کد مطلب: ۸۰۲۸۹۲

تاثیر مستقیم تحریم‌ بر جهش قیمت‌ها از نیمه دوم سال

تاثیر مستقیم تحریم‌ بر جهش قیمت‌ها از نیمه دوم سال

بی‌ثباتی‌های مدیریتی دولت سیزدهم موجب فرصت سوزی‌های زیادی شده است و باعث شده تا مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو شوند و ناکارآمدی هیات دولت تاثیر فراوانی بر روند افزایش مشکلات اقتصادی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرتضی افقه استاد اقتصاد اعلام کرد اگر مشکل تحریم حل نشود، از نیمه دوم سال قیمت‌ها جهش پیدا خواهند کرد.

چالش‌های اقتصاد پیش رو به‌خصوص تا شهریور ماه در حوزه بروز آثار تورمی بودجه، وضعیت سخت‌تری برای طبقات فرودست به وجود می‌آورد که دولت نیز در مقابل تنها به ارائه کالابرگ بسنده کرده است.

مرتضی افقه، استاد اقتصاد، در آغاز درباره توزیع کالابرگ برای مقابله با تورم گفت: این تصمیم در جهت مبارزه با تورم نیست، بلکه اقدامی برای کاهش درد فقراست، البته اگر خوب انجام شود. یکی از وظایف دولت این است که توزیع کالا‌های اساسی را برای فقرا انجام دهد. در واقع، در شرایط سخت فعلی، دولت باید به فقرایی که با سوءتدبیر مدیران به این وضعیت افتاده اند کمک کند. کالابرگ باید یک امر موقت درنظر گرفته شود چراکه شان ملت این نیست، ملت باید با تلاش و عزت نفس خودش کار کند. اینکه ما ناچار شده ایم به سمت جیره بندی و کالابرگ برویم اصلا خوب نیست زیرا این وضعیت فقط در شرایط جنگی رخ می‌دهد.

وی در ادامه درباره بروز آثار تورمی بودجه در تیرماه افزود: اگر مشکل تحریم حل نشود و جریان تجارت ما در بحث نفت و دیگر کالا‌ها برقرار نشود و امکان مراودات مالی نیز همچنان قطع بماند، وضع سخت‌تر می‌شود. در تیر ماه شاید فوران تورمی رخ ندهد، اما فکر می‌کنم از نیمه دوم سال اگر مشکل تحریم حل نشود جهش‌های قیمت را خواهیم داشت.

این استاد اقتصاد سپس درباره دلاری شدن اقتصاد و قیمت گذاری‌ها در حوزه مسکن با دلار اشاره کرد: وقتی که تورم شدید شود و افسار آن از دست نهاد‌های دولتی خارج شود، ارزش پول کاهش پیدا می‌کند و عملا پول‌های با ارزش مانند دلار عملا جایگزین خواهند شد. مسئول این وضعیت، تورم است و تورم نیز ناشی از سوءتدبیر مدیران و بی تدبیری در عدم حل مشکل تحریم هاست. مجموعه این روند باعث شده است که اقتصاد ما به سمت تورم‌های بسیار شدید حرکت کند.

افقه درباره چالش‌های پیش رو اقتصاد گفت: ما الان از دو نقطه اقتصادمان دچار ضربه شده است و هر دو ریشه در سوءتدبیر دارد. البته اگر تحریم هم حل شود تفکر ضدتوسعه حاکم در ساختار‌های دولتی و بودجه بگیر موانع اصلی هستند. اگر تحریم هم برداشته شود درست است که مشکلات تا حدی می‌شود، اما اصل مشکل و ناکارآمدی‌های داخلی همچنان وجود دارند و باعث می‌شوند ما همچنان وابسته به نفت و آسیب پذیر باشیم.

وی تاکید کرد: دولت فعلی که هیات دولت ناکارآمد دارد نیز بر این روند تاثیرگذار است. بی ثباتی‌های مدیریتی این دولت ناکارآمد نیز موجب فرصت سوزی‌های زیاد خواهد شد.

منبع: انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.