کد مطلب: ۲۲۹۴۶۹

برندسازی کالای داخلی موجب تقویت تولید می‌شود

برندسازی کالای داخلی موجب تقویت تولید می‌شود

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت گفت: با برندسازی محصولات ایرانی، جلوگیری از قاچاق کالا، تامین ارز بی‌وقفه، ارتقا مزیت‌های تولید قادریم حمایت از کالای ایرانی را عملیاتی کنیم.

حسن یونس‌سینکی در حاشیه سفر به قزوین برای بررسی مشکلات صنعتگران و اصناف، درخصوص راهکارهای حمایت عملی از تولید داخلی اظهارداشت: برای تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی باید با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری اصولی جلو برویم و برای رسیدن به هدف عزم جدی داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ٬ معاون وزیرصنعت افزود: رفتارهایی که برای دفاع از تولید داخلی اتخاذ میشود فقط در محدوده وزارت صنعت نیست زیرا ما نیازمندی‌های فرابخشی هم داریم که قسمتی در حوزه رفتارهای بانکی و بخشی واگذاری ارزی برای بازسازی است که در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با افرایش صادرات از یک طرف و روانسازی تولید و ارتقا مزیت‌های تولید از سوی دیگر بدنبال تحقق آن است.

سینکی یادآورشد: فرمایش مقام معظم رهبری را امسال دست مایه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات حوزه تولید قرار داده‌ایم تا بتوانیم با عزم جدی و همگانی از بن‌بست‌های چند ساله این بخش خارج شویم.

نوسازی واحدهای فرسوده را جدی می گیریم

سینکی تصریح کرد: برای عملیاتی شدن حمایت از تولید باید ابتدا برنامه‌های اجرایی ابلاغ شود لذا ما درصددیم با حمایت از بخش خصوصی تولید کننده در حد ممکن، گفتگو برای کاهش نرخ واگذاری تسهیلات، نوسازی واحدهای فرسوده و قدیمی، زمینه کاهش هزینه تولید را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین با تامین ارز بدون وقفه برای تولیدکننده و حوزه مصرف باید نیازهای اساسی این بخش را تامین کنیم و در کنار آن روان سازی امور نیز دنبال شود.

کاهش بوروکراسی یک شبه ممکن نیست

سینکی در پاسخ به این سوال که برای کاهش بوروکراسی چه باید کرد گفت: سیستم اداری ما کمی طولانی و پرپیچ و خم است و با یک گفتمان و کاری یک شبه حل نمی‌شود بلکه با تشکیل کارگروه‌ها لازم است زمان اجرای طرح‌های تولیدی را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: باتشکیل کارگروه‌های تخصصی باید بتوانیم بوروکراسی را کم کرده و دغدغه تولیدکننده را در دستگاه‌های اجرایی کمتر کنیم.

سینکی اظهار داشت: با فرمایش رهبری روزهای سخت و مهمی را در سال جاری در پیش‌رو داریم به همین دلیل رویکرد اجرایی مدونی از سوی وزارت صنعت اتخاذ شده و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان‌ها به عنوان یکی از راهکارها برای تحقق شعار سال اقدام کنیم.

نیازمند مدیریت تعرفه واردات هستیم

وی کنترل واردات و مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر عوامل موثر در حمایت از کالای داخلی دانست و اظهارداشت: در شرایط کنونی نیازمند مدیریت رفتاری و تعرفه‌های وارداتی هستیم و باید با قاچاق کالا هم مبارزه جدی کنیم تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.

سینکی گفت: بخش قابل توجهی از کالاهای نامرغوب قاچاق است لذا ما نیز در رفتارهای رسمی اجازه نمی‌دهیم هر کالای نامرغوبی به صورت قاچاق وارد کشور شود و به تولید داخلی آسیب بزند.

وی اضافه کرد: در داخل هم با رفتارهای مالی وپرداخت تسهیلات کم‌بهره در دفاع از تولید و تعدیل نرخ سود مصمم هستیم وارد کار شویم.

هشت میلیارد دلار افرایش صادرات در سال جاری

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت اظهار داشت: امسال با همه مشکلات و تنگناها افزایش هشت میلیارد دلاری صادرات مواد صنعتی و معدنی را پیش‌بینی کرده‌ایم که ۶.۵ میلیارد دلار از بخش صنعت و ۱.۵ میلیارد دلار از محل صادرات مواد معدنی محقق خواهد شد که در این راستا بازارهای جدید را هم شناسایی می‌کنیم.

وی گفت: اجازه نمی‌دهیم کالای ایرانی نامرغوب، هزینه مصرف کننده را بالا ببرد و با نظارت جدی زمینه تقویت کالای مرغوب را مهیا می‌کنیم و با مدیریت نرخ تسهیلات کاری می‌کنیم تا تولید مقرون به صرفه شود.

سینکی برندسازی محصولات ایرانی را در تقویت فروش محصولات در داخل کشور موثر دانست و اجرای آن را ضروری دانست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش بی‌رویه نرخ ارز هم اظهار داشت: یک کارگروه ویژه توسط بانک مرکزی روی نوسانات نرخ ارز کار می‌کند اما به نظر می‌رسد با رفتار سختی مواجه خواهیم شد و باید برای کنترل ارز راهکار خاصی اتخاذ شود.

وی گفت: نرخ ارز باید توسط بانک مرکزی کنترل شود اما دامنه ارز نیازمند پاسخگویی نیست بلکه همه مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی بسیج شده‌اند تا یک چاره‌جویی برای آن صورت گیرد.

سینکی اظهارامیدواری کرد با مدیریت منسجم و پیگیری کارها تا پایان سال نتایج خوبی در عمل به رهنمودهای رهبری بدست آید.

وی همچنین گفت: استان قزوین در بخش دولتی و خصوصی ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید دارد و با توجه به جایگاه صنعتی خود می‌تواند در تصمیم‌گیری کشوری و حمایت از کالای ایرانی کمک کند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.