کد مطلب: ۱۸۸۱۹۷

برجام پای سرمایه خارجی را به صنعت آب و برق باز کرد

برجام پای سرمایه خارجی را به صنعت آب و برق باز کرد

اجرایی شدن برجام، پای هشت میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به صنعت آب و برق باز کرد؛ هم‌اکنون بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها به مرحله قرارداد رسیده، بخشی در مرحله ساخت قرار دارد و بخشی نیز به بهره‌برداری رسیده است.

رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش سطح معیشت مردم در اقتصاد ایران نیازمند سرمایه‌گذاری متناسب با نیازهای کشور است که در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت بودجه دولت، اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی بخصوص در صنعت آب و برق اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجرایی شدن برجام، همچنان که پای سرمایه‌های خارجی را به کشور باز کرد، موجب شد سرمایه‌گذاران داخلی نیز با اعتمادی بیشتر در پروژه‌های اقتصادی مختلف، از جمله در صنعت آب و برق سرمایه‌گذاری کنند.

بررسی طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در صنعت آب و برق نشان از آن دارد که در فاصله زمانی ابتدای دولت یازدهم تا شهریور ۹۶، در مجموع بیش از چهار میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده است که سه میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار از آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، ۲۱۱ میلیون دلار مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر، ۳۴۸ میلیون دلار مربوط به مولدهای مقیاس کوچک و ۷۰ میلیون دلار نیز مربوط به طرح‌های آب و فاضلاب است.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها، پنج هزار و ۱۳۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مولدهای مقیاس کوچک اضافه شد.

علاوه بر این، ۱۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز در مرحله قرارداد قرار دارد که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۱۹ هزار و ۳۸۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.

هشت میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از این قراردادها مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، دو میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار مربوط به تجدیدپذیرها و یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار نیز مربوط به مولدهای مقیاس کوچک است.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۱۵ هزار و ۴۴۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، یک هزار و ۸۴۰ مگاوات به تجدیدپذیرها و دو هزار و ۹۶ مگاوات به مولدهای مقیاس کوچک اضافه می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.