کد مطلب: ۵۳۸۰۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیماری زونا چیست؟ / با واکسیناسیون کرونا به زونا مبتلا می‌شویم؟

بیماری زونا چیست؟ / با واکسیناسیون کرونا به زونا مبتلا می‌شویم؟

یک متخصص پوست و مو می‌گوید: «بروز زونا در کسانی که به ویروس کووید۱۹ مبتلا می‌شوند بیش از جمعیت نرمال است. اما اینکه افراد با واکسیناسیون کرونا به زونا مبتلا شوند واقعیت ندارد و حداقل تاکنون چنین اطلاعاتی به دست ما نرسیده است و منعی برای واکسیناسیون کرونا وجود ندارد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی است واکسیناسیون برخی اولویت‌ها از جمله بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان آغاز شده است. در این میان برخی می‌گویند به دلیل بیماری زونا نتوانستند واکسن را دریافت کنند و برخی نیز می‌گویند بعد از دریافت واکسن به زونا مبتلا شده‌اند.

یکی از کسانی که پدرش با بیماری زونا مواجه شده می‌گوید: «به پدرم گفتند چون زونا داشتی نمی‌توانی واکسن کرونا بزنی، ویروس زونا در بدن نهفته می‌ماند و واکسن باعث می‌شود دوباره فعال شود.»

شخص دیگری نیز می‌گوید: «همسایه ما ۸۲ سال سن داشت بعد از دریافت واکسن کرونا به زونا مبتلا شد. پزشک نیز گفت که واکسیناسیون در برخی موارد زخم یا التهابات درونی را فعال می‌کند.»

یکی از کاربران توییتر نیز در توییتی نوشته: «یکی از بستگان ما بعد از ابتلا به کرونا، بعد از بهبودی به فاصله دو هفته بعد زونا گرفته.»

بیماری «زونا» چیست؟

اما بیماری زونا چیست و چه علائمی دارد؟ ارتباط این بیماری با کرونا و واکسنش چیست؟ محسن پرورش، پزشک عمومی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اگر شخصی آبله مرغان گرفته باشد، ویروس آبله مرغان در ریشه اعصاب پوستی به حالت نهفته باقی می‌ماند. بعدها این ویروس در شرایطی فعال شده، به سطح پوست آمده و بیماری زونا را ایجاد می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «در هر شرایطی که سیستم ایمنی بدن تا حدی ضعیف شود، ویروس فعال شود. مانند برخی بیماری‌ها یا داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند.»‌

پرورش با بیان اینکه علامت اصلی زونا ضایعات جلدی است، ادامه می‌دهد: «ابتدا فرد در بخشی از بدن (بیشتر در قفسه سینه اتفاق می‌افتد) احساس درد، خارش یا سوزش دارد. معمولا بعد از ۵ تا ۷ روز از این احساس درد، ضایعات جلدی ایجاد می‌شود. این ضایعات به صورت تاول‌های کوچک هستند.»

واکسیناسیون کرونا موجب زونا نمی‌شود

او در پاسخ به این سوال که آیا واکسناسیون کرونا می‌تواند باعث زونا شود؟ می‌گوید: «احتمال اینکه واکسیناسیون این ویروس را فعال کند بسیار کم است و به معنای خطرناک بودن واکسیناسیون نیست. تعداد این موارد هم به لحاظ آماری زیاد نیست و هنوز هم رابطه علت و معلولی بین زونا و واکسیناسیون کووید ۱۹ ثابت نشده است.»

رضا جعفری فشارکی، متخصصص پوست و مو نیز درباره رابطه کرونا و ابتلا به زونا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بروز زونا در کسانی که به ویروس کووید۱۹ مبتلا می‌شوند بیش از جمعیت نرمال است ولی اینکه با واکسیناسیون ابتلا به زونا بیشتر شود چنین اطلاعاتی تاکنون نرسیده است. پس منعی برای واکسیناسیون کرونا وجود ندارد و افراد نباید فکر کنند که بعد از تزریق واکسن به زونا مبتلا می‌شوند. این واقعیت ندارد.»

آنطور که این متخصص پوست و مو می‌گوید: « بعد از اینکه فرد آبله مرغان بگیرد در هر سنی امکان ابتلا به زونا را دارد اما با بالا رفتن سن امکان بروز آن بیشتر می‌شود.»

او در پایان می‌گوید: «در بیماری زونا نباید خوددرمانی شود و باید به متخصص مراجعه کرده تا تشخیص درست و درمان انجام شود.»

بر این اساس می‌توان گفت کاهش سیستم ایمنی افراد به هر دلیلی می‌تواند بیماری زونا به خصوص در سالمندان را افزایش دهد و این مساله ارتباط علی و معلولی با کرونا ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • الهام

    سلام،همسر من بدون بیماری زمینه ای،نقص ایمنی،استرس،٣هفته بعد از تزریق واکسن کرونا به زونا مبتلا شد ،پس دلیل اون چیه؟

  • ناشناس

    من خودم سه روز قبل اد دوز دوم سینوفارم احساس زونا داشتم بعداز تزریق دوز دوم دکتر رفتم و میتا به بیماری زونا شدم

  • رنجبرازتبریز

    باسلام.من خودم بعدزدن واکسن دچارزونا شدم

  • ناشناس

    من بعد دو هفته از تزریق واکسن سینوفارم به زونا مبتلا شدم به نظر خودم ارتباط مستقیم با واکسیناسیون داره چون قبل از اون من هیچ مشکل پوستی نداشتم

  • عاطفه سروی

    با سلام من بعد از تزریق واکسن سینوفارم دو هفته بعد زونا گرفتم من هم ۳۵ ساله هستم. حالا نمیدونم از واکسن هست یا نه

  • ناشناس

    منم سه روزه زونا گرفتم ۲۵ روز بعد از تزریق سینوفارم کاش زودتر میدونستم و نمیزدم ،کمرم داره از درد میترکه دو شبه تا صبح‌نخوابیدم

  • Sayeh

    پدر من هم ده روز بعد از زدن سینوفارم زونا گرفتن من قبل زدن واکسن آزمایش کامل دادم و از نظر ایمنی و بقیه جهات پدرم مشکلی نداشتن

  • یاسمین

    سلام خسته نباشین مادر منم بعداز سه هفته واکسن سینوفارم به زونا م میتلا شد گردن وقفسه سینه اش درگیر شده ممنون میشم راهنمایی کنید

  • ناشناس

    سلام من بعد از واکسن کرونا آسترازنکا از دو روز بعدش زونا گرفتم من ۲۵ سالمه و درد شدیدی دارم

  • ناشناس

    سلام دوستان
    مادر من هم ۶۸ سالشه یک هفته بعد از واکسن کرونا سینوفارم به زونا مبتلا شد بطوری که یک طرف ناحیه قفسه سینه به سمت پشت کهیر قرمز رنگ وحشتناکی زد خانواده تا حالا با همچین چیزی برخورد نکرده بودیم با اینکه چند بار پیش متخصص بردیم باز هم کهیر عفونی شده بود با مصرف داروها کم کم بهتر شد ولی آثار آن وجود دارد و همچنان مور مور میشه،با اینکه سه ماه شده بعضی از قسمتها هم انگار عصب از بین رفته اصلا حس نداره،بنده خدا خیلی زجر کشید خدا کنه هر چه زودتر خوب بشه.