کد مطلب: ۶۴۶۷۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سناریوی دولت برای محدودیت صنایع/ دولت چگونه برق صنایع را تامین می‌کند؟

سناریوی دولت برای محدودیت صنایع/ دولت چگونه برق صنایع را تامین می‌کند؟

معاون وزیر صمت، صراحتا توضیح داده که مصوبه عوارض صادرات برای کنترل تولید، صادرات و در نهایت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و برق صنایع است. این در حالی است که سخنگوی صنعت برق امروز اعلام کرد که قرار است تابستان امسال بدون خاموشی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق امروز اعلام کرد که قرار نیست تابستان امسال، خاموشی و جدول خاموشی در پیش داشته باشیم. وعده تابستان بدون خاموشی درست در زمانی داده می‌شود که تولیدکنندگان بخش خصوصی بیشترین نارضایتی را نسبت به اقدامات اخیر دولت داشته‌اند.

برخی از کارشناسان بدبین معتقد بودند دولت برای کنترل صادرات و کاهش تولید واحدهای تولیدی چنین مصوبه‌ای را پیشنهاد داده است. تا این که معاون وزیر صمت، صراحتا این فرضیه را تایید کرد.

رضا محتشمی‌پور، معاون وزارت صمت در نامه به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار،‌مشخصا هدف وضع این عوارض را کاهش صادرات بیان کرده بود.
او در نامه‌ای به عشقی توضیح داده بود: «محدودیت‌های اعلام شده در تامین انرژی صنعت، نگرانی‌هایی را در خصوص تامین میزان مناسب از نهاده های تولید و کالاهای پایه را برای صنایع داخلی و پروژه های عمرانی بوجود می‌‌آورد. این نگرانی‌ها کشور را نیازمند اتخاذ تصمیم فوری در خصوص کاهش تدریجی شدت صادرات کالاهای پایه و تامین میزان مناسب این کالاها برای بازارهای داخلی با احتراز از مکانیزم‌های امتحان شده و منسوخ ایجاد ممنوعیتهای گسترده و دفعی صادراتی و مداخلات دستوری قیمتی می‌گرداند.»

از دو هفته پیش بود که انجمن فولاد به تجارت‌نیوز خبر قطعی برق داد. بنا بر اطلاعات انجمن فولاد، قرار بود برق واحدهای فولادی از اردیبهشت ماه امسال به مدت دو تا سه ماه قطع شود. انجمن فولاد همچنین اطلاع داد که نامه و ابلاغیه این تصمیم، به دست آن‌ها رسیده است.

البته سخنگوی صنعت برق بلافاصله پس از انتشار این خبر، آن را تکذیب کرد. اتفاقی که در دی ماه هم افتاد. دی ماه انجمن فولاد و سیمان خبر دادند که برق برخی واحدهای آنان سهمیه‌بندی و قطع شده است اما این خبر تکذیب شد.

البته پس از انتشار نامه شرکت برق به واحدهای فولادی، سخنگوی صنعت برق و شرکت برق هم ناچار شد قطع برق این صنایع را قبول کند. قرار بود برق صنایع تا ۲۲ بهمن ماه دوباره به حالت عادی بازگردد اما چنین نشد.

پیش از این وزارت نیرو در تابستان برق بخش خانگی را با سهمیه‌بندی صنایع، روشن نگاه داشت. اتفاقی که آسیب جبران ناپذیری به صنایع زد. دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفته بود قطع برق در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد را حدود هشت میلیون تن کاهش داد و به این صنعت شش میلیارد دلار آسیب زد. این تصمیم همچنین باعث تعطیلی ۱۱۰ واحد فولادی شده بود.

سناریوی احتمالی برق صنایع

حالا چند روزی است که وزارت صمت مصوبه‌ای جدید درباره اعمال عوارض بر صادرات محصولات معدنی بررسی کند.بنا بر این مصوبه شرکت‌های معدنی موظف هستند برای صادر کردن محصولات خود، عوارض خروج دهند.

تولید فولاد در ایران اوضاع خوبی دارد و بنا بر آمارهای انجمن فولاد همیشه بخشی از فولاد تولید شده مازاد بر مصرف است و صادر می‌شود. قیمت فولاد به دلیل مشکلاتی که برای عرضه در چین به وجود آمد و همچنین جنگ میان روسیه و اوکراین، افزایش یافت.

یک سناریوی احتمالی درباره این رخداد این است که شاید وزارت صمت قصد دارد با سخت‌تر کردن شرایط صادرات محصولات، از تولید و در نتیجه مصرف بیشتر جلوگیر کند. از سوی دیگر هم مشکلات اقتصادی را با دریافت عوارض از فولادی‌ها، دومین صنعت ارزآور کشور، تا حدی رفع و رجوع کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نیروگاه اتمب بوشهر پس چیه؟؟؟!

  • ناشناس

    تولید فولاد به خاطر مزیت قیمت پایین برق در ایران رشد زیادی داشته که این موضوع افتخار نیست فولادی های باید برق وانرژی را به قیمت جهانی بخرند زیرا قیمت فولاد در کشور ارزی است وبه مردم به قیمت جهانی می فروشند توسعه پایدار وقتی اتفاق می افتد که همه بخش های صنایع در بازار شفاف وآزاد بدون رانت بدنبال تولید بیشتر با کمک علم روز باشد ..

  • ناشناس

    عجب !!! خوب میتونستید بگید اول مصرف بازار داخلی تامین بشه ومازاد تولید صادر بشه ( نه اینکه عوارض را برا جبران کسری بوجه بالا ببرید)که اینکار بیشتر به ورود ارز واقتصاد ضربه میزندببر ،تا کی چوب بی تدبیری مسئولین را اقتصاد ما بخورد