کد مطلب: ۷۱۲۴۹۷

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سازوکار بررسی لایحه بودجه تغییر می‌کند

سازوکار بررسی لایحه بودجه تغییر می‌کند

به گفته سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار است که سازوکار بررسی لایحه بودجه در مجلس تغییر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ که شامل پنج پیوست می شود را ابلاغ کرد.

به نقل از خانه ملت، سخنگوی کمیسیون برنامه، درباره تصویب کلیات طرح اصلاح و الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: در حال حاضر در جریان بررسی بودجه در مجلس با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم و با وجود اینکه بررسی بودجه در مجلس بیش از ۳ ماه به طول می‌انجامد، اما ما تقریبا فرصت رسیدگی به جداول، اعداد و ارقام یعنی قسمت اصلی و استخوان‌بندی بودجه را نداریم.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس طرح مذکور دولت باید لایحه بودجه را بر اساس قوانین مصوب، تنظیم و به مجلس تقدیم کند در واقع لایحه دولت باید فقط شامل جداول، اعداد وارقام مربوط به درآمدها و هزینه‌ها بوده و هیچ حکمی داخل آن نباشد. در واقع مجلس جداول، اعداد و ارقام را بررسی کند و نیازی به رسیدگی به تبصره یعنی حکم قانونی نباشد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در صورتی که دولت به این احکام نیاز داشت، اول آذر لایحه احکام که همان تبصره‌های بودجه است را به مجلس ارائه دهد و این لایحه براساس آیین‌نامه داخلی یعنی بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی بررسی و تصویب شود.

وی اضافه کرد: طبق طرح فوق، در مرحله بعدی دولت براساس احکام تصویب شده و قوانین موجود، ارقام و جداول را تنظیم می‌کند و ابتدای بهمن ماه جداول را به مجلس ارائه می‌دهد و مجلس بهمن و اسفندماه براساس قانون آئین‌نامه داخلی لایحه مربوط به جداول بودجه را در کمیسیون‌های تخصصی،کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی لایحه مربوط به جداول و اعداد را بررسی و تصویب می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس این طرح دولت احکام مورد نیاز در بودجه سالانه را در آذرماه و لایحه ارقام و جداول را در بهمن ماه به مجلس ارسال کرده و این دو مرحله به صورت جدا گانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با تصویب این طرح جداول نیز در صحن علنی مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.