خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۰۷۲۳

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی:

نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا با بازارهای جهانی چه کرد؟

نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا با بازارهای جهانی چه کرد؟

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و افت قابل توجه یورو در برابر دلار، شاخص دلار و طلا در هفته دوم فوریه به‌ترتیب 0.5 درصد و 0.76 درصد رشد کردند. بازار نفت هم پس از پنج هفته نزولی، با رشد 5.1 درصدی، بهترین عملکرد هفتگی خود را از ابتدای سال میلادی به‌ ثبت رساند. بیت‌کوین اما 1.8 درصد افت کرد.

شیوع ویروس کرونا در هفته‌های اخیر، رشد قابل توجه دلار را در مقابل یورو به همراه داشت. با این حال، افزایش ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس، به‌عنوان دارایی‌های امن، از رشد بیشتر شاخص دلار جلوگیری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته دوم فوریه، 0.5 درصد رشد کرد و در آخرین روز از معاملات در سطح 99.16 قرار گرفت.

در حال حاضر، تعداد قربانیان این ویروس هزار و 665 نفر گزارش شده و بیش از 69 هزار نفر به آن مبتلا شده‌اند.

تجارت قابل توجه اروپا به‌ویژه آلمان با کشورهای آسیایی، موجب افت یورو در برابر دلار شده است؛ تاجایی‌که در معاملات روز پنج‌شنبه یورو به پایین‌ترین سطح دو سال گذشته در برابر دلار رسید.

علاوه بر شیوع ویروس چینی، از دیگر دلایل رشد شاخص دلار، انتشار داده‌های مثبت اقتصادی در ایالات متحده و خلق 225 هزار شغل در ماه ژانویه بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، از ابتدای سال 2020 تاکنون شاخص دلار 2.88 درصد رشد کرده است.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، بیت‌کوین و نفت را در هفته دوم فوریه 2020 نشان می‌دهد:

بازدهی بازارها

با افزایش تقاضا برای دارایی‎های امن، قیمت جهانی طلا هم به بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید.

درحالی‌که هر اونس طلا در اولین روز از معاملات هفتگی با قیمت هزار و 573 دلار معامله می‌شد، روز جمعه به هزار و 582 دلار رسید.

در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا با رشد 0.76 درصدی مواجه شد.

به‌عقیده تحلیلگران، تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا هنوز مشخص نیست. اما با کاهش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، بازارهای سهام در جهان هفته بی‌ثباتی را پشت سر گذاشتند و سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن پناه آورده‌اند.

جورج گرو، تحلیلگر ارشد در موسسه آربی‌سی کپیتال در این زمینه گفته است: حتی اگر ویروس کرونا مهار شود، به‌دلیل کاهش نرخ بهره در آمریکا و عدم قطعیت‌های ناشی از تنش‌ها در خاورمیانه و دیگر ریسک‌های سیاسی، انتظار می‌رود طلا در محدوده هزار و 550 دلار تا هزار و 600 دلار معامله شود.

بازار نفت هم پس از پنج هفته نزولی، در هفته گذشته با رشد 5.1 درصدی، بهترین عملکرد هفتگی خود را از ابتدای سال میلادی به‌ثبت رساند.

افزایش قیمت نفت در حالی رخ می‌دهد که برخی سرمایه‌گذاران گمانه‌زنی کرده‌اند، پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا کوتاه‌مدت است. آنها به اقدامات و محرک‌های بیشتر از سوی بانک مرکزی چین امیدوارند.

در هفته‌های گذشته، بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر تهدید ویروس کرونا، نرخ بهره ریپو (repo) را کاهش داد و در عین حال اقدام به تزریق نقدینگی در بازار کرد.

در بازار ارزهای دیجیتال اما بیت‌کوین در هفته دوم فوریه با افت 1.8 درصدی مواجه شد.

بیت‌کوین که از ابتدای سال ۲۰۲۰ با قیمت حدود هفت هزار دلار شروع کرد، امروز (در لحظه تنظیم گزارش)، به 9 هزار و 955 دلار معامله شد. در ساعات ابتدایی اما قیمت هر بیت‌کوین 10 هزار و 249 دلار بود.

تحلیلگران دلیل این افت قیمت را فروش بیت‌کوین از سوی برخی سرمایه‌گذاران برای کسب سود عنوان کرده‌اند. با این حال، برخی همچنان به روند صعودی این ارز محبوب دیجیتال خوش‌بین هستند.

فیلب‌فلیب، تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت‌کوین به‌زودی به 11 هزار و 500 دلار خواهد رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به بیت‌کوین را می‌توانید در سلسله اخبار بیت‌کوین تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.