کد مطلب: ۸۱۸۰۳۷

گزارش لحظه‌ای تجارت‌نیوز از برگزاری نشست شورای حکام آژانس اتمی:

برگزاری نشست شورای حکام آژانس اتمی/ پای ایران به نشست وین باز شد

برگزاری نشست شورای حکام آژانس اتمی/ پای ایران به نشست وین باز شد

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ کار خود را در وین آغاز کرد.

قرار است نشست این شورا از ۱۵ تا ۱۹ خرداد ماه برگزار شود و در این نشست درباره ایران هم تصمیم‌گیری می‌شود.

آنگونه که ایرنا گزارش داده قرار است «راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان» از موضوعاتی باشد که در نشست خرداد شورای حکام در دستور کار قرار می‌گیرد.

در نشست قبلی شورای حکام که اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران در دستور کار این شورا بود و این نگرانی وجود داشت که این شورا علیه ایران قطعنامه جدیدی صادر کند که چنین اتفاقی رخ نداد.

در آستانه این دور از نشست‌های فصلی شورای حکام، دوباره قرار است درباره فعالیت‌های اتمی ایران بحث و بررسی شود. البته از هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که درباره دو مورد از مسائل مورد اختلاف با ایران به نتیجه رسیده است. در کنار این مباحث، این مساله هم مطرح شد که ممکن است ظرف روزهای جاری ایران و آمریکا بالاخره توافق کنند و بسیاری امیدوارند این توافق قبل از پایان شورای حکام به نتیجه برسد. اما هنوز صحت و سقم این خبر مشخص نیست.

اظهارات گروسی درباره پیشرفت توافق هسته‌ای

در بخشی از این نشست، مدیرکل آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت هایی حاصل شده است اما نه به اندازه‌ای که من امیدوار بودم».

گروسی همچنین از نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده و گفته «آژانس در اوایل ماه مه دوربین‌های نظارتی را در کارگاه‌هایی مونتاژ روتور سانتریفیوژها نصب کرد. علاوه بر این، آژانس برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت در نطنز نصب کرده است. اما این گوشه‌ای از آن چیزی است که ما متصور بودیم».

گروسی گفته «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می شود».

وی همچنین تصریح کرد: «ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف‌شده در بخشی از محل معروف به مریوان ارائه کرده است. متذکر می‌شوم که ارزیابی ما برای این مکان همچنان پابرجاست و تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این‌حال در خصوص روند راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «شما در مقابل خود جدیدترین گزارش من در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارید. همانطور که آگاه هستید، آژانس برای مدت دو سال و سه ماه قادر به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و بیلوزها، آب سنگین، کنستانتره سنگ اورانیوم، نبوده است که شامل دوره‌ پس از ژوئن 2022 نیز می‌شود که هیچ تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام نصب نشده و عمل نکرده است».

گروسی همچنین در خصوص فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران مدعی شد: «این گزارش نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است که این شامل ذخایر اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 می‌شود که نزدیک به نیم تن است و همچنین شامل ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد غنای 60 U-235 می‌شود که آن نیز بیش از 100 کیلوگرم است».

کانال مطالعات عمان هم اعلام کرد که نشست امروز شورای حکام مانند گزارش آژانس هسته‌ای منجر به ادامه توافقات میان ایران و عمان می‌شود. بر اساس این گزارش اعلام شده که احتمالا زندانیان آمریکایی بعد از این نشست آزاد می‌شوند و آمریکا هم امتیازاتی را به ایران می‌دهد. این کانال مدعی شده که مذاکرات سلطان هیثم با سران نظام نقشه راه جامعی برای برون رفت از شرایط فعلی در برداشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچ بیانیه ای علیه ایران صادر نخواهدشد،،همه چی در امن و امانه،،ایران بتازگی در حال تعامل سازنده با دنیاست،،انشااله تعالی همه چی درست خواهدشد.و مسایل مربوط به هسته ای هم بطور کامل حل و فصل میشود..ما که امیدواریم و روند تعاملات ایران با جهان این را نشان میدهد…

  • ناشناس

    دوباره تابستون اومد و به بهانه هسته ای و برجام مسئولین و خانواده هاشون حدود دو ماه برای خوشگذرونی به وین میرن بعد میگن برجام به توافق نمی رسه و غیره و تموم میشه و میره

  • ناشناس

    خدا کنه هرچه زود تر روابط کشور ما با کشورهای دیگر خوبه بشه مردم ایران به هیچ وج وضعیت خوبی ندارن واین نه به سود مردمه نه دولت

  • محمد

    اگر ایران جوانان ایران را فدای جلوگیری از مواد مخدر از افغانستان نمی‌کرد تا جلوگیری کند تا به کشورهای اروپایی ودیگرکشورها نرسدو کشاورز ی کشت زیر نظر وزارت بهداشت درمان انجام کشت تریاک میدادند نه متادون برای برای بیماران معتاد به تریاک بالای شصت سال کارت صادر می‌کرد تحریم اقتصادی هیچ اثری بر ایران نداشت امروز با خون جوانان جلوگیری می‌کند تمام کشورهای اروپایی دشمنان اسلام هستند سواستفاده نمی‌کردند ایرانی خون جوانان غیور ایران را فدای جلوگیری ازمخدر میکنم تامین سلامت ی برای آنها کنیم این انصاف است واکسن دارو به کشور عزیزمان ایران نمی‌دادند وجدان خود را قاضی کنید