کد مطلب: ۲۷۱۴۸۹

بازار ثانویه در سامانه نیما فعالیت می‌کند

بازار ثانویه در سامانه نیما فعالیت می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که بازار ثانویه ارز در سامانه نیما فعالیت می‌کند و معاملات توافقی صورت می‌گیرد.

محمد حسن‌نژاد با اشاره به ایجاد بازار ثانویه ارزی، اظهار داشت: پیش از تک‌نرخی شدن دلار، عملا بازار ثانویه داشتیم چرا که دلار در صرافی‌ها قیمت‌گذاری می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار ثانویه در سامانه نیما تعریف می‌شود، ادامه داد: در بازار ثانویه گذشته بازار نرخی را برای خرید و فروش ارز به مردم تعیین می‌کرد، اکنون می‌خواهیم تمام خرید و فروش‌های دلار را در سامانه نیما ثبت کنیم.

نماینده مردم مرند در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: در سامانه نیما به کالاهای اولویت دوم و سوم گفته می‌شود برای خرید دلار به افراد فعال خارج از پتروشیمی و فولاد مراجعه کند و با توافق دلار مورد نیاز را تهیه کند، در واقع در بازار ثانویه توافقی معامله می‌شود.

وی تاکید کرد: از دیدگاه بنده باید تمام معاملات توافقی صورت گیرد حتی دولت نیز دلار رسمی را توافقی عرضه کند این اشتباه است که به کالاها ارز 4 هزار و 200 تومان داده شود.

این نماینده مجلس در توضیح صحبت‌های خود، گفت: به طور مثال قیمت گوشی هزار دلار است و به شما می گویند با دلار 4 هزار و 200 تومان آن را بفروشید؛ اما دلار در بازار 8 هزار تومان است در واقع ارزش گوشی شما 8 میلیون است بنابراین تلاش می‌کنید با قاچاق کالا را به خارج از کشور ببرید و بفروشید، این کار باعث ایجاد فساد در کشور می‌شود.

حسن نژاد با ارائه راه کار عنوان کرد: باید همان روشی که در دارو داریم برای کالاهای دیگر نیز در پیش گرفته شود، در دارو دولت مابه التفاوت قیمت خرید و فروش را به صورته یارانه پرداخت می‌کند بنابراین با باید واردات کل کالاهای را انحصاری کرد یا واردات آزاد صورت گیرد و یارانه به کالاها اختصاص پیدا کند.

وی گفت: دولت باید 40 میلیارد دلار بفروشد و طبق قانون بودجه درآمد 140 هزارمیلیارد تومان کسب کند؛ اما اگر دلار را 7 هزار تومان در نظر بگیریم این درآمد 280 هزار میلیارد تومان می‌شود و مازاد درآمد داریم؛ اما موضوع این است که قمیت‌ها بر اساس دلار 4 هزار و 200 تومان نیست و عملا 140 میلیارد تومان به جیب وارد‌کنندگان وارد می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: بنابراین باید با دلار آزاد خرید و فروش کالا صورت گیرد و دولت برای جبران تفاوت قیمت‌ها یارانه، بن کارت یا کپن بدهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این روش باعث کاهش قمیت دلار در بازار می‌شود قیمت قابل پیش‌بینی نیست چرا که عرضه و تقاضا تعیین کنده قیمت می‌شود، با این وجود دلار 7 هزار تومان نیست، نرخ واقعی آن پایین‌تر این این اعداد است.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.