کد مطلب: ۳۹۷۴۷۲

بررسی مشخصات و قیمت تیرآهن و میلگرد

بررسی مشخصات و قیمت تیرآهن و میلگرد

یکی از بحث‌های داغ امروز قیمت آهن و میلگرد است که با نوسانات بازار ارز قیمت محصولات فولادی نیز دچار بالا پایین‌هایی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از بحث‌های داغ امروز قیمت آهن و میلگرد است که با نوسانات بازار ارز قیمت محصولات فولادی نیز دچار بالا پایین‌هایی می‌شود. تیرآهن و میلگرد دوتا از پرکاربردترین محصولات فولادی در زندگی روزمره ما هستند، به همین دلیل در ادامه مفصلا به بررسی مشخصات و قیمت هرکدام می‌پردازیم.

تیرآهن

تیرآهن‌ها جزء اصلی صنعت ساختمان سازی و کارهای عمرانی هستند و هم به عنوان عناصر باربر و هم غیر باربر کاربرد دارند. این مقاطع فولادی در اشکال و سایزهای مختلفی موجود هستند و با استانداردهای مختلفی هم شناخته می‌شوند. تیرآهن‌ها در انواع جنس های استیل و آلومینیوم در دسترس‌اند. قیمت تیرآهن تابع عوامل مختلفی است از جمله جنس، ابعاد، ضخامت و وزن و از همه مهم تر نوع تیرآهن.

هر تیرآهن ازسه بخش تشکیل شده است. دو بال موازی که دو انتهای تیرآهن را تشکیل می دهد. یک تکه آهنی ضخیم، بین این دوبال که به صورت عمودی قرار دارد و به آن جان تیرآهن می‌گویند.

در واقع نیروهای وارده بر ساختمان که به تیرآهن منتقل می‌شود، توسط این دو عضو (بال و جان) متحمل می‌شود. تفاوت در اندازه و مقطع بال و جان تیرآهن باعث ایجاد استانداردهای مختلفی شده است.

تیرآهن‌ها را می‌توان به چند طریق دسته بندی کرد. از لحاظ ظاهری تیرآهن‌ها به دو دسته تیرآهن I شکل و H شکل تقسیم می‌شوند.

این دسته بندی به دلیل شکل ظاهری مقطع تیرآهن است. تیرآهن‌های I شکل و H شکل بسته به بال و عرض و استانداردهای اروپا در دسته‌های مختلفی قرار میگیرند. از مهم ترین و معروف ترین استانداردهای تیرآهن می توان به تیرآهن‌های IPE ،INP وIPB اشاره کرد. تیرآهن IPE وINP جزء دسته تیرآهن های I شکل یا تیرآهن ساده قرار میگیرند و تیرآهن IPB جزء گروه تیرآهن های H است که به آن تیرآهن هاش نیز گفته می‌شود.


تفاوت تیرآهن معمولی و هاش

هرکدام از تیرآهن‌ها باتوجه به ویژگی هایشان در جای مخصوص به خود کاربرد دارند اما اگر بخواهیم در چند سطر تفاوت تیرآهن معمولی و هاش را بیان کنیم باید اشاره کنم که تیرآهن H بدلیل شکل ظاهری که دارد علاوه بر صنعت ساختمان در ستون‌های باربر نیز کاربرد دارد و می‌تواند عملکرد بهتری از فولاد را ارائه دهد و بار بیشتری را تحمل کند.

این درصورتی است که تیرآهن I (تیرآهن IPE وINP ) تنها در قالب تیرآهن در ساختمان و یا به عنوان خرپا استفاده می‌شوند. از دیگر مزیت‌های تیرآهن هاش یا بال پهن این است که تا فاصله 100 متر نیز کاربرد دارد اما تیرآهن‌های سری I فقط تا ارتفاع 30 متر استفاده می‌شوند. در نتیجه تیرآهن هاش (تیرآهن IPB) موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش میزان مصرف آهن، باعث افزایش سرعت پروژه و استحکام و مقاومت بالای سازه می‌شود. بنابراین حتما در هنگام خرید تیرآهن دقت کافی را داشته باشید.

میلگرد

اصولا میلگردها بر اساس نوع کاربرد و شکل ظاهری که دارند به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار دسته بندی می‌شوند. همچنین در بازار آهن، این میلگردها را با نام میلگرد A1، میلگرد A2 و میلگرد A3 یا میلگردهای ساده 240، آج 340، آج 400 و آج 500 می‌شناسند و می‌فروشند.

به طور کلی میلگردها را به دو دسته ساده و آجدار تقسیم بندی می‌کنند. قصد داریم در ادامه شما را با انواع میلگردها، ویژگی‌های هر کدام و تفاوت‌هایشان بیشتر آشنا کنیم.

میلگرد ساده

سطح میلگردهای ساده که با استاندارد A1 نیز شناخته می‌شود، صاف و بدون عاج می باشد. ساختار سفت و محکم این میلگرد باعث ایجاد تنش تسلیم بالایی می‌شود و موجب شده است در تمام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده خوبی از خود نشان دهد. به همین دلیل فروش میلگرد ساده همیشه مورد توجه مهندسان عمران بوده است.

کاربرد میلگرد ساده

میلگرد ساده که به آن میلگرد نرم بدون عاج هم می گویند ، بیشتر مصرف صنعتی دارد و از آن در ساخت پیچ و مهره و میخ و همچنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌شود. همچنین میلگردهای ساده سایز پایین در ساخت مفتول نیز مورد استفاده قرارمی‌گیرند. این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مطلوب است و به طور کلی به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می‌شود.

میلگرد آجدار

آج عبارت است از برجستگی هايی كه به صورت طولی (موازی محور ميلگرد) و يا عرضی (به هر صورتی غير از طولی) روی سطح ميلگرد هنگام نورد ايجاد می‌شود.

میلگرد آجدار از قطر ۶، ۸، ۱۰ تا ۵۰ میلی متر وجود دارد. میلگرد با قطر کمتر از ۶ میلی متر را مفتول می‌نامند. میلگرد از قطر ۶ تا ۱۲ میلی متر جهت ساخت خاموت و از قطرهای ۱۰ تا ۵۰ میلی‌متر برای ساخت تیرها، ستون‌ها، دال و غیره استفاده می‌شود. وزن هر شاخه میلگرد تولید شده در کارخانه های مختلف، با سایز مشابه تولید شده در دیگر کارخانه ها متفاوت است. برخی از آن ها سبک تر و برخی سنگین‌تر هستند.

میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد و به سه دسته میلگرد آجدار جناغی، میلگرد آجدار مارپیچ و میلگرد آجدار مرکب تقسیم می‌‍شوند. قیمت میلگرد آجدار هر کدام از این سه دسته از دیگری متفاوت است، بنابراین در هنگام خرید حتما به نوع آن و کاربرد مورد نظر خود دقت کنید.

5454

میلگرد آج دار مارپیچ A2

این میلگرد بخاطر ویژگی های تنوع پذیری ، عدم تغییر شکل ، خواص سختی پذیری و ثبات ابعادی در عملیات حرارتی شناخته شده است. تنش تسلیم این میلگرد 340-350 مگاپاسکال و استحکام کششی آن 500 مگاپاسکال است. این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی مناسب بوده و توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

میلگرد آج دار جناقی A3

میلگردهای آج 400 و آج 420 در استاندارد ملی ایران، میلگرد A3 را پوشش می دهند. با وجود اینکه میلگرد آجدارa3 برای جوشکاری مناسب نیست، اما پر مصرف ترین میلگرد برای کارهای ساختمانی است. میزان تنش تسلیم آن ۴۰۰۰ و مقاومت کششی آن ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و ضریب ازدیاد طول آن کمتر از 14 درصد می باشد.

میلگرد آج دار مرکب

این میلگردها اخیراً در سازه ها کاربرد زیادی داشته و استفاده از میلگرد آجدار مرکب موجب کاهش 1 تا 2 کیلوگرم وزن میلگرد در هر متر مربع و در مجموع سبک سازی وزن سازه می شود. قیمت میلگرد آج دار مرکب نسبت به نوع های A2 و A3 بیشتر می‌باشد. میلگردهای آج 500 و آج 520 در استاندارد ملی ایران، میلگرد آجدار مرکب را پوشش می‌دهند.

برای خرید و فروش انواع محصولات فولادی از قبیل تیرآهن‌ها، میلگرد ها، نبشی و ناودانی‌ها و غیره، می‌توانید به سایت فولاد مارکت مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان نیز با مشاوران فروش تخصصی ما تماس بگیرید.

منبع: ویرلن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.