کد مطلب: ۴۷۲۷۷۰

مجید زمانی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سازمان بورس صورت مالی خود را منتشر نمی‌کند!

سازمان بورس صورت مالی خود را منتشر نمی‌کند!

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان شفاف نبودن عملکرد سازمان بورس گفت: فعالان بازار سرمایه نمی‌دانند که برخی تصمیمات توسط چه کسی و با چه مبنایی گرفته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همچنان که این روزها بورس بازار پر تب و تابی را می‌گذراند فعالان بازار سرمایه اما گلایه‌هایی از فعالیت‌های سازمان بورس دارند. یکی از فعالان بازار سرمایه با توضیحی درباره قانون مربوط به سازمان بورس از عملکرد غیرشفاف این سازمان گفت.

مجید زمانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص قانون مربوط به سازمان بورس گفت: برای اینکه تصویری از سیاستگذاری و حکمرانی در بازار سرمایه بدهم باید ساختار قانونی و حقوقی سازمان بورس را بررسی کنم.

او گفت: قانون این‌گونه است که سازمان بورس متولی مدیریت و هدایت بازار سرمایه است. بازار سرمایه در مقابل بازار پول جمع‌کننده و هدایت‌کننده منابع مالی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌هاست. تفاوت اصلی این دو بازار هم این است که بازار پول، کوتاه مدت و بازار سرمایه، بلند مدت است.

زمانی در یک گفتگوی اینستاگرامی با «بورسان»گفت: قانون سال 1384 اوراق بازار بهادر از لحاظ قانونی مترقی است. از این جهت که بیان کرده سازمان بورس یک نهاد عمومی غیردولتی است. همچنین سازمان بورس را ملزم کرده است که اکثر اعضای شورای عالی بورس و تمام اعضای هیأت مدیره باید از بخش غیردولتی انتخاب شوند.

این کارشناس سرمایه اجرای این روند را خلاف قانون دانست و گفت: رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس را وزیر اقتصاد تعیین می‌کند.

زمانی با تأکید بر این موضوع که «ساختار قانونگذاری شورای عالی بورس باید منحصر از بخش خصوصی باشد»، افزود: دولت در بازار سرمایه تقریبا فعال مایشاست و مجلس نیز تا حدودی تأثیرگذار است. اگرچه این سازمان باید عمومی باشد و منافع مردم را در نظر بگیرد اما آنچه که در صحبت‌ها رد و بدل می‌شود این است که دولت برای تأمین منابع مالی بودجه خودش بورس را متأثر می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه بازار غیرشفافی داریم، گفت: مشخص نیست که سیاست‌ها کجا ساخته می‌شود. تا زمانی که فعالان بازار سرمایه ندانند چه کسی تصمیم می‌گیرد که فلان اتفاق بیفتد، بازار شفاف نیست. برای سازمانی که بزرگترین مأموریتش شفاف کردن گزارش‌دهی شرکت‌ها و قیمت‌هاست این وضعیت عارضه بزرگی است.

مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه کیان ادامه داد: مصداق‌ها برای این موضوع متعدد است. مثلا در آیین‌نامه سازمان بورس ذکر شده که تمام اطلاعات و تصمیم‌گیری‌های سازمان بورس باید منتشر شود در حالی که در بیشتر اوقات منتشر نمی‌شود. همچنین ما از مذاکرات شورای عالی بورس خبر نداریم.

زمانی در پایان این برنامه گفت: سازمانی که از همه می‌خواهد صورت‌های مالی‌شان را منتشر کنند، متاسفانه صورت مالی خود را منتشر نمی‌کند. واقعیت این است که این عدم شفافیت در عرصه‌های مختلف نواقصی را ایجاد کرده است که متاسفانه برای بازار سرمایه خوب نیست.

اخبار مرتبط با بورس را در صفحه اختصاصی بورس در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    فکر کنم هئیت مدیره بورس شبیه هئیت مدیره پرسپولیس و استقلال باشه شاید هم شبیه هئیت مدیره فدراسیون فوتبال باشه
    اونا که شفاف سازی نمی کنند باید شفاف سازیشون کرد

  • ناشناس

    حرف منطقی باید گفت منطقی ایست

    • علی

      متاسفانه بورس شده تامین کننده کسری بودجه .سازمان بورس باید شفاف ،صورت مالی خودشو ارائه کنه.
      از مجلس و نمایندگان هم میخواهیم بیان توی صحنه و درخواست مردم رو مطالبه کنن

  • امیر

    خدا رو شکر یک نفر جرات کرده و حرف حساب می گه. خدا کنه کاری به کارش نداشته باشن . !!!!!

  • ناشناس

    تمام سیاستش ریس بانک مرکزی تعیین میکنه

  • ناشناس

    واقعا جالبه نهادی که خودش مسئول شفاف سازیه. شفاف نیست!