کد مطلب: ۶۶۴۷۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقدام عجیب وزارت آموزش و پرورش برای خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی معلمان

اقدام عجیب وزارت آموزش و پرورش برای خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی معلمان

از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۱، شرکت بیمه دانا ارائه کننده خدمات بیمه درمان تکمیلی معلمان خواهد بود. وزارت آموزش و پرورش ترجیح داد برای امسال با این شرکت بیمه قرارداد منعقد کند. این درحالی است که بیمه معلم از نظر ماهیتی ارتباط نزدیکی با این وزارتخانه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش مرتکب حرکت عجیبی شده باشند، روز گذشته این وزارتخانه برای پوشش بیمه تکمیلی خدمات درمانی کارکنان خود با شرکت بیمه دانا قراردادی انعقاد کرد، غافل از اینکه این وزارتخانه می‌توانست از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان برای خرید این بیمه از شرکت بیمه معلم اقدام کند.

وزارت آموزش و پرورش یکی از جمعیت ترین دستگاه‌های دولتی محسوب می‎شود، در سال‌های اخیر این وزارتخانه از نظر روابط با کارکناش یکی از پرچالش‌ترین سازمان‌های دولتی محسوب شده است، تبدیل وضعیت استخدامی طیف‌های مختلف معلمان، افرایش درآمدماهانه از طریق اجرای طرح رتبه‌بندی از جمله مهمترین مطالبات صنفی کارکنان این وزارتخانه محسوب می‌شود.

نگاهی کوتاه به دو شرکت بیمه دانا و بیمه معلم

علت این ترجیح و انتخاب مسئولان وزارت آموزش پروش چیست؟ شاید متولیان وزارت آموزش و پروش در توجیه این انتخاب خود عنوان کنند، تفاوت سوابق میان دو شرکت را عنوان کنند.

برای یافتن پاسخ این پرسش شاید بد نباشد که به سابقه دو شرکت بیمه معلم و بیمه دانا نگاهی بیندازیم.

بیمه معلم یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات بیمه‌های بازرگانیست، در وب‌سیات بیمه معلم این شرکت قدیمی ترین بیمه خصوصی کشور است و یکی از استراتژی‌های آن ارائه خدمات با کیفیت به جامعه فرهنگیان است.

در عین حال مروری کوتاه بر پرتفوهای خدماتی شرکت بیمه معلم نشان می‌دهد این شرکت از پوشش دهندگان ریسک بیمه‌های درمانی تکمیلی است.

با وجود آنکه شرکت بیمه معلم به واسطه صندوق ذخیره‌سازی فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است اما مسئولان این وزارتخانه در حرکتی عجیب تصمیم گرفتند بیمه تکمیلی پرسنل خود را از شرکت بیمه دانا خریداری کنند.

صندوق ذخیره فرهنگیان نیز که به طریقی یکی از سهامداران بیمه معلم محسوب می‌شود، یکی از راه‌های تامین منابع مالی این صندوق بخشی از حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش است. صندوق ذخیره فرهنگیان در عین حال در سال‌های اخیر از نظر عملکرد مالی منشاء حرف و حدیث فراروان بوده است و به صورت عمومی یکی از مطالبات صنفی معلمان شفاف سازی فعالیت این صندوق است.

همچنین برابر اطلاعات مختصری که در تارنمای بیمه دنا موجود است، این شرکت در ابتدای دهه ۵۰ با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و انگلیس فعالیت خود را آغاز کرد. در جریان تحولات انقلاب اسلامی ملی اعلام شد و در نهایت از میانه دهه ۷۰ فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف ریسک‌های بیمه از جمله خدمات بیمه درمان تکمیلی گسترش داد.

بیمه تکمیلی درمان چیست؟

برخورداری از خدمات درمانی یکی از حقوقی است که قانون اساسی آنرا برای شهروندان مسلم دانسته است، در همین راستا تامین خدمات درمانی پایه برعهده سازمان‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی قرار دارد.

سازمان تامین اجتماعی، صندوق خدمات درمانی کارکنان دولت، سازمان بیمه سلامت و صندوق خدمات درمانی نیروهای مسلح از جمله این موسسات هستند اما در مقابل استفاده از خدمات درمانی فراتر از پایه می‌تواند در قالب خدمات درمان تکمیلی شرکت‌های بیمه‌های بازرگانی امکان پذیر شود.

برابر قانون برنامه ششم توسعه ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در طول اجرای برنامه به ۷% درصد برسد. دو شرکت بیمه دانا و بیمه معلم از جمله ۳۶ شرکت بیمه بازرگانی هستند که با مجوز بیمه مرکزی به پوشش ریسک‌های مختلف درمانی و غیر درمانی مشغولند.

خدمات بیمه درمان تکمیلی یکی از رشته‌های اصلی خدمات شرکت‌های بیمه است. مطابق گزارش سال ۱۴۰۰ بیمه مرکزی این این بیمه ۱۷٫۹ درصد از حق بیمه تولیدی را دارد. در عین حال به دلیل بالا بودن خدمات پزشکی در ایران، میزان خسارت پرداختی این نوع بیمه بالاست. کارشناسان حوزه دارو و درمان می‌گویند: در اصل شرکت‌های بیمه از روی ناچار و برای نگهداشتن مشتریان خود به ارائه خدمات درمان تکمیلی مشغولند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    آخرین بار که از بیمه معلم استفاده آشکارا صد هزارتومان بدون هیچ توضیحی بیشتر گرفت وتصمیم گرفته بودم امسال دیگه ماشینم رو بیمه هرجایی بکنم ولی بیمه معلم نباشه
    چرا اسم خودش رو گذاشته بیمه معلم در حالیکه نه خدمات بهتری داره نه امتیازی
    خداکنه بیمه دانا خوب باشه البته تعریفش رو شنیدم

  • ناشناس

    ای بابا حالا رتبه بندی تمام شد رسید به بیمه ی فرهنگیان ،،، این دیگه اقدام عجیب نیست نمی دونی تو کشور ما رانت و رانت خواری و پارتی بازی وجود داره بجای شایستگی و شایسته سالاری

  • ناشناس

    اتفاقا تنها کار درستی که تو این مدت انجام دادن همین بود بیمه دانا عالیه و به نظر من خدماتش بهتر از بیمه معلم و آتیه سازان هست ،دستشون درد نکنه

  • ناشناس

    مقاله شما عجیبتر است چون فکر کنم بیمه معلم سو استفاده گر این رو نوشته هرکه معلم باشه میدونه بیمه معلم واتیه سازان مفت نمی ارزند وفقط معلما رو این چند سال سر کیسه کردن باید این کار زودتر انجام میشد البته از دولت روحانی انتظار ی بیش از بیمه معلم نبود چون همه کشور برای نابودی باید هماهنگ بود ومسئولین بیمه ای خوابزده اموزش وپرورش که پول معلما را میگرفتن در اختیارسو استفاده گران قرار میدادن وخدمات جزءی بی ارزش بی کیفیت میدادن وگاهی اصلا نمیتونستی پولت دریافت کنی مگر به زور یا زمان طولانی

  • ناشناس

    بنده فرهنگی هستم بنظرم بهترین کاری که جهت رفاه فرهنگیان انجام شده.. همین هست که از زیر چتر بیمه ی فرهنگیان که فقط و. فقط اسم ما را یدک میکشد اما هیچ گونه امتیاز ویژه و بهتری نسبت به سایر بیمه ها ندارد.. خارج شویم.. چرا بیمه ی فرهنگیان زیر بار عینک و دندانپزشکی برای فرهنگیان نرفته بود.. آنهم درحالی که در این چندسال مجازی تمام معلمان مشکل بینایی پیدا کردند و احتیاج داشتند به عینک.. بنظرم بیمه ی فرهنگیان ابتدا باید برود یک خود ارزیابی انجام بدهد تا دلیل منطقی این حرکت مسئولان آموزش وپرورش را درک کند

  • ناشناس

    بهترین بیمه بیمه ایران است باید فرهنگیان بیمه اتیه را بایکوت کنند

  • ناشناس

    همه می دانیم که بیمه دانا در حال ور شکستی است ومیخوان با پول معلمان ورشکستگی را جبران کنن

  • ناشناس

    بیمه دانا کجاش خوبه فقط جیب کار کنان خودش پر پوله
    همون آتیه سازان بدک نبود

  • ناشناس

    عجب

  • ناشناس

    من خودم دیالیز میشوم وبیمه تکمیلی آتیه سازان دارم،همه هزینه دیالیز،ازمایشات، داروها را از بیمه تکمیلی آتیه میگیرم،ولی یکی از دوستانم که ایشان هم دیالیز میشود وکارگربازنشسته ذوب آهن هستند بیمه سلامت داشته قطع کرده اند ویک دفترچه بیمه دانا بهش دادن که با داشتن دفترچه بیمه درمان ریالی برای دیالیز،دارو،ازمایش نمی‌داد ولی با بیمه دانا دارد جلسه ای ۱۵۰۰۰۰۰یک ملیون پانصد به بیمارستان میدهد تا بتواند جلسه دیگر دیالیز کند!