کد مطلب: ۳۵۰۵۲۴

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷

بی‌اعتمادی به غول‌های اینترنتی و حرکت پول به سمت پارکینگ

بی‌اعتمادی به غول‌های اینترنتی و حرکت پول به سمت پارکینگ

معضل بی‌اعتمادی به کسب‌و‌کارهای اینترنتی، موضوعی است که روزنامه هفت صبح به آن اشاره می‌کند. دنیای اقتصاد نیز به کند شدن روند رشد پول در اقتصاد ایران می‌پردازد. وزیر صمت در گفتگو با روزنامه ایران به خودروسازان انتقاد می‌کند و در نهایت روزنامه همدلی به فاز جدید جدال ایران و آمریکا در عراق اشاره می‌کند.

چند صباحی است که بسیاری از کلاهبردان، اینترنت و فضای وب را بستر مناسبی برای فعالیت‌های مجرمانه در نظر گرفته‌اند. این معضل اکنون دامن‌گیر استارتاپ‌های خدماتی نیز شده است. به‌طوری که برخی از این افراد به دنبال کلاهبرداری از طریق این‌گونه کسب‌و‌کارها هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سایت دیوار از جمله کسب‌و‌کارهای نوپا است که به تازگی دچار این معضل شده است. روزنامه هفت صبح با عنوان « بی‌اعتمادی به به غول‌های اینترنتی » به این موضوع اشاره کرده و نقل می‌کند که پلیس فتا خواستار مسدود شدن سایت دیوار شده است.

هفت صبح همچنین روایت می‌کند که توزیع اینترنتی گوشت گوسفند نیز به سایت‌های گمنام سپرده شده و خبری از سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا و بامیلو نیست.

روزنامه ایران نیز به گفتگو با وزیر صمت پرداخته و به نقل از وی می‌نویسد که « خودروسازان باید از مردم عذرخواهی می‌کردند. »

وزیر جوان در مورد خودروسازان می‌گوید: من منتقد عملکرد آنها هستم ولی ماهیتشان را زیر سوال نمی‌برم. فعالیت خودروسازان به سود مردم است. گردش مالی ایران‌خودرو حدود 120 تا 130 هزار میلیارد تومان است که با ارز نیمایی 13 تا 14 میلیارد دلار می‌شود. یعنی اگر همین صنعت نبود، ‌باید این همه دلار از کشور خارج می‌شد. در حالی که اکنون 3 تا 4 میلیارد دلار در حوزه خودرو خروج ارز داریم.

روزنامه همدلی با اشاره به اظهارات جدید ترامپ در مورد کنترل ایران از خاک عراق به « فاز جدید جدال ایران و آمریکا در عراق » پرداخته و این سوال را مطرح می‌کند که تقابل‌های دیپلماتیک در عراق به کدام سمت می‌رود؟

همدلی در این خصوص تحلیل می‌کند که ایران از طریق برخی گروه‌ها مانند حشدالشعبی و سایر گروه‌های همسو در تلاش است تا با نفوذ بازیگران فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا در عراق مقابله کند.

این روزنامه همچنین تحلیل می‌کند ایران می‌خواهد با حضور خود در عراق، مرزهای سوریه را تحت کنترل خود داشته باشند تا بتواند در روند پشتیبانی از ارتش سوریه در آن ایفای نقش کند. همدلی ادامه می‌دهد که اکنون این نیات و اهداف شرایطی را به وجود آورده است که برای ایران می‌تواند موقعیت بهتری را برای رویارویی با فعالیت‌های آمریکا در عراق به دست آورد. این وضعیت در صورت عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بیشتر نیز خواهد شد.

در پایان همدلی می‌نویسد: این تناقض‌ها منافع و توافق‌های سیاسی بین طرف‌های محلی و منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز با تردید مواجه می‌کند. تحت این شرایط و با توجه به تضاد و تقابل منافع بازیگران، بازنده اصلی این تقابل‌ها و تناقض‌ها مردم خسته و بحران‌زده عراق خواهند بود که امید به تحقق صلح و ثبات و آرامش برای آنها اساسا امری دیریاب و بیشتر به رویا شبیه است تا به واقعیت.

اما دنیای اقتصاد در گزارش امروز با عنوان « حرکت پول به سمت پارکینگ » به کند شدن رشد پول در اقتصاد ایران با استناد به آمارهای بانک مرکزی اشاره می‌‌‌کند.

این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: در دو ماه مهر و آبان ۹۷، نرخ ماهانه رشد پول از شبه‌پول کمتر بوده و سهم پول از حجم نقدینگی جدید ایجاد شده به زیر ۲ درصد رسیده، این در حالی است که در نیمه نخست سال، یک سوم از نقدینگی جدید ایجاد شده در اثر خلق پول بوده است.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: کند شدن رشد پول می‌تواند مترادف با حرکت پول از سپرده‌های جاری به مامن سپرده‌های مدت‌دار (شبه‌پول) باشد. این خاصیت از سرعت جابه‌جایی پول می‌کاهد یا به تعبیر دیگر موجب می‌شود پول‌ها در بانک‌ها «پارک» شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوبی اتفاقات اینچنینی اینه که آدم می‌فهمه غول‌های اینترنتی ایران چقدر کوچیک هستن و ادعا‌ها در تمام سطوح چقدر باد هوا هستن