کد مطلب: ۶۶۸۳۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی شاخص کل/ چرا قیمت سهام در شاخص ۱٫۶ میلیونی بورس پایین است؟

بررسی شاخص کل/ چرا قیمت سهام در شاخص ۱٫۶ میلیونی بورس پایین است؟

بسیاری از فعالان بازار سرمایه پس از رسیدن شاخص کل به هر قلعه، از پی اثر بودن تاثیر رشد آن بر پرتفوی خود سخن گفته‌اند و عقیده دارند که رشد شاخص کل ناشی از دستکاری این متغیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از تابستان سال ۱۳۹۹ تا به امروز بورس روند نزولی به خود گرفته است و سهامداران هر روز بیش از گذشته زیان می‌کنند. در این بین شاخص کل بورس امسال روند صعودی به خود گرفت و تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسید.

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص اینکه اگر شاخص به محدوده دو میلیون واحد برسد قیمت‌ها نیز به ابتدای سال ۹۹ می‌رسد گفت: بسیاری از سهامداران در سقف‌های قیمتی مرداد ۱۳۹۹ خرید انجام دادند و در سبدهایشان خودروی ۸۰۰ تومانی، شپنا ۵۵۰۰ تومانی دارند. بسیاری از نمادها افزایش سرمایه داشته‌اند و سود نقدی DPS تقسیم کردند. این نمادها را نمی‌توان معنای صحیحی برای بررسی کردن سود و شاخص کل دانست. اما برخی از نماد‌ها همانند خودرو که سقف ۸۰۰ در تاریخ مرداد ۱۳۹۹ داشتند، اکنون در محدوده ۲۰۰ تومانی دست و پا می‌زنند.

وی تشریح کرد: بدون شک اگر بازار به محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی دست پیدا کند، به هیچ عنوان قیمت‌ها به اعداد و ارقام گذشته نمی‌رسند. به دلیل اینکه به صورت واضح دستکاری بر روی تابلوی معاملات را داریم.

این کارشناس بازار سرمایه، با مثالی دیگر این موضوع را بررسی و اظهار کرد: برای مثال روز دوم خرداد امسال، بورس در فاز اصلاح قرار گرفت و ۱۲ روز اصلاحی داشت. در طول ۳۰ روز کاری و با دو تا سه کندل ۴۰ هزار واحدی، بازار به محدوده مقاومتی سابق خود بازگشت.

به عقیده مریدسادات، اگر شاخص کل به محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد، بازار سرمایه قیمت‌ها را به اعداد قبلی برنمی‌گرداند.

مقایسه شاخص کل بورس با سال گذشته

وی ادامه می‌دهد: در مثالی دیگر، هم شهریور امسال شاخص به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسید و هم خرداد امسال. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از نمادها، نه افزایش سرمایه داشته‌اند و نه DPS تقسیم کردند. چنین شرایطی گویای این موضوع است که همان شاخص کل کماکان پابرجاست اما سبدها در محور ۳۰ الی ۴۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند.

مریدسادات تاکید کرد: در نتیجه شاخص کل به عنوان یک مبنای تصمیم‌گیری صحیح برای دارایی سهامداران قلمداد نمی‌شود و امیدوار هستیم که هر چه سریعتر این عدد نامطمئن از روی تابلوی معاملات حذف شود.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اعتراض سهامداران نسبت به شاخص کل گفت: بسیاری از سهامداران نسبت به این موضوع گلایه دارند که هر گاه متولیان بازار سرمایه درباره شرایط بورس صحبت کنند، درباره اعداد شاخص کل صحبت می‌کنند. در حالی این معیار، اصلاً مبنای صحیحی برای بررسی دارایی سهامداران روی تابلوی معاملات نخواهد بود و این نشان از دستکاری مستقیم بازار هست.

آخرین اخبار بازار سرمایه در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • راد

    اررش ریالم بررسی کنید،پول سال ۹۹ با الان یکیه

  • ناشناس

    امروز سابیک منفی شش هست نخرید گرفتارتان کردم ببخشید.

  • ناشناس

    شاخص کل فقط برای گمراه کردن سهامدارهاست وگرنه بیشتر مواقع شاخص کل درحال رشده ولی سهامها هر روزمنفی تر از روز قبل میشن

  • Mbm

    رشد بورس ورود پول لازم داره در صورتی که الان خروج پول داریم .رشد بورس ارزش معاملات بالای ده میلیارد تومان لازم داره در صورتی که الان زیر 5میلیارد هستش ونصف اونم کد به کدهستش.دل بستن به چنین بازاری سرابه تا اقتصاد سالم راه طولانی مانده .

  • ناشناس

    ملت حق دارنددربورس سرمایه گذاری نکنندب

  • RadMo

    بورس هیچ فایده ای ندارد همه اش دروغ است بازه زمانی ۵تا ۱۰ ساله دیگر خیلی از ادمها زنده نیستند که روز خوش ببینند وسود بخورندبهترین راه خارج شدن از بورسی است که تا می آید جان بگیرد دولتی ها یا با اظهار نظر نادرست ویا با اقدام نادرست ویا با دست بردن در جیب سهامداران ان را از حرکت می اندازند

  • هموطن

    سلام یکی بگه چرا از سال۱۳۸۰ تا حالا ارزش یک کارخانه فعال که اسمش هر چی باشه مثل ایران‌خودرو زمیناش ۱۰۰۰ برابر شده ماشیناش ۱۰۰۰ برابر شده تاسیسات ونیروها وفروشش ۱۰۰ها برابر شده چطور سهامش ۲ یا ۳ برابر اون سال امروز ارزش داره درحالی که حداقل قیمت هرسهم امروز نباید کمتر از ۱۲۰۰۰ تومن باشه پس حتما کلک ورقه بازی تو بورس هست اصلا پولتون به خطر نندازید.