترک نفتی ایران با عراق در دوران پسابرجام خبر داد. سید نورالدین شهنازی‌زاده، درباره مهمترین برنامه توسعه میادین مشترک نفتی ایران با عراق در منطقه غرب کارون، گفت: هم اکنون دو میدان بزرگ و مشترک نفتی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از برنامه‌ریزی برای امضای ۲۵ میلیارد دلاری قرارداد برای توسعه ۲ میدان بزرگ مشترک نفتی ایران با عراق در دوران پسابرجام خبر داد.

سید نورالدین شهنازی‌زاده، درباره مهمترین برنامه توسعه میادین مشترک نفتی ایران با عراق در منطقه غرب کارون، گفت: هم اکنون دو میدان بزرگ و مشترک نفتی ایران در منطقه غرب کارون شامل آزادگان و یادآوران بوده که توسعه آزادگان در قالب چند میدان کوچک‌تر انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون توسعه میدان آزادگان در قالب میادین آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران شمالی و جنوبی انجام می‌شود، تصریح کرد: اما در امضای تفاهم نامه مطالعاتی با شرکت‌های علاقه‌مند همچون شل و توتال، مطالعات کل میدان نفتی آزادگان به صورت یکپارچه واگذار شده است.

این مقام مسئول در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه در توسعه این دو میدان بزرگ نفتی ایران در غرب کارون در کنار توسعه، افزایش ضریب بازیافت هم به عنوان یک اولویت توسعه در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در مجموع پیش بینی می شود برای توسعه این دو میدان نفتی حدود ۲۵ میلیارد دلار با امضای قراردادهای جدید سرمایه گذاری انجام شود.

اسفند ماه سال گذشته هم یک قرارداد محرمانگی برای توسعه آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه امضا شده و مقرر شده بود در مدت زمان حدود ۶ ماه این شرکت فرانسوی مطالعات خود را برای توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انجام بدهد.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته پیش ‌بینی می‌شود برای توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و با هدف تولید روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

هم اکنون حدود ۵۰ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که با تکمیل مراحل فاز اول توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق ظرفیت تولید نفت از این میدان تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ هزار بشکه در روز عبور خواهد کرد.

علاوه بر این هدف از توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران تولید روزانه حدود ۸۵ هزار بشکه نفت خام بوده که هم اکنون بالغ بر ۱۱۵ هزار بشکه نفت و به عبارت دیگر ۳۰ هزار بشکه بالاتر از ظرفیت تعیین شده برای توسعه فاز اول این میدان برداشت می شود.

قرار است در صورت بهره‌برداری از فاز دوم میدان نفتی یادآوران روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه و با تکمیل فاز سوم این میدان مشترک روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام برداشت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.