کد مطلب: ۴۸۲۸۹۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

پیش‌بینی نرخ ارز در هفته آتی / تحریم‌های جدید با قیمت دلار چه می‌کند؟

پیش‌بینی نرخ ارز در هفته آتی / تحریم‌های جدید با قیمت دلار چه می‌کند؟

مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی می‌گوید هدف اصلی آمریکا از تحریم‌های اخیر،‌کاهش دسترسی ایران به دلار آمریکاست و همین هدف خود به تنهایی می‌تواند بر نوسان مجدد نرخ دلار در بازار ایران اثر بگذارد. اگرچه به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در کوتاه‌مدت با برخی از سیاست‌ها سعی می‌کنند نرخ دلار را کاهش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دو روز ابتدای هفته، دلار پس از هفته‌ها نوسان توانست بیش از دو هزار تومان ریزش را تجربه کند اما بلافاصله در میانه هفته به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت و روند افزایشی پیش گرفت. تاجایی که در روزهای پایانی هفته قیمت این اسکناس آمریکایی در حال ورود مجدد به کانال ۳۰ هزار تومانی بود و گفته می‌شد بازارساز به سختی این ارز در کانال ۲۹ هزار تومان نگه داشته است.

در چنین شرایطی وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۸ نهاد مالی ایرانی اعمال کرد. اما این تحریم‌های تازه چگونه و چطور بر بازار ارز ما اثر خواهد گذاشت؟

مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز می‌گوید: استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته که یکی از دلایل تحریم اخیر جلوگیری از دسترسی ایران به دلار آمریکا است." فقط این جمله به تنهایی کافی است که نرخ ارز را افزایش دهد.

به اعتقاد او نوسان‌گیرها و سوء استفاده‌کنندگان، بیشترین استفاده را از این جمله می‌برند. زیرا جلوگیری از دسترسی ایران به دلار یعنی عرضه کم‌تر دلار. محدودیت‌های ارزی و در این شرایط با توجه به نیاز مبرم به واردات و عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی، سهوی یا عمدی، ممکن است منجر به رشد مجدد قیمت دلار شود.

او می‌گوید: البته در هفته پیش رو بانک مرکزی و دولت برای اینکه نشان دهند تحریم‌های آمریکا بی اثر است طبیعتاً سعی می‌کند نوسان دلار را کنترل کنند و در قیمت ۲۹ تا ۳۰ تومانی نگهش دارند. اما به نظر می‌رسد هم خود دولت از دلار گران نفع می‌برد و هم انتظار افزایش قیمت در جامعه وجود دارد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که این عوامل به افزایش قیمت مجدد دلار دامن بزند.

ریزش کوتاه‌مدت به نفع کیست؟

وعده‌های همتی درباره ارزهای بلوکه شده، خبر افزایش صادرات نفتی ایران و بازگشت بخشی از ارزهای صادراتی ایران از جمله مسائلی بود که هفته گذشته در ریزش قیمت دلار موثر عنوان می‌شدند. آیا همچنان می‌توان به تاثیر این مسائل امیدوار بود؟

به گفته پورمهر به نظر می‌رسد حرف‌های همتی فقط کاهش جزئی قیمت ارز را به همراه داشته باشد و این فقط به نفع کسانی است که نقدینگی دارند تا دلارهای هنگفتی را بخرند و در مدت کوتاه استفاده بیشتری از این نوسان بکنند. متاسفانه ما طی سال‌های اخیر شاهد روند نوسانی یا نزولی ارز نبودیم و ثبات در نرخ ارز نداشتم علی‌الخصوص دراین چند ماه اخیر.

او ادامه می‌دهد: ضمنا با توجه به مسئله اقتصاد سیاسی ( سال آخر دولت‌ها سال تورمی است) و اینکه اهرم اصلی تمام قیمت‌ها در ایران دلار است و این موضوع هم به شکل ابزاری در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار دارد، طبیعتاً باید انتظار افزایش قیمت دلار را برای جبران کسری بودجه داشته باشیم.

ترامپ یا بایدن؛ مگر فرقی هم می‌کند؟

پورمهر درباره ریزش دلار در هفته گذشته و بازگشت مجدد قیمت آن به کانال ۲۹ هزارتومانی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی برگشت قیمت دلار در روزهای اخیر این باشد که سعی دارند نوسانات قیمت دلار را به حضور ترامپ ربط بدهند. یعنی اگر ترامپ رئیس‌جمهور بماند دلار بالا خواهد رفت.

او این سوال را مطرح می‌کند که مگر آقای بایدن سیاست‌هایی غیر از سیاست‌های ترامپ دارد؟ سیاست‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. چه زمانی که اوباما نماینده دموکرات‌ها رئیس‌جمهور بود و چه زمانی که ترامپ روی کار آمد. در هر دو حالت تغییری در روند دلار نداشتیم.

به اعتقاد او یکی از نتایجی که ارتباط دلار با ترامپ برای سواستفاده کنندگان ایجاد می‌کند این است که نشان بدهند با برگشت ترامپ، دلار هم افزایش خواهد یافت و در آینده‌ای که احتمال حضور ترامپ در منصب ریاست جمهوری آمریکا زیاد است، دلار هم بالا خواهد رفت. با این روش همچنان روند افزایشی دلار را حفظ می‌کنند. این به نفع استفاد‌کنندگان و مالکین ارز علی‌الخصوص بانک مرکزی است.

این کارشناس در نهایت تاکید می‌کند: بازارساز نه تنها نمی‌تواند بلکه حتی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بماند چراکه افزایش قیمت دلار به نفع اوست.

به باور او مسائلی که در آینده رخ خواهد داد اعم از تغییر موازنه‌ها در خاورمیانه، سیاست‌های ایران نسبت به کشورهای متخاصم، ریاست جمهوری آمریکا و نمایشی که ترامپ با بیماری کرونا در دنیا ایجاد کرد و کسری بودجه ایران و… همه خبرهای بدی هستند که نشان می‌دهند قیمت دلار می‌تواند افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • داود

    این یارو کیه که اسمشو گذاشتین کارشناس؟ این احمقها هستن که بنزین رو آتیش می‌ریزند. و مردم رو ترغیب به خرید دلار می‌کنند. هر خری که از جاش بلند میشه؟ به خاطر دلال ها حرفایی میزنه که بازار ارز تشویش بشه

  • رضابانکی

    ننه اقدس هم میفهمد بایدن بیاد دلارتا۱۵تومان بسرعت افت میکندمگرادم مغرض باسد یاواقعا از مغز تعطیل باشدیا دنبال منفعت باشد که خلاف این قلم بزند,,,,,شک نکنید حتی ترامپ هم انتخاب شود که نمیشود,,بازهم دلار افت خواهدکرد ترامپ الان ناامیدازانتخاب شدن هست میخوادبعلت شکستش در ایده اش هم که شده ضربه های اخربزندواگر مجددانتخاب شود باهم به توافق میرسند بااصولگراها نه اصلاح طلبها,,,ترامپ ارزوی امدن به ایران وعکس یادگاری داردکره راچگونه فراموش کرد,,,خواهیددید ,,نخوابیدید شب دراز هست ,,,زمستان ایران به رفاه اقتصادی خواهدرسبذ ومحتکران کثیف رذل ضربه ای چون قطعنامه ۶۸ خواهندخوردوهزاران سکته ای محتکررذل سقط خواهندشد

    • ممل

      اره داداش منم موافقم .پرایدم میشه ده میلیون .سکه هم با بوس .فیل ها هم پرواز می کنند .
      انگار ترامپ دلار رو به این کانال وارد کرده که با موندن و رفتنش بخاد برگرده به قیمت های پایین تر .

  • علی

    باسلام دولت محترم وکلید دار بانک خودتان لطفا بیخیال مردم بشید مگه منه کارگر با دلار حقوق میگیرم که این روزها همش حرف از دلاره مگه ریال یا تومن شما از پول جیب شما حذف شده که فقط با دلار همه چیز محاسبه میکنید از فردا لطفا بگید حقوق کارگر روزی 2 دلار نه 60هزار تومان

  • ناشناس

    آخرزمان که میگن اینه،پس بدترهم میشه،فقط خدا میتونه درستش کنه نه این دزدان مملکت که به مردم فشار وارد میکنن،پس یاظهورامام زمان یازلزله 20ریشتری که مردم رو ازاین فشاروبیچارگی نجات بده

  • Ghariib

    نه جنگ هست نه مذاکره. چَراا؟
    چون نوندونیا تعطیل میشه.

  • ناشناس

    تمام بازیهازیرسردولته .

  • علاالدین

    وقتی دولت از تولید وبنگاه های اقتصادی حمایت کند ترامپ عددی نیست تمام دنیا مارا هم تحریم کنند ما تا آخر ایستاده ایم ولی زمانیکه دولت حمایت نکند پس وای بحالمان . باید پناه ببریم به خدا و امام زمان.

    • ناشناس

      پس تو هنوز ترامپ را نشناختی دنیا به سر انگشت ترامپ می چرخه

    • کریم

      هر دولتی هرجای دنیا تو کار اقتصادی دخالت کنه و از اون حمایت کنه تجربه نشون داده که گند میزنه حالا اگه دولت بی کفایت هم باشه که خدا باید به داد اون ملت باید برسه . پس بهتره دولت ما هیچ کاری انجام نده و حمایتی هم در کار نباشه.
      من نمیدونم جنابعالی با کدوم منطق به این نتیجه رسیدید

  • ناشناس

    قیمت دلارهیچ ارتباطی باتحریم نداردافزایش کارخوددولت است همه دستشون تویه کاسس گوسفندکسی نمخردچون تحریمیم وصادرات نداردپس چگونه قیمت میلگردوآهن وخودرولوازم خانگی سربه فلک کشیده درواقع وقتی تحریمیم مثل گوسفندمون که قیمتش شده هیچی بایدبقیه کالاها هم خیلی پایین باشه مجلس میخوادخودروببره بورس قیمت های اضافی روبین خودشون تقسیم کنندخاک توسرمردم

  • ناشناس

    آقانظرات من پخش نمیشه چون به ضررشونه وحرفام حقه

  • فرزاد

    چرا مسئولین خودشونو زدن به اون راه. مردم بدبخت چه گناهی دارن که به پای سیاست بسوزن