کد مطلب: ۶۶۳۸۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار لیر در خرداد ۱۴۰۱/ سرمایه‌گذاری روی ارز ترکیه توصیه می‌شود؟

بازار لیر در خرداد ۱۴۰۱/ سرمایه‌گذاری روی ارز ترکیه توصیه می‌شود؟

وضعیت نابسامان اخیر ترکیه باعث کاهش ارزش لیر در مقابل ریال و دلار شده است. در این شرایط سرمایه‌گذاری روی این ارز، پیشنهاد می‌شود؟ سرمایه‌گذاری ملکی در این کشور چقدر می‌تواند سودآور باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ترکیه درحال حاضر وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد. نرخ تورم این کشور، در چند روز اخیر رکورد ۲۳ ساله خود را شکست و به سطح ۵/ ۷۳ درصدی رسید. ارزش لیر هم در حال کاهش است.

از سوی دیگر، اتنخابات سیاسی ترکیه نزدیک است و از این لحاظ کشور در شرایط متزلزلی به‌سر می‌برد.

در این شرایط، سرمایه‌گذاری روی لیر چقدر می‌تواند سودآور باشد. سرمایه‌گذاری روی ملک در این کشور توصیه می‌شود یا خیر؟

برزو حق‌شناس، کارشنناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز دراین خصوص بیان کرد: لیر یک ارز خارجی است و با افزایش قیمت دلار قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، ولی از آن سمت با وضع اقتصادی در ترکیه نرخ برابری این ارز و دلار درحال کاهش است.

او وضعیت قیمتی دلار را در آینده بر روی لیر بی‌تاثیر دانست.

حق‌شناس همچنین گفت: البته به‌دلیل مناسبات تجاری ایران و ترکیه با تضعیف قیمت ریال امکان کاهش قیمت لیر نیز وجود دارد.

این کارشناس درمورد سرمایه‌گذاری بر روی ارز ملی ترکیه توضیح داد: من سرمایه‌گذاری روی لیر را پیشنهاد نمی‌کنم. وضعیت اقتصادی ترکیه درحال حاضر مناسب نیست و به انتخابات جدید هم نزدیک می‌شوند. به‌همین دلیل وضعیت سیاسی متلاطمی نیز دارند.

او درخصوص سرمایه‌گذاری بر روی ملک نیز در این کشور بیان کرد: به دلیل نرخ تورم در ترکیه سرمایه‌گذاری روی ملک در ایران همان بازدهی را دارد. حتی ممکن است بازدهی در ایران بیشتر نیز باشد. البته سرمایه‌گذار روی ملک در ترکیه اغلب اقتصادی نیست و برای اخذ پاسپورت اینکار را انجام می‌دهند.

ارزش هر دلار به ۱۷ لیر رسید

ایلنا گزارش داد، هر دلار به ۱۶٫۵۵ لیر ترکیه رسید تا در سال جاری بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. چون نگرانی‌ها در مورد تورم سالانه که به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته رسیده، بر رفتارها تاثیر گذاشته است.

صبح امروز، لیر به ۱۶٫۵۶ در هر دلار کاهش یافت تا کاهش اخیر آن به پایین ترین سطح خود در ۲۰ دسامبر که توسط یک سری کاهش غیرمتعارف نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شد، بازگردد.

لیر در سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد که بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور برای چندین سال متوالی بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.