خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۰۹۵۹

مروری بر دلایل وقوع بحران ارزی در کشورهای مختلف

بحران ارزی دقیقا چیست و از کجا ناشی می‌شود؟

بحران ارزی دقیقا چیست و از کجا ناشی می‌شود؟

بحران ارزی یا سقوط ارز ملی یک کشور نوعی بحران مالی است که بر کل اقتصاد آن کشور تاثیرگذار است. از آنجا که نرخ ارز نقش مهمی در سطح تجارت کشورها دارد، برای کشورهایی که اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد دارند، شاخصی بسیار مهم تلقی می‌شود.

به جز نرخ بهره و نرخ تورم، نرخ ارز نیز یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده سلامت اقتصادی یک کشور است. بحران ارزی یا سقوط ارز ملی یک کشور نوعی بحران مالی است که بر کل اقتصاد آن کشور تاثیرگذار است. از آنجا که نرخ ارز نقش مهمی در سطح تجارت کشورها دارد، برای کشورهایی که اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد دارند، شاخصی بسیار مهم تلقی می‌شود. از این رو، نرخ ارز همواره مورد توجه کارشناسان اقتصادی و تحلیل‌گران است و دولت‌ها معمولا سیاست‌ها و اقدامات مختلفی را برای کنترل و دستکاری آن اتخاذ می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وقوع بحران ارزی دلایل مختلفی دارد. گمانه‌زنی‌های عجولانه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، سیاست‌‌گذاری‌های آهسته بانک مرکزی، رویدادهای مهم نظیر جنگ، اعمال تحریم‌ علیه یک کشور، وابستگی بیش از حد به سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش بدهی‌های خارجی و نگرانی و واکنش بازار به هر یک از این عوامل می‌تواند موجب وقوع بحران ارزی در یک کشور شود.

پس از آنکه فدرال‌رزرو آمریکا سیاست‌های افزایش نرخ بهره را در پیش گرفت، تقویتِ دلار خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای نوظهور را به دنبال داشته است. از جمله مهم‌ترین دلایل بحران ارزی در کشورهایی چون آرژانتین و ترکیه می‌توان به مساله خروج سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.