کد مطلب: ۴۲۸۷۰۰

بررسی عملکرد مالی ۳ غول بورس ایران

بررسی عملکرد مالی 3 غول بورس ایران

بررسی عملکرد مالی سه غول بزرگ بورس ایران نشان می‌دهد، سه نماد فولاد، فملی و فارس همگی در یکسال اخیر بالای 140درصد بازدهی داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان هفته گذشته شاخص کل بورس تهران بر قله 445هزار واحدی ایستاد تا نه تنها عملکرد رو به رشد خود را ادامه دهد بلکه رشدی 28درصدی را در یک ماه گذشته به ثبت برساند . رشدی که بدون شک تحت‌تاثیر عملکرد فوق‌العاده سه شرکت بزرگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه و صنایع مس ایران به عنوان سه شرکت بزرگ بورس ایران بوده است.
این سه شرکت که با نمادهای فارس، فولاد و فملی در بورس فعالیت می‌کنند، روی هم رفته نزدیک به 300هزار میلیارد ریال سرمایه ‌ثبت شده دارند و کمترین تغییر قیمتی آنها تاثیر بزرگی بر روی شاخص کل می‌گذارد. به طوری که هر وقت این سه نماد در قیمت‌های مثبت معامله می‌شوند، حال و روز شاخص کل خوب است. به همین منظور به بررسی وضعیت مالی این سه شرکت بزرگ ایران پرداختیم.

شرکت فولاد مبارکه
این شرکت که با سرمایه ثبت شده 130هزار میلیارد ریال در بورس حضور دارد در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 9ماهه خود و با اعمال افزایش سرمایه 60درصدی شرکت اعلام کرده که میزان سود خالص هر سهم این شرکت در این مدت 519ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4درصد کاهش داشته است. البته بر اساس همین گزارش که با توجه به سرمایه 209 هزار میلیارد دلاری فولاد مبارکه محاسبه شده است، سود عملیاتی این شرکت در 9ماه اخیر رشدی 68درصدی داشته و به 13هزار میلیارد تومان رسیده است که پس از کسر هزینه‌های مختلف میزان سود و زیان خالص این شرکت 108 هزار میلیارد ریال گزارش شده که باز هم به نسبت مدت مشابه سال 97 رشدی 55درصدی داشته است.

3 4
همچنین گزارش عملکرد یکماهه منتهی به 30دی نشان می‌دهد میزان فروش محصولات گرم، سرد، پوشش دار و سایر محصولات فولادی این شرکت در مقایسه با آذر ماه رشدی 8درصدی داشته و به 31هزار و 823میلیارد ریال رسیده است. با این حساب کل فروش محصولات فولاد از ابتدای سال تاکنون 32 هزار میلیارد و 795 میلیون تومان محاسبه شده است.
از سوی دیگر، بررسی عملکرد فولاد در بورس نشان می‌دهد، این نماد در یک ماه گذشته بیش از 9درصد بازدهی داشته و بازده سه ماهه و یکساله آن به ترتیب 40 و 139 درصد بوده است. این در حالی است که با توجه به کمتر بودن نسبت P به Eاین شرکت در مقایسه با P به E گروه فلزات و همچنین افزایش سرمایه 60درصدی اخیر، می‌توان همچنان آینده خوبی را برای این سهم در بازار سهام کشور پیش‌بینی کرد.

4 4

شرکت پتروشیمی خلیج فارس
شرکت پتروشیمی خلیج فارس که با نماد فارس و سرمایه 91 هزار و 500میلیارد ریالی در بورس فعال است در گزارش یکماهه منتهی به 30دی ماه خود اعلام کرده که در 10ماه نخست سال بیش از 138هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. این در حالی است که کل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در پایان آذر ماه 136 هزار میلیارد ریال بود. بدین ترتیب میزان افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در دی ماه نزدیک به یک درصد گزارش شده است.
بر اساس گزارش صورت عملکرد مالی میاندوره‌ای 6ماهه منتهی به 30 آذر امسال، فارس در این مدت 14هزار و 112 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 4درصدی را نشان می‌دهد. با احتساب این سودآوری، سود خالص هر سهم فارس 154ریال گزاش شده است. این شرکت در این مدت در مجموع 3 میلیون و 992 هزار سهم واگذار کرده که از فروش آنها مبلغی بالغ بر 13 هزار میلیارد ریال سودآوری داشته است. فارس در همین مدت در مجموع 10 هزار و 188 میلیارد ریال سهام بورسی خریداری کرده است.

5 4
همچنین بررسی فعالیت این شرکت در بورس نشان می‌دهد که فارس در یک ماه گذشته 8.7 درصد بازدهی داشته و افزایش قیمت این نماد در بازه سه ماهه و یکساله به ترتیب 45 و 168درصد بوده است. خبر خوش برای سهامداران فارس نیز صدور مجوز افزایش سرمایه 52هزار میلیارد ریالی این شرکت بوده است.

شرکت صنایع ملی مس ایران
شرکت صنایع ملی مس ایران که با سرمایه 78هزار میلیارد ریالی و با نماد فملی در بورس مشغول فعالیت است، در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 9 ماهه منتهی به 30 آذر خود توانسته سودی 1106 ریالی را به ازای هر سهم محقق کند. با این حساب سود 9 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 128درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس بررسی همین گزارش که در کدال منتشر شده، فملی در 9ماهه نخست امسال 155 هزار و 833میلیارد ریال فروش داشته که در مقایسه با کل فروش سال گذشته رشدی 50درصدی را نشان می‌دهد.

6 5
فملی نیز در معاملات یک ماهه اخیر خود در بورس توانسته بازدهی 18درصدی را به ثبت برساند. این در حالی است که افزایش قیمت سه ماهه و یکساله فملی به ترتیب 55 و 203درصد گزارش شده است.

7

مقایسه عملکرد بورسی سه غول بزرگ صنعتی بورس ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.