کد مطلب: ۲۰۸۹۲۰

چشم‌انداز هفتگی بورس

بیم در پس امید

بیم در پس امید

اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای متعادل برای شاخص کل بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

5 esfand 96 1

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از چهره‌های شناخته‌شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری متعادل و تا حدودی مثبت دارد.

گروه‌ها و صنایع مستعد رشد در هفته جاری از نگاه اکثر اعضای نظرسنجی بورس، پتروپالایشی‌ها، خودرو و ساخت قطعات و انبوه‌سازی‌ها هستند. در این بین تک‌سهم‌ها و گروه‌های سرب و روی و انبوه‌سازی‌ها نیز در نظرات به چشم می‌آیند.

به گزارش « تجارت‌نیوز » نزدیکی به سال جدید و تسویه اعتباری‌ها و نیاز به نقدینگی بیمی است که به لحاظ روانی سرمایه‌گذاری در بورس را طی ماه جاری تهدید می‌کند. همچنین عبور از مرز روانی 100 هزار واحدی شاخص کل بورس نیز اندکی تعلل می‌طلبد. این‌ها عمده عواملی‌اند که نظر برخی سرمایه‌گذاران را به لحاظ روانی نسبت به رشد بازار در اسفند ماه با شک مواجه می‌کنند. با این حال به لحاظ بنیادی وضعیت بسیاری از صنایع و گروه‌ها مناسب است و پتانسیل رشد در آنها مشاهده می‌شود.

خوشبینی‌هایی که نسبت به احتمال تعدیل مثبت در گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های گروه پالایشی وجود دارد، سبب شده است نظرات در هفته جاری به سمت این گروه معطوف شود. گزارش عصر چهارشنبه نماد «شتران» که حاکی از پوشش مناسب سود و تعدیل مثبت آن بود، به نوعی می‌تواند آغازگر مسیر رشد احتمالی این گروه باشد.

گروه خودرویی از جمله گروه‌های جامانده از قافله رشد در گذار شاخص از قله تاریخی‌اش بود. اخیرا تحرکاتی در برخی نمادهای این گروه مشاهده می‌شود و شاهد ورود حجم پول به برخی نمادها مثل خکاوه، خزامیا و خاور هستیم. البته قطعه‌سازان اندکی قبل از نمادهای یادشده، استارت رشد را زده‌اند و کم‌وبیش این حرکت ادامه یافته است. اندکی پیش از تصویب معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مجلس، نمادهای مشمول -از جمله برخی از نمادهای گروه خودرو و قطعات- با صف‌های خرید مواجه شدند و توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کردند.

از آن‌جایی که نمادهای خکاوه، خاور، خریخت و خوساز مشمول ماده 141 هستند، می‌توانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه با معافیت مالیاتی داشته باشند. البته این نکته شایان ذکر است که اکثر نمادهای یادشده در 5 سال اخیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (فروش زمین) داشته‌اند و در صورتی می‌توانند مجددا از این فرصت استفاده کنند که محل افزایش سرمایه موردی غیر از «فروش زمین» باشد.

با این حال نباید فراموش کرد که گروه خودرویی از جمله گروه‌هایی که است که معمولا در 3ماهه پایانی سال رشد فروش قابل توجهی دارد. اکثر گزارش‌های این گروه در ماه‌های اخیر دلیلی بر این مدعاست. اما این موضوع که هنوز تحرک خاصی در دو نماد اصلی این گروه -خساپا و خودرو- مشاهده نشده، استدلالی است که برخی برای عدم شروع بازی گروه خودرو می‌آورند. البته مجوز سازمان بورس به ایران‌خودرو برای انتشار اوراق مرابحه به میزان 7 هزار میلیارد ریال می‌تواند نکته مثبتی برای رشد این شرکت باشد.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل سنگ آهنی‌ها، پتروشیمی‌ها
3 فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی منفی -
4 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا مثبت تک‌سهم‌ها، خودرو و قطعه‌سازی‌ها
5 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش منفی تک‌سهم‌ها
6 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه منفی تک‌سهم‌ها
7 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل -
8 مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل قطعه‌سازان، پالایشی‌ها
9 میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت انبوه‌سازی‌ها، خودرویی‌ها
10 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه متعادل پتروشیمی‌ها، خودرویی‌ها
11 امیرمهدی صبایی مدیریت پرتفوی و تامین مالی هلدینگ تاپیکو مثبت پتروپالایشی‌ها
12 نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل -
13 پشوتن مشهوری‌نژاد فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت پالایشی‌ها، فلزات اساسی (سرب و روی)، خودرویی‌ها
14 امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل انبوه‌سازی‌ها، پالایشی‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.