کد مطلب: ۲۸۹۵۳۴

برنامه نجات یونان به سرانجام رسید

برنامه نجات یونان به سرانجام رسید

دو روز دیگر بزرگ‌ترین برنامه نجات اقتصادی تاریخ اروپا به پایان می‌رسد.

یونان آخرین کشوری است که از بحران مالی منطقه یورو خارج می‌شود. از این به بعد دولت یونان برای تامین مالی مخارج خود باید به درآمدهای مالیاتی و استقراض از بازارهای مالی متکی باشد و بسته نجات دیگری از سوی بانک مرکزی اروپا به این کشور تخصیص داده نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز،پنج کشور یونان، قبرس، اسپانیا، ایرلند و پرتغال بسته‌های نجات دریافت کرده‌اند و یونان تنها کشوری است که برنامه نجات آن باقی مانده بود. کشورهای درگیر این بحران مجبور به کاهش مخارج دولتی و افزایش نرخ مالیات شدند. در تمامی این کشورها به دنبال اتخاذ چنین سیاست‌هایی رشد اقتصادی کاهش و نرخ بیکاری افزایش یافت. در یونان اقتصاد ۲۸ درصد کوچک تر شد و ۵۰ درصد جوانان اسپانیایی بیکار شدند.

در چارچوب برنامه‌های نجات، بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای درگیر بحران کرد تا هزینه استقراض آن‌ها را به سطوحی پایدار که توانایی بازپرداخت آن را داشته باشند برساند. این برنامه هم چنین با هدف افزایش نرخ تورم در بین کشورهای عضو منطقه یورو شد که باعث رشد اقتصادی پایین می‌شد.

در حال حاضر کلیه اقتصادهای منطقه یورو به رشد مثبت رسیده‌اند و این رشد در برخی کشورها قابل مقایسه با دوران بحران نیست. برای مثال اقتصاد ایرلند اکنون ۵۰ درصد بزرگ تر از قبل بحران است. نرخ بیکاری نیز در این کشورها کاهش چشم گیری داشته و برای مثال در یونان نرخ بیکاری به حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

منبع:بی بی سی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.