کد مطلب: ۴۳۳۹۳۶

بازار شب عيد امسال چه وضعيتی دارد؟

بازار شب عيد امسال چه وضعيتی دارد؟

ويروس كرونا بازار شب عيد كسب و كارها را بهم ريخته است و تاثير قابل ملاحظه‌ای بر روی خريد مردم گذاشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با انتشار گسترده اخبار رسمی و شایعات پیرامون ویروس کرونا در کشور، مراجعه مردم به بازارها برای خرید برخی کالاها و خدمات کاهش یافته و موجب نگرانی جامعه اصناف شده است.

در فرهنگ ملی ما، روزهای پایانی سال مصادف با رشد خرید کالا و استقبال از تعطیلات نوروزی است، ولی امسال سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب و کار اصناف شده است.

رسته‌های صنفی مرتبط با موادغذایی آماده، خدمات ورزشی، خدمات حمل و نقل درون شهری، پوشاک و تزئینات منزل ظرف دو هفته اخیر با افت قابل ملاحظه تقاضای مردم روبرو شده‌اند که ناشی از نگرانی جامعه از حضور در مراکز تجمع و رعایت بهداشت عمومی است.

خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در این زمینه اظهار کرد: تقریبا ۲۰ درصد از مراسم‌ها در تالارها ظرف چند روز اخیر لغو شده و مردم از حضور در رستوان‌ها و مراکز عمومی خودداری می‌کنند.

به گفته وی تالارها و رستوران‌ها مبلغ ودیعه متقاضیان رزرو سالن را در روزهای اخیر بدون هیچ کم و کاستی به آنها عودت داده‌اند هر چند این امر ضرر و زیان هنگفتی به تالارها تحمیل کرده است.

محمدرضا باباخانی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش هم گفت: در همین چند روز فروش اعضای صنف ما به کمتر از یک چهارم رسیده است.

وی گفت: مطابق توصیه‌های پزشکی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید حتی الامکان از حضور در مکان‌های شلوغ اجتناب کرد که رستوران‌ها هم از جمله این اماکن محسوب می‌شوند.

از طرفی چون این ویروس از طریق لمس و تنفس منتقل می‌شود مردم از خریدن غذای حاضری در بیرون از خانه اجتناب می‌کنند که البته احتیاط‌ شرط عقل است و نمی‌توان به آنها خرده گرفت.

گزارش‌ها از سطح شهر هم نشان می‌دهد که مراجعه مردم به اغذیه فروشی‌ها، کترینگ‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز عرضه موادغذایی آماده به شدت کاهش یافته است.

از سوی دیگر در فاصله ۲۰ روز مانده به شروع سال جدید، بازار پوشاک، منسوجات و تزئینات منزل با رکودی سنگین تر از ماه‌های قبل روبه‌رو شده است، چرا که ترس از ابتلا به ویروس کرونا باعث شده تا مردم از حضور در پاساژها، بازارها و مراکز تجمع عمومی خودداری کنند، با این حال خریدهای اینترنتی هم چندان رونقی نداشته است.

آرایشگران و ارائه کنندگان خدمات زیبایی هم از لطمات انتشار ویروس کرونا در کشور بی‌بهره نمانده‌اند و و کار نوروزی آنها با افت سنگین روبه‌رو شده و اغلب زمان‌های رزرو شده سالن‌های خدمات زیبایی از سوی مشتریان لغو شده و آرایشگران بدون مشتری شده‌اند.

مراکز فرهنگی و هنری هم در روزهای اخیر خالی از جمعیت شده‌اند و اقتصاد سینما و کنسرت‌های موسیقی رکود سنگینی را تجربه می‌کند.

تبعات انتشار ویروس کرونا دیروز حتی مراکز خرید و فروش خودرو در شهرهای مختلف را خلوت کرد، اما در این بین شاید بیشترین لطمه به بازارهای محلی و بساط دستفروشان مایحتاج نوروزی وارد شده که تقریباً در تعطیلی کامل به سر می‌برند.

اخبار دریافتی از نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد که مقامات محلی به دلیل مدیریت روند انتشار ویروس کرونا در اماکن عمومی ناچار به تعطیلی بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا شده‌اند و شمار زیادی از فعالان اقتصادی که روی فروش محصولات خود در این دوره برنامه‌ریزی کرده بودند، با مشکل رکود مواجه شده‌اند.

پرهیز از مسافرت

توصیه ستاد مبارزه با انتشار کرونا به مردم مبنی بر پرهیز از سفرهای غیرضروری و احتمال ادامه این بحران تا پایان تعطیلات نوروزی هم، بازار خدمات گردشگری پایان سال را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

از سوی دیگر بسته شدن مرز کشورهای همسایه به روی مسافران ایرانی و ایجاد قرنطینه‌های طولانی برای اطمینان از عدم انتقال ویروس کرونا، تورهای نوروزی را به طور کامل تعطیل کرده است.

تاکنون اغلب تورهای نوروزی به مقصد ترکیه، گرجستان، ارمنستان، عراق و افغانستان و پروازهای رفت و برگشت مسافری به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس لغو شده‌اند.

شمار زیادی از افرادی که برای سفرهای نوروز اقدام به پیش خرید بلیت ناوگان عمومی کرده‌اند، بلیت خریداری شده را مسترد کرده و از سفر منصرف شده‌اند.

در روزهای اخیر برخی از مسافران نوروزی بلیت رزرو شده هواپیما، قطار، اتوبوس و کشتی‌های تفریحی را به شرکت های فروشنده عودت داده اند و مطابق مصوبه دولت، وجوه پرداختی خود را بدون کسر جریمه دریافت کرده اند. هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌ها، موزه‌ها، مراکز تفریحی و سیاحتی و دیگر مشاغل مرتبط با سفر و گردشگری نیز طعم تلخ رکود ناشی از انتشار ویروس کرونا را تجربه می‌کنند و با مشکل روبرو شده‌اند.

مطابق پیش بینی غیر رسمی یکی از فروشگاه های مجازی عرضه بلیت، احتمالا تا پایان هفته آینده حجم بلیت استرداد شده مسافران نوروزی به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که ضربه بزرگی به اقتصادی گردشگری ایران محسوب می شود.

این حجم زیان مالی فقط مربوط به حوزه حمل و نقل مسافران نوروزی است و تبعات آن در اقتصاد مراکز اقامتی و سیاحتی به مراتب بیشتر خواهد بود.

منبع: روزنامه اطلاعات

https://tejaratnews.com/%d8%ae%d9%84%d9%88%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d9%84%d9%8a%d9%84-%d9%83%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.