کد مطلب: ۴۰۵۴۵۴

در سیاه‌ترین روز تاریخ بورس چه رخ داد؟

بورس ترسناک یا بورسی‌های ترسان؟ / ریزش بازار بدون توجه به ارزش شرکت‌ها!

بورس ترسناک یا بورسی‌های ترسان؟ / ریزش بازار بدون توجه به ارزش شرکت‌ها!

با نگاه به آمار و ارقام معاملات امروز در بورس تهران، می‌توان مشاهده کرد که سهم‌های بزرگ میانه و ارزشی کمترین درصد ریزش و در شرکت‌های فرابورسی، شرکت‌های متوسط میانه و کوچک‌های ارزشی کمترین درصد ریزش را داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام روز دوشنبه، سیاه‌ترین افت تاریخ 50 ساله خود را از نظر شاخص کل تجربه کرد. در این روز شاخص کل با افتی نزدیک به 11 هزار واحد، در کانال 308 هزار قرار گرفت.

اکثر کارشناسان تحلیل مشخصی از رفتار امروز بازار ارائه ندادند و این ریزش را کاملا غیرمنتظره ارزیابی کرده‌اند.

با نگاه به آمار و ارقام معاملات امروز در بورس تهران، می‌توان مشاهده کرد که سهم‌های بزرگ میانه و ارزشی کمترین درصد ریزش و در شرکت‌های فرابورسی، شرکت‌های متوسط میانه و کوچک‌های ارزشی کمترین درصد ریزش را داشتند.

در این روز بیشترین افزایش مالکیت حقوقی بورس تهران در نمادهای وبصادر، وتجارت، خساپا، وغدیر و وپاسار صورت گرفت و بیشترین حجم عرضه هم در نمادهای خساپا، ونوین، خریخت، ونیرو و وبصادر انجام شد.

بیشترین حجم معامله در بورس تهران هم در گروه بانک و خودرو انجام شد.

در همین راستا، ولید هلالات، کارشناس و تحلیل‌گر بازار در خصوص رفتار امروز بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید:« همه بازار این انتظار را داشتند که برخی از سهم‌ها باید راه خود را از روند رو به رشد مدت اخیر جدا کنند، چرا که ارزنده نبودند و بی‌دلیل افزایش داشتند. گروه دیگری از سهم‌ها هم دارای EPS خوبی داشته و همه بازار منتظر گزارش‌های شش ماهه آنها هستند. سهام‌داران این گروه‌ها معمولا با دید بلندمدت وارد سهم می‌شوند و افت و رشد آنها آرام است. گروه دیگری از سهم‌ها هم مساله تجدید ارزیابی دارایی و اتفاقاتی نظیر این را در پیش دارند.»

وی در ادامه افزود: «اتفاقی که امروز در بازار رخ داد، خارج از قاعده بود و بدون در نظر گرفتن نکاتی که پیش از این ذکر شد، تمامی صنایع و شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد؛ ما در سهم‌های بزرگی مثل سرمایه‌گذاری غدیر یا برخی از پالایشی‌ها که رشد و افت‌های کمتری داشته و بسیار آرام حرکت می‌کنند، شاهد فشار فروش و صف‌های فروش عجیب بودیم. همین مسائل بود که وضعیت را غیرقابل تحلیل و استدلال می‌کند.»

هلالات با اشاره به اینکه بازار امروز عجیب بود و هیچ‌کس منتظر روند مثبت نبود، عنوان کرد:« اما کلیت فعالان بازار انتظار این افت را با توجه به اینکه هیچ اتفاقی هم در سطح بین‌المللی رخ نداده، در سهم‌های بنیادی نداشتند.»

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: «به طور مثال گروه پالایشی‌ها که در وضعیت خوبی هستند، به صف فروش رسیدند، یا وبملت که خبر افزایش سرمایه‌اش منتشر شد نیز از این قاعده مستثنی نشد و حتی درباره ایران خودرو هم خبر فروش سهم پارسیانش از سوی این شرکت مطرح شد.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: «انتظار داشتیم که موارد ذکر شده، بازار را به ثبات برساند، اما شاهد بودیم که رکورد افت شاخص کل شکسته شد. اما در مجموع استراتژی بازار و شرکت‌ها تغییر نکرده و هیچ‌گونه استدلالی برای منفی امروز بازار نمی‌توان مطرح کرد.»

هلالات با تاکید بر اینکه در مجموع برخی از سهم‌ها از وضعیت خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد:«این سهم‌ها P/E خوب و تقسیم سودهای مناسبی خواهند داشت. برخی از شرکت‌ها هم هستند که منتظر تجدید ارزیابی دارایی بوده یا اتفاقاتی نظیر آن را در پیش دارند. بنابراین همه موارد یاد شده می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که این سهم‌ها جزو گزینه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری باشند و تا پایان سال بازدهی خوبی را ارائه دهند.»

وی گفت:«افرادی که منابع نقد در اختیار دارند، می‌توانند از ریزش امروز استفاده کنند و افرادی هم که سهم‌های ضعیف دارند، می‌توانند از این فرصت برای تبدیل سهم ضعیف به سهم‌های بنیادی بهره بگیرند. چرا که همه بازار باهم و بدون در نظر گرفتن کیفیت‌شان پنج درصد افت داشتند.»

هلالات در پایان خاطرنشان کرد:«معاملات امروز بازار ترسناک، دور از انتظار و عجیب بود، اما متغییرهای بنیادی در سطح داخلی و خارجی تغییر نکرده است، بنابراین رفتار امروز بازار را نمی‌توان توضیح داد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهین

    ای خدا بدبخت شدم