خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۳۴۶۳

کارنامه بازار سرمایه در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۷

روز خوش بانکی‌ها / بازگشت بورس به مسیر

روز خوش بانکی‌ها / بازگشت بورس به مسیر

بازگشایی مثبت بازار جهانی، پخش شایعه تایید افزایش سرمایه بانک تجارت، افزایش قیمت نفت و دلار موجب انتقال سرمایه‌ها به سمت بازار سهام شده و درحالی که روز گذشته شاخص بورس در آستانه سقوط به کانال ۱۵۵ هزار واحد بود، امروز با رشد 550 واحدی همراه شد. سهامدارن امروز به استقبال بانکی‌ها رفتند.

درحالی که روز گذشته شاخص بورس به نزدیکی کانال ۱۵۵ هزار واحد رسیده بود، اما امروز رشد قیمت دلار و قیمت نفت مورد توجه سهامدارن قرار گرفت و موجب رشد 550 واحد شاخص کل شد.

شاخص کل بورس ، در جریان معاملات امروز با رشد 550 واحدی معادل 0.35 واحد درصد به کار خود پایان داد و در سطح 156 هزار و 705 واحد قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در طول جریان معاملات امروز، 29 بهمن ماه سال ۱۳۹۷، بیش از 106 هزار معامله به ارزش 367 میلیارد تومان انجام شد و ارزش بازار سهام تا سطح 599 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

برترین گروه‌های صنعتی امروز، گروه‌های بانکی و شیمیایی بودند که بیشترین ارزش معاملات امروز را در اختیار داشتند.

گروه بانکی با معاملاتی به ارزش 50 میلیارد تومان در صدر قرار گرفت.

9655

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار امروز بورس زراعت و بانکی‌ها و زیان‌ده‌ترین آن‌ها ذغال سنگ و چاپ و انتشار بودند.

2556

بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای فملی، وبملت، وتجارت و وبصادر و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای ومعادن، پارس و فارس بر شاخص کل و ارزش بازار سهام امروز داشتند.

همچنین در میان نمادهای بورسی بیشترین تقاضا معادل 59.2 میلیارد تومان متعلق به نماد افق و بیشترین عرضه نیز با 8.4 میلیارد تومان مربوط به نماد شکربن بود.

25445

همچنین شاخص کل بازار فرابورس با رشد 9.5 واحدی در سطح 1947 واحد قرار گرفت که نماد ذوب و دماوند بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای زاگرس و شراز بیشترین تاثیر منفی را بر روی ارزش این بازار داشته‌اند.

واکاوی اتفاقات امروز بورس

به کمک کاهش تولید اوپک و متحدان و تحریم‌های آمریکا برعلیه ایران و ونزوئلا، قیمت نفت با گذشتن از مرز 66 دلار، رکورد سه ماهه را شکست.

با رشد قیمت دلار و رسیدن به 13 هزار تومان و قرارگرفتن شاخص در محدوده حمایتی، فضای بازار امروز بهبود یافت.

وزارت اقتصاد، بانک‌ها را ملزم به سرعت بخشیدن به واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاه‌داری کرده است.

در حالی که طی روزهای گذشته فشار فروش حقیقی‌ها در نمادهای بانکی شدت گرفته بود، امروز تقاضا در اکثر نمادهای این گروه بیش از عرضه بود، به طوری که بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص به نمادهای گروه بانکی مربوط بود.

با ایجاد شایعاتی در خصوص تایید تمامی افزایش سرمایه نماد وتجارت، موجب شد این نماد با استقبال سهامداران مواجه شود.

بهبود وضعیت خودرویی‌ها

در گروه خودرویی نیز امروز تقاضا در اکثر نمادهای گروه بیش از عرضه بود و معاملات مربوط به آن در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفت. قیمت خودرو در حاشیه بازار مجددا افزایش داشته و ایران‌خودرو و سایپا دست به فروش فوری محصولات خود کرده‌اند.

حمایت‌ها از صنعت خودروسازی به شکل کمک‌های نقدی و افزایش تعرفه واردات است. بانک تجارت و در آینده بانک‌های ملی و صادرات قرار است بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

در گروه زراعت نیز که اخیرا تحت نوسانات شدید قیمتی قرار گرفته و توانسته در بازار منفی با صف خریدهای پیاپی مواجه شود، امروز نیز در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفت. علت این امر ناآرامی‌های اخیر در بازار گوشت کشور و شایعات قاچاق گوشت که با رشد سودآوری همراه شده، است.

همچنین نماد افق در دومین روز پس از عرضه اولیه همچنان با صف خرید 31 میلیون سهمی در صدر برترین تقاضاها در بورس تهران قرار داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.