کد مطلب: ۴۳۷۰۷۶

بورس آمریکا سقوط کرد

بورس آمریکا سقوط کرد

شب گذشته بدترین روز معاملاتی بورس آمریکا در 32 سال گذشته رقم خورد و وال استریت 10 درصد سقوط کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از AM نیویورک، در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و آمریکا و اجرای برخی سیاست‌ها برای کنترل این ویروس بورس آمریکا به رشد 11 ساله خود پایان داد و شب گذشته بدترین روز معاملاتی در 32 سال گذشته را تجربه کرد.

دستور روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای توقف تمام پروازها بین آمریکا و اروپا هر سه شاخص اصلی بورس وال استریت در سراشیبی سقوط قرار داد.

شاخصS&P500 و نزدک برای نخستین بار از سال 2008 و بحران رکود بزرگ اقتصادی، شب گذشته شاهد بازار صف‌های فروش بودند و عملا روند رشد 11 ساله آنها متوقف شد.

شرکت‌های پرطرفدار در شاخص داوجونز نیز بدترین روز را از سال 1987 به بعد و دوشنبه سیاه آن سال تا به امروز تجربه کردند.

دو شاخصS&P500 و نزدیک با توجه به از دست دادن حدود 10 درصد از ارزش خود فقط در معاملات دیروز طی 16 روز معالاتی گذشته 25 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

زمانی اعلام می‌شود که بازار در شرایط نزولی یا خرسی قرار گرفته است که بیش از 20 درصد از ارزش خود را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهد که این اتفاق عملا برای بورس آمریکا افتاده است.

جوزف استراکا، رئیس بخش سرمایه‌گذاری مؤسسه نواپوینت در ایالت آتلانتا می‌گوید: تدوام روند نزولی بازارها به ما می‌گوید هر کاری که تا حالا برای بهبود اوضاع انجام شده، کافی نبوده است.

مردم حتی یک مورد اقدام قابل قبول نمی‌بینند که انجام شده باشد که زندگی آنها را به حالت طبیعی بازگرداند. بنابراین بی‌ثباتی همچنان تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی و حتی مسابقات ورزشی بدون توجه به شیوع کرونا در حال ادامه دادن به روند معمولی فعالیت خود هستند.

دستور ترامپ برای توقف پروازها و خدمات مسافرتی بین اروپا و آمریکا باعث شد تا ارزش بورس‌های آمریکایی به کمترین میزان در 4 سال گذشته برسد و سهام شرکت‌های هواپیمایی سقوط قابل توجهی را تجربه کنند.

در بورس وال استریت نیز، ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی به طور متوسط 19.6 درصد سقوط کرد.

برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا هم شرایط بسیار بغرنج شد چرا که بانک جی‌پی مورگان حمایت از ارزش سهام این شرکت را کنار گذاشت و قیمت هر برگ سهام بوئینگ 18.1 درصد سقوط کرد و بدترین هفته معاملاتی برای هواپیماسازی بوئینگ در تاریخ بورس آمریکا رقم خورد.

انتظار می‌رود هفته آینده بانک مرکزی فدرال آمریکا برای دومین بار در ماه جاری و با هدف کنترل اوضاع نرخ بهره در این کشور را کاهش دهد.

استراکا بر این باور است که همه اقدام دولت که در قالب تزریق پول از سوی نظام بانکی به بازارها انجام شود می‌تواند اثر مثبتی بگذارد. اما چیزی که بازارها به دنبال آن هستند این است که اقدامی محسوس از سوی دولت ببینند که نشان دهد دولت آمریکا در تلاش است تا رکود کنونی را کنترل کند.

ارزش سهام برخی بانک‌های آمریکایی نیز تا 10.5 درصد ریخت چرا که این بانک‌ها نسبت به پایین آمدن نرخ بهره دلار آسیب‌پذیر بوده‌اند.

سقوط شب گذشته بورس آمریکا باعث شد تا برای دومین بار در هفته جاری انجام معاملات پیش از بسته شدن بازار در زمان مقرر از سوی ناظران متوقف شود.

شاخص داوجونز 9.99 درصد ریخت و شاخص S&P500 معادل 9.51 درصد از ارزش خود را در معاملات شب گذشته از دست داد.

شاخص نزدک نیز 9.43 درصد نیز سقوط کرد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سقوط و یا بهبود ارزش سهام داوجونز چه تاثیری بر بورس ایران می گذارد؟

    • ناشناس

      ???