کد مطلب: ۷۹۱۸۶۶

بدهی برق عراق به ایران پرداخت می‌شود؟

بدهی برق عراق به ایران پرداخت می‌شود؟

پس از تکذیب وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر امکان پرداخت پول به ایران، گزارش‌ها حاکی از چراغ سبز دولت بایدن نسبت به پرداخت بخشی از بدهی عراق به ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از "فری بیکن"، دولت جو بایدن هفته گذشته نسبت به معافیت تحریمی که به عراق اجازه می‌دهد بهای برق خریداری شده از ایران را پرداخت کند، چراغ سبز نشان داده است.

گفته می شود براساس این معافیت که مجوز آن توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه صادر شد و اوایل این هفته به کنگره ارسال گردید، عراق اجازه پیدا می کند تا بدهی های چند صد میلیون دلاری خود را به ایران بپردازد. این معافیت یک روز پس از آن صادر شد که مقام های دولت بایدن اظهارات مقامات ایران مبنی بر اجازه آمریکا برای هموار شدن مسیر پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار به تهران را رد کرده بودند.

مقام های ایرانی می گویند که عراق نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار از محل خرید برق بدهکار است.

همزمان گفته می شود بلینکن این معافیت را در تاریخ ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) امضا کرد و این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا یک روز قبل از امضای این معافیت، امکان پرداخت پول به ایران را رد کرده بود.

تصمیم دولت بایدن برای صدور مجوز پرداخت‌های جدید عراق به ایران، خشم برخی جمهوری خواهان تندرو را برانگیخته است. این گروه از اعضای کنگره، دولت بایدن را به کمک به تهران برای دسترسی به پول نقد در گرماگرم طرح ادعاها مبنی بر ارسال سلاح از ایران به روسیه متهم می‌کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خزانه‌داری در واکنش به گزارش فری بیکن گفت: «آمریکا معافیتی برای پرداخت هیچ گونه وجه بلوکه یا محدود شده به ایران ارائه نکرده است».راما وزارت امورخارجه تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، هفته گذشته اعلام کرد که دولت بایدن یک معافیت تحریمی دیگر اعطا کرده و اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران را فراهم نموده است. به گفته حسینی، این توافق زمانی انجام شده است که وزیر امور خارجه عراق برای دیدار با مقامات وزارت خارجه در آمریکا بوده است.

با توجه به اتکای عراق به برق و سایر خدمات ایران، انسداد این پول ها مدت هاست که به یک نقطه‌ بن‌بست در روابط آمریکا و عراق بدل شده است. دولت عراق مدعی است که پرداخت ها به ایران برای اطمینان از اینکه این کشور دچار کمبود برق نمی شود ضروری است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.