کد مطلب: ۳۱۰۸۸۴

بازداشت یک چینی به اتهام سرقت اطلاعات تجاری در آمریکا

بازداشت یک چینی به اتهام سرقت اطلاعات تجاری در آمریکا

مقامات آمریکا اعلام کردند که یک مامور مخفی چینی را به اتهام تلاش برای سرقت اطلاعات سری تجاری بازداشت کرده‌اند.

در شرایطی که آتش جنگ تجاری پکن- واشنگتن با وضع تعرفه‌های گمرکی جدید و تلافی جویانه روز به روز شعله ورتر می‌شود، مقامات آمریکا اعلام کردند که یک مأمور اطلاعاتی چین را پس از استرداد وی از بلژیک به اتهام تلاش برای سرقت اطلاعات سری تجاری بازداشت کرده اند.

به گزارش تجارت‌نیوز،وزارت دادگستری آمریکا نیز اعلام کرد که «یانجون چو» یک مامور وزارت امنیت چین متهم است که با استخدام کارشناسان شاغل در شرکت‌های هوانوردی، به آنها بابت سفر به چین و کسب اطلاعات سری تجاری دستمزد پرداخت می‌کرد.

بازپرسان این پرونده مدعی شدند که از سال ۲۰۱۳ تا زمان دستگیری این عامل چینی (آوریل گذشته)، وی کارکنان شرکت‌های مهم هوانوردی از جمله شرکت هوافضای آمریکایی «جی ای اَوییشن» (GE Aviation) را استخدام کرد و آنها را متقاعد نمود که با تغییر قیافه به چین سفر کنند.

در اوراق دادگاه نحوه فعالیت چو و سایر عوامل اطلاعاتی برای کسب «اطلاعات بسیار مهم و حساس» از این کارشناسان تشریح شده است.

مقامات فدرال آمریکا اعلام کردند این نخستین باری است که یک عامل اطلاعاتی وزارت امنیت چین برای حضور در جلسه دادگاه به ایالات متحده مسترد شده است.

«جان دمرز» دستیار دادستان کل در حوزه امنیت ملی آمریکا در این ارتباط گفت که این پرونده «یک موضوع مهم جاسوسی اقتصادی» است و تازه ترین گواه و نشانه از تلاش چین برای سرقت اطلاعات از شرکت‌های آمریکایی است.

«بنیامین گلاسمن» دادستان بخش جنوبی ایالت اوهایو نیز خاطرنشان کرد که اطلاعات نظامی هدف این جاسوسی نبوده اند، اما هرگونه تلاش از جانب سایر کشورها برای «توسعه شرکت‌ها به بهای [جاسوسی از] آمریکا» را یک تهدید علیه امنیت ملی این کشور خواند.

بنابرگزارش،«کریستوفر رِی» مدیر «پلیس فدرال آمریکا» (FBI) نیز ساعاتی پیش در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد که چین در حال راه اندازی یک پویش بی سابقه برای اِعمال نفوذ بر افکار عمومی آمریکا است و اینکه پکن نماینده «گسترده ترین، پیچیده ترین، و بلندمدت ترین» تهدید علیه منافع واشنگتن است.

کریستوفر ری در پاسخ به پرسش اعضای کمیته امنیت داخلی آمریکا چین را بزرگترین تهدید ضد اطلاعاتی علیه این کشور خواند.

ری نیز مدعی شد که چین در تلاش است تا با توسل به «مجموعه‌ای گسترده از شیوه‌های غیرمتعارف در مورد تجارت آمریکا، ایده‌ها و نوآوری‌های آمریکایی به اطلاعات محرمانه دست یابد».

منبع:دیلی صباح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.