کد مطلب: ۱۳۳۷۸۹

بازار خودرو پس از انتخابات

بازار خودرو پس از انتخابات

با نزدیک شدن به روز انتخابات، در بازار بورس احتیاط معامله هر چه بیشتر در حال گسترش است، تا جایی که در چند روز گذشته ارزش معاملات به شکل معنی‌داری افت پیدا کرده است.

هر کدام از نامزدهای انتخاباتی برنامه مشخصی را تحت عنوان برنامه اقتصادی دارند. حال سوال اصلی این است که، در بعد از انتخابات فضای بازار تحت تاثیر این برنامه‌ها چگونه خواهد بود.

چرا گروه خودرو در سال‌های گذشته توانست توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند؟

شاید بتوان پاسخ این سوال را اینگونه مورد تحلیل قرار داد، نمادهایی که با نام دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی «خودرو» و «خساپا» قابل مشاهده و بررسی هستند، بخش قابل توجهی از رشد خود را متاثر از اجرایی شدن برجام می‌دانند.

وضعیت رکودی خودروسازی که در مواجه با تحریم‌های جهانی و نوسانات شدید نرخ دلار به وجود آمده بود، منجر به آن شد تا معاملات سهام این گروه در مسیری رکودی و در حال گسترش گام بردارد.

روند رکودی در بازار خودرو در بازار بورس تا پاییز 94 ادامه پیدا کرد، و این در حالی بود که بازار باید تا میانه‌های زمستان در انتظار اجرایی شدن برجام می‌ماند، در این شرایط بود که در اوایل زمستان 94 روند رکودی سهام خودروسازی آرام‌آرام در مسیر معکوس یعنی در مسیر صعودی حرکت کرد.

با رسیدن اخبار رفع تحریم‌های جهانی، نمادهای این بازار، ساختار مالی بسیاری از نمادهای صنعت خودروسازی که در وضعیت رکود به سر می‌بردند را در مدتی کمتر از سه ماه یعنی تا پایان سال 94 به رشدی 218 درصدی رساند.

البته سیر نزولی سهام صنعت خودرو همیشه یکسان و یکدست نبود و مدام درحال نوسان و لغزش بود، ولی با هر باری که سیگنال‌های بازار مسیر نزولی را در این صنعت پیش‌ینی می‌کردند، دیگر حتی هجوم نقدینگی نیز نمی‌توانست برای حفظ و نجات بازار از فشار صف فروش بکاهد و از روند نزول قیمتی تا تشکیل سقف قیمت مقاومتی و کف قمیت حمایتی جلوگیری کند.

اما اکنون شرایط با گذشته بسیار تفاوت کرده است. دوباره نقدینگی‌ها به بازار خودرو هجوم آورده و این موج نقدینگی موجب رشد سریع برخی از نمادهای این بازار شده است.

با این حال وقتی بازار به سطوح مقاومتی برخورد می‌کند، رشد سهام خودرو در هم می‌شکند. در کنار این مسائل مالی و بازاری، نگرانی‌های سیاسی نیز کم نیست، این نگرانی‌ها در کنار همه شایعات و اخبار ضد و نقیض جهانی منجربه افزایش فشار بر نمادهای خودرویی شده است.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که سهامداران گروه صنعت خودرو از روند سیاسی مسائل جهانی و تنش‌های بانکی که به دنبال آن رخ می‌دهد بسیار در حراس هستند.

تحلیل‌گران تجارت‌نیوز بر این باورند که در کنار مسائل سیاسی، نگرانی دیگری نیز خواب را از چشم سهام‌داران ربوده و آن مسئله‌ی مبهم آینده نرخ دلار است که مرتبط یا بی‌ربط بر همه سطوح اجتماعی و اقتصادی ایران اثرگذار است.

البته در مورد صنعت خودرو باید گفت که بخش عظیمی از قطعات و مواد اولیه خودرو در ایران حاصل واردات است که جای بسی تاسف دارد.

نتیجه انتخابات پایان هفته هر چه که باشد دلیلی بر حل مشکلات کنونی نیست، انتخاب دولت فعلی به معنی توجه هر چه بیشتر به سطوح حمایتی و مقاومتی کنونی است و تصدی دولتی جدید شاید به معنی بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری و ایجاد هر چه بیشتر تنش در بازار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.