کد مطلب: ۶۵۳۲۱۳

بررسی مهم‌ترین تفاوت پمپ دنده داخلی و خارجی در صنایع فولاد

بررسی مهم‌ترین تفاوت پمپ دنده داخلی و خارجی در صنایع فولاد

پمپ‌های دنده‌ای یکی از انواع پمپ‌های هیدرولیک هستند که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارند. این پمپ‌ها به دو نوع دنده داخلی و دنده خارجی تقسیم می‌شوند.

اکنون قصد داریم به بررسی مهم‌ترین تفاوت پمپ دنده داخلی و خارجی در صنایع فولاد بپردازیم. با صرف زمانی کوتاه برای مطالعه این مطلب، اطلاعات ارزشمندی درباره پمپ‌های دنده‌ای به دست آورده و می‌توانید مناسب‌ترین پمپ را باتوجه به عملکرد آن انتخاب کنید.

پمپ دنده خارجی چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ‌های دنده‌ای در دسته پمپ‌های جابه‌جایی مثبت قرار می‌گیرند و در هر دور چرخش، مسئولیت جابه‌جایی سیال و پمپاژ کردن مایعات را برعهده دارند.

سیال بین دنده‌ها حرکت کرده و به سمت خروجی هدایت می‌شود.

در پمپ‌های دنده خارجی، میزان جریان باتوجه به محیط داخلی و ساختار پمپ قابل تنظیم است. از این‌رو برای پمپاژ مایعاتی هم‌چون پلیمرها، اسیدها، بازها، مواد افزودنی شیمیایی و سوخت‌ها که به اندازه‌گیری دقیق نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بسیاری از ابزارها، ماشین‌آلات، سیستم هیدرولیک و سیستم انتقال قدرت نیز از پمپ دنده خارجی استفاده می‌شود.

طراحی پمپ‌های دنده‌ای خارجی به‌صورتی است که دو دنده خارجی درون محفظه پمپ قرار دارند و معمولا برای مایعات به‌کار می‌روند. کاربرد پمپ دنده خارجی در تزریق روان‌کننده، غذا و پمپاژ روغن‌های خوراکی است.

پمپ‌های دنده‌ای که در داخل ایران تولید می‌شوند کیفیتی به‌مراتب بهتر از پمپ هیدرولیک دنده‌ای چینی دارند. در نتیجه بهتر است هنگام خرید به کیفیت و کارایی پمپ توجه کنید و فقط به‌دنبال تولیدات خارجی نباشید.

46 1

مزایا و معایب استفاده از پمپ دنده خارجی

یکی از قابل‌توجه‌ترین مزایای پمپ‌های دنده خارجی،‌ کارکرد در سرعت بالا است. این دستگاه‌ها در سرعت پایین کارایی لازم را ندارند اما با پمپاژ در سرعت بالا، بسیار آرام و بدون ایجاد صدا به کار خود ادامه می‌دهند. پمپ‌های دنده خارجی قادر به تامین فشار سطح بالایی از سیال هستند و در مقایسه یا سایر پمپ‌ها قیمت مناسب‌تری دارند.

این محصولات در کشورهای مختلف تولید شده و با قیمت‌های مختلفی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. برای مثال پمپ هیدرولیک دنده ای ایتالیایی ، از نمونه‌های باکیفیت و پرطرفدار است، اما در مقایسه با تولیدات داخلی قیمت بالاتری دارد.

از دیگر مزایای پمپ‌های دنده خارجی می‌توان به ماندگاری آنها در محیط‌های پر گردوغبار و سازگاری با انواع سیالات اشاره کرد.

لازم به ذکر است که این پمپ‌ها نیز مانند هر محصول دیگری، کمبودهایی داشته و استفاده از آنها محدودیت‌هایی برای کاربر به‌همراه خواهد داشت. برای مثال پمپ‌های هیدرولیک دنده خارجی نسبت به حضور ذرات جامد در سیال بسیار حساس هستند و کارایی آنها دچار اختلال می‌شود.

پمپ دنده داخلی و کاربرد آن در صنعت

پمپ‌های دنده داخلی یکی دیگر از انواع پمپ‌های دنده‌ای هستند که با نام ماه و ستاره نیز شناخته می‌شوند. این پمپ‌ها شامل یک دنده داخلی و یک خارجی بوده و قابلیت چرخش در دو جهت را دارند. از این‌رو برای پر کردن و تخلیه به‌کار می‌روند.

برخی از پمپ‌های دنده‌ای شامل یک مهر و موم هلالی شکل هستند که از آن برای جداسازی دنده‌ها از یکدیگر استفاده شده و جریان‌های گرداب را نیز کاهش می‌دهد. کاربرد پمپ دنده داخلی در تزریق غذا و روان‌کننده و پمپاژ انواع روغن‌های خوراکی است.

مزایا و معایب استفاده از پمپ دنده داخلی

پمپ‌های‌ هیدرولیک دنده‌ای، اغلب توانایی تامین فشار بالای سیال را ندارند. اما پمپ‌های دنده‌ای داخلی می‌توانند در خروجی خود فشار بیشتری در مقایسه با پمپ‌های دنده خارجی ایجاد کنند. صدای بسیار کمی دارند و کاملا مناسب استفاده در فضاهای کم سروصدا هستند.

اگرچه این پمپ‌ها هم‌چون پمپ‌های پیستونی قدرت تامین سطح فشار بالای سیال را ندارند، اما سطح دبی بالایی را تامین می کنند و از عمر بالایی برخوردارند. لازم به ذکر است که قیمت پمپ‌های دنده‌ای نیز از قیمت پمپ هیدرولیک پیستونی کمتر بوده ولی از پمپ‌های گران‌قینت قیمت به‌شمار می‌رود.

از معایب این پمپ‌ها می‌توان به تعمیر دشوار اشاره کرد. تعمیر پمپ هیدرولیک دنده‌ای در مقایسه با سایر پمپ‌ها دشوارتر است اما در‌صورت نگهداری مناسب از این دستگاه‌ها، احتمال آسیب و فرسایش آنها کاهش یافته و تا سال‌ها عملکرد مطلوبی خواهند داشت.

مقایسه نحوه کار پمپ هیدرولیک دنده داخلی با دنده خارجی

در پمپ‌های دنده داخلی در ابتدا شفت دنده متحرک که متصل به روتور است حرکت را آغاز کرده و سپس دنده داخلی شروع به حرکت می کند. هنگامی که روتور و دنده داخلی در حال دوران باشند، در بخش دهانه پمپ یک حالت مکش ایجاد می‌شود و مایع را از مخزن به درون پمپ می کشد و آن را به دهانه خروجی هدایت می‌کنند.

پمپ‌های دنده خارجی نیز عملکرد تقریبا مشابهی با دنده داخلی‌ها دارند، فقط ساختمان آنها کمی متفاوت است.

در این نوع پمپ و قتی یکی از دنده‌ها شروع به چرخش می‌کند،‌ دنده دیگر نیز دوران را آغاز کرده و سیال را به گردش درمی‌آورد. سپس با حرکت دورانی چرخ دنده‌ها، سیال از دهانه ورودی به سمت دهانه خرجی حرکت می‌کند. در آخر نیز با قفل شدن دنده‌ها، مایع به خارج پمپ روانه می‌شود.

خرید آسان و به‌صرفه انواع پمپ هیدرولیک دنده‌ای از فروشگاه هیدشاپ

در این بخش به بررسی مهم‌ترین تفاوت پمپ دنده داخلی و خارجی در صنایع فولاد پرداختیم تا کاربران عزیز بتوانند به‌راحتی پمپ مورد نیاز خود را باتوجه به عملکرد آن تشخیص داده و خریداری کنند.

این دستگاه‌ها کاربرد بسیاری در صنعت دارند و محصولات چندان ارزان قیمتی نیستند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود برای خرید انواع پمپ هیدرولیک به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

فروشگاه هیدرولیک هیدشاپ، یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی تخصصی است که انواع قطعات هیدرولیک صنعتی و راه‌سازی را به مشتریان عرضه می‌کند.

کلیه محصولات موجود در این آنلاین شاپ گارانتی اصالت کالا دارند و با قیمت مقطوع به‌فروش می‌رسند. حمل و ارسال کالا رایگان است و کارشناسان ما با پشتیبانی و سرویس تخصصی در ساعات مختلف روز آماده ارائه خدمات هستند. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر با سایت hydshop.ir مراجعه کرده یا با شماره ۹۷۷۷۳۷۱۸- ۰۲۱ تماس بگیرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.