کد مطلب: ۳۵۳۵۴۵

بهره‌وری هر ایرانی؛ ۶۴ میلیون تومان

بهره‌وری هر ایرانی؛ 64 میلیون تومان

رئیس سازمان ملی بهره‌وری روز گذشته در نشست خبری گفت: بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری روز گذشته در نشست خبری گفت: بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فاطمه پهلوانی افزود: برخی اعلام می‌کنند که بهره‌وری نیروی کار مثلا ۲۵ دقیقه است. در حالی که این تعریف درستی نیست و بهره‌وری را شامل نمی‌شود، بلکه راندمان نیروی کار است. طبق آمارهای سال ۱۳۹۵ بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد سالانه به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان بوده است. به عبارتی در بین جمعیت حدود ۲۳ میلیون نفری شاغل بهره‌وری نسبت به تولید ناخالص داخلی این مقدار است که البته بیشترین آن مربوط به بخش نفت و گاز با حدود ۱,۹۴۱ میلیون تومان و کمترین مربوط به بخش ساختمان با حدود ۲۱ میلیون تومان به ازای هر شاغل است.

لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۹۵ با توجه به افزایش صادرات نفت بهره‌وری در این بخش افزایش داشته و از سوی دیگر با رکودی که در بخش ساختمان ایجاد شد بهره‌وری نیروی کار در آن کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه، برآورد اولیه بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی در اردیبهشت ۹۸ اعلام خواهد شد، گفت: انتهای سال ۹۸ نیز تخمین دوم بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌شود. او با بیان اینکه، برای دریافت آمارهای اقتصادی همچنان منتظر بانک مرکزی هستیم، گفت: سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی 96 حدود 1.3 درصد و در سال 95 حدود 10.9 درصد بوده است.

این آمار برای نیمه اول سال 97 اعلام نشده چراکه برای اعلام دقیق سهم شاخص بهره‌وری در رشد اقتصادی باید آمارهای بانک مرکزی را دریافت کنیم. وی افزود، بهره‌وری نیروی کار در رشد اقتصادی سال 96 رشد صفر درصدی داشته و بهره‌وری سرمایه 2.4 درصد و بهره‌وری کل عوامل تولید 1.3 درصد رشد کرده است. پهلوانی همچنین اعلام کرد که فقط بنزین مشکل بهره‌وری انرژی نیست، خودروسازان هم در آن سهم دارند.

پهلوانی درباره بهره‌وری انرژی و نقش خودروها و شرکت‌های خودروسازی داخلی در این رابطه توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: سال‌هاست که با مشکل بهره‌وری انرژی مواجه هستیم و حتی در این رابطه پژوهشگاهی به‌طور جداگانه ایجاد شد تا این موضوع را بررسی کند. وی ادامه داد: با وجود اینکه در مقطعی تصور می‌شد مشکل بهره‌وری انرژی و مسائل پیرامون آن به بنزین بر می‌گردد، بنزین‌هایی با کیفیت یورو ۴ و ۵ را به عنوان راهکار ارائه کردند که باید توجه داشت کیفیت خودروها و موتورهای آنها نیز جزئی از این مساله بوده است؛ به‌طوری‌که ما مشکلاتی را در روش‌های تولید و سیستم‌های آن داریم.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سرقفلی بهروری سالیانه به ارزش ۶۴ میلیون تومان به قیمت ۵۵ میلیون تومان به فروش می رسد نقد و اقساط