کد مطلب: ۲۷۹۷۰۸

بیش از ۱۰۰ شرکت پالایشگاهی در آستانه تعطیلی قرار دارند

بیش از ۱۰۰ شرکت پالایشگاهی در آستانه تعطیلی قرار دارند

مشاور بین‌المللی حوزه نفتی گفت: در شرایط فعلی تعدادی بالغ بر ۱۰۰ شرکت پایین دست پالایشگاهی در آستانه تعطیل شدن هستند چراکه دولت خوراک کافی به آنها نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و عراق در ابتدای مطلب با اشاره به پیامدهای خام‌فروشی اظهار داشت: ضعف و وابستگی شدید اقتصاد به تک محصولی از مهم‎ترین عواقب خام فروشی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در ادامه مطلب افزود: این موضوع باعث می‌شود در حوزه تکنولوژی و فناروی، اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و وابستگی صدمات جبران ناپذیری را متحمل شویم.

این مقام مسئول گفت: تجربه تاریخی کشورهای خام فروش اغلب با فروپاشی اقتصادی همراه بوده است. به عنوان مثال کشور ونزوئلا نمونه بسیار خوبی در این رابطه است که واردکننده مواد است و تنها بر روی صادرات نفت خام خود تکیه دارد.

مشاور بین المللی نفت در ادامه مطلب یادآور شد: نگاه عمده کشور ما به این قضیه استراتژیک است. در دوره ای از زمان جمهوری اسلامی ایران استراتژی خوبی را در پیش گرفت که باعث خودکفایی و جلوگیری از خام فروشی شد اما متاسفانه انحرافات شدیدی در بودجه ایجاد شد.

مهندس پرندآ مطرح کرد: در حال حاضر ۶۷ طرح نیمه تمام پتروشیمی و ۵۰ پتروشیمی در حال راه اندازی داریم که اگر این طرح‌های به اتمام برسند ۶۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی به بخش میانی پتروشیمی وارد خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و عراق یادآور شد: در شرایط فعلی تعدادی بالغ بر ۱۰۰ شرکت پایین دست پالایشگاهی در آستانه تعطیل شدن هستند چراکه دولت خوراک کافی به آنها نمی‌دهد.

این مقام مسئول همچنین در ادامه مطلب بیان کرد: مزیت و امتیاز اصلی کشور ما در حوزه نفت و گاز است و اگر با نگاه بلند مدت و استراتژیک به بازارها توجه نکنیم علاوه بر اینکه جایگاه خوبی به دست نمی‌آوریم بازارها را نیز از دست خواهیم داد.

مهندس پرندآ در خاتمه با تاکید بر ضرورت تقویت بخش خصوصی در این حوزه گفت: اگر نفت و گاز کشور به سمت بخش خصوصی حرکت نکنند همیشه کشورهای دیگر به عنوان گلوگاه می‌توانند به ما فشار وارد کنند.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.