کد مطلب: ۴۱۸۳۸۴

بازدهی بورس در آستانه ۱۰۰ درصدی

بازدهی بورس در آستانه 100 درصدی

نماگر اصلی بازار سهام در جریان معاملات دیروز با ثبت رشد ۲۷۲۴ واحدی در محدوده سطح ۳۵۶هزار و۷۲۱واحد متوقف شد که این روند مثبت سبب شد تا بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تا روز گذشته به 99.7 درصد برسد و در آستانه کسب سود ۱۰۰درصدی قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز کاری زمستان را با تداوم روند صعودی و رسیدن به قله جدید ۳۵۶هزار واحدی آغاز کرد.

بر این اساس نماگر اصلی بازار سهام در جریان معاملات دیروز با ثبت رشد ۲۷۲۴ واحدی (معادل ۷۷/ ۰درصد) در محدوده سطح ۳۵۶هزار و۷۲۱واحد متوقف شد. این روند مثبت سبب شد تا بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تا روز گذشته به ۷/ ۹۹درصد برسد و در آستانه کسب سود ۱۰۰درصدی قرار گیرد.

در این روز روند صعودی شاخص کل هم‌وزن با شتاب بیشتری دنبال شد به‌طوری‌که این نماگر با جهش ۸۶/ ۰درصدی، به مرز تاریخی ۱۱۳ هزار واحدی نزدیک شد.
جزئیات معاملات روز گذشته بورس تهران نشان از تداوم حفظ جریان پول در بازار دارد به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد بازار سهام دیروز نیز در محدوده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان قرار داشت که بخش عمده‌ای از این رقم به معاملات گروه خودرویی تعلق داشت.

در ادامه این روند نیز دو گروه شیمیایی و سرمایه‌گذاری در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. در این روز از ۳۱۳ نماد مورد داد و ستد در بورس، ۱۸۳ نماد قیمت پایانی مثبت و ۱۳۰ نماد قیمت پایانی منفی داشتند. در همین راستا با قرارگرفتن ۶۹ نماد بورسی در موقعیت صف خرید، ارزش این صف‌ها به ۱۲۳ میلیارد تومان رسید. تمامی این عوامل نشان از تداوم رونق ایجاد شده در بازار سهام دارد.

همانطور که عنوان شد خودروسازی و ساخت قطعات برترین صنعت بورسی به لحاظ ارزش معاملات خرد روزانه در بازار دیروز بود.

بر این اساس ارزش معاملات این گروه به بیش از ۱۸۸ میلیارد تومان رسید. در این میان سایپا با دادوستد بیش از ۷۴میلیون سهم به ارزش ۲/ ۱۷میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

در این گروه زامیاد عنوان کرد که تولید شرکت به بیش از ۲۴ هزار دستگاه رسیده و رکوردی بی‌سابقه در عملکرد این شرکت است. همچنین «خزامیا» از برنامه‌ریزی مشخصی برای افزایش تولید و ارتقای کیفی انواع محصولات سبک و سنگین خبر داد و اعلام کرد که تصمیم دارد تا پایان سال جاری، رکورد تولید ۸ سال اخیر را نیز بشکند.

دستیابی به تیراژ تولید روزانه ۲۰۰ دستگاه در روز تا پایان سال همزمان با ارتقای کیفی انواع محصولات، بخشی از برنامه‌ریزی کوتاه مدتی است که در حوزه تولید این شرکت عملیاتی شده است.

در معاملات دیروز هر سهم «خزامیا» کاهش قیمتی در حدود ۵/ ۰درصد را تجربه و در نهایت معامله ۴۱میلیون سهم به ارزش ۵/ ۷میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

البته در میان دیگر اخبار مهم گروه خودرویی، صحبت‌های کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو قرار داشت. وی از تدوین نقشه راه توسعه این شرکت خبر داد و افزود که قرار است محصولاتی جدید در کلاس‌ C و B به همراه خودروهای برقی توسط گروه ایران‌خودرو تولید شود.

به گفته این مقام مسئول تولید خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته که در اولین گام دنا پلاس طی یک سال و نیم آینده به نیروی محرکه برقی مجهز خواهد شد. در میان دیگر اخبار مهم روز گذشته اجرای سه بند مهم از دستورالعمل حاکمیت شرکتی از دیروز اول دی برای تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی قرار داشت.

براساس گزارش بورس پرس، در حالی دستورالعمل حاکمیت شرکتی (corporate governance) آبان سال گذشته با اهدافی چون حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار به همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی ابلاغ شده که سه بند مهم آن شامل نحوه انتخاب عضو مستقل هیات مدیره، تعداد اعضای غیر موظف و مستقل اعضای هیات مدیره و میزان سهام وثیقه مدیران، از روز گذشته لازم الاجرا شد. البته این زمان، مشمول اصلاح اساسنامه نمونه بانک ها، شرکت‌های بیمه و لیزینگ نخواهد بود.

همچنین روز گذشته اعلام شد که گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران قصد دارد تا شنبه ۷دی‌ بلوک ۴۴/ ۱ درصدی معادل ۴۳میلیون سهم را به‌صورت یکجا به فروش برساند. «سمگا» در این عرضه قیمت پایه هر سهم را معادل قیمت پایانی سهم در روز قبل از عرضه به اضافه ۵ درصد اعلام کرده است (به شرط آنکه از ۷۶۹ تومان کمتر نشود).

همچنین وجه سپرده حضور در این رقابت معادل ۱۰ درصد از قیمت کل بوده و با توجه به کف قیمت درنظر گرفته شده برای سهم در روز معامله، حداقل مبلغ مورد نیاز حدود۳/ ۳ میلیارد تومان است.

افزون بر این روز گذشته معدنی دماوند با شفاف‌سازی منتشر کرده بر سایت اطلاع‌رسانی کدال از قرارداد جدید خود برای پیش فروش کنسانتره سرب به یک شرکت چینی خبر داد.بر این اساس «کدما» عنوان کرده: «پیش فروش ۶۰۰ تن کنسانتره سرب به شرکت چینی جهت صادرات به مبلغ ۶ میلیارد تومان صورت گرفته است.»

از سوی دیگر در حالی هر سهم شرکت نفت پاسارگاد نوسان مثبت ۵۰درصدی را در مدت اخیر تجربه کرده که از روز چهارشنبه ۲۷آذر ماه متوقف شد تا ناشر کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند. حال روز گذشته نتایج این کنفرانس بر سایت کدال قرار گرفت. در همین راستا دیروز نفت پاسارگاد اعلام کرد در نظر دارد املاک و مستغلات شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را از طریق مزایده عمومی واگذار کند.

در میان اخبار مرتبط با گروه دارویی نیز افزایش سرمایه ۲۰درصدی کارخانجات ‌داروپخش‌ قرار داشت. به‌طوری‌که براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه ۲۰درصدی «دارو» و رسیدن این رقم از ۵/ ۶۲ میلیارد تومان به ۷۵میلیارد تومان در مجمع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

همچنین در حالی بورس اوراق بهادار تهران دیروز با ساختمان قدیمی معاملات واقع در خیابان حافظ خداحافظی کرد و به‌طور کامل به ساختمان جدید واقع در سعادت آباد منتقل شد که ۴دهه فعالیت بورس تهران در تالار حافظ شکل گرفته بود. به این ترتیب اولین روز کاری بورس در تالار جدید با معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)، ۲هزار و ۲۶۰میلیارد تومانی همراه شد.

در فرابورس ایران نیز یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه مورد دادوستد قرار گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.