کد مطلب: ۳۶۰۲۴۸

مروری بر وضعیت تولید و صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر:

افزایش تولید نفت ایران چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد؟

افزایش تولید نفت ایران چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد؟

آخرین گزارش‌های اوپک نشان می‌دهد که تولید ایران در ماه فوریه (بهمن – اسفند) در مقایسه با ماه قبل از آن حدود 12 هزار بشکه افزایش یافته و به دو میلیون و 743 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صادرات نفت این کشور در همین ماه ۱٫۲۵ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید این ماه ایران تاثیری بر افزایش قیمت جهانی نفت نداشته باشد.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده از سوی اوپک ، تولید نفت خام این کارتل نفتی در ماه فوریه (بهمن - اسفند) روزانه 221 هزار بشکه کمتر بوده است. این در حالی است که کاهش تولید اوپک در ماه دسامبر (آذر - دی) حدود 13 هزار بشکه در روز و در ماه ژانویه (دی - بهمن)، 40 هزار بشکه گزارش شده است. در مجموع 14 عضو اوپک در ماه فوریه، 30 میلیون و 549 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند که این کمترین میزان از فوریه سال 2015 محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیشترین میزان کاهش از سوی چهار کشور عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا بوده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تولید ایران در ماه فوریه در مقایسه با ماه قبل از آن حدود 12 هزار بشکه افزایش یافته است.

تولید نفت ایران در ماه دسامبر (آذر - دی)، حدود دو میلیون و 724 هزار بشکه، در ماه ژانویه، دو میلیون و 731 هزار بشکه و در فوریه، دو میلیون و 743 هزار بشکه گزارش شده است.

به‌طور کلی، متوسط تولید نفت ایران در سال 2017، سه میلیون و 813 هزار بشکه و در سال 2018، سه میلیون و 553 هزار بشکه در روز بوده است.

نمودار زیر تولید نفت ایران را از سال 2005 تاکنون نشان می‌دهد:

تولید نفت ایران

تولید ایران در ماه فوریه (بهمن - اسفند) در مقایسه با ماه قبل از آن حدود 12 هزار بشکه افزایش یافته است.

علی‌رغم این افزایش تولید اما به نظر می‌رسد تا زمان لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تولید نفت این کشور افزایش قابل توجهی نداشته باشد و موجب افزایش قیمت جهانی نفت نشود. چرا که تولید بیشتر به معنای افزایش صادرات ایران نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال‌های 2012 تا 2015، صادرات نفت ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی به شدت کاهش یافته بود، از سال 2016 به بعد و با امضای برجام اما بار دیگر روند صعودی خود را از سر گرفت.

اگرچه تحریم‌ها در ماه نوامبر اجرایی شدند، اما صادرات نفت ایران از همان ماه می و با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام روند نزولی خود را شروع کرد.

با این حال، در ماه می سال 2018، دونالد ترامپ، رییسجمهور آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

اگرچه تحریم‌ها در ماه نوامبر اجرایی شدند، اما صادرات نفت ایران از همان ماه می و با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام روند نزولی خود را شروع کرد.

دو کشور هند و چین -بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران- چند ماه زودتر واردات نفت از ایران را کاهش دادند و دو مشتری مهم دیگر یعنی ژاپن و کره جنوبی نیز از ماه آگوست خرید نفت از ایران را به‌طور کامل متوقف کردند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که متوسط واردات نفت ایران از سوی کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال ۲۰۱۸، حدود ۱٫۳۱ میلیون بشکه در روز بوده است که این رقم، ۲۱ درصد کمتر از حجم واردات مشتریان آسیایی در سال ۲۰۱۷ و همچنین کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ تاکنون -دوره پیشین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران- است.

این در حالی است که یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در پنجم ماه نوامبر، آمریکا به هشت مشتری نفتی ایران معافیت اعطا کرد تا به مدت 6 ماه به میزان محدودی از ایران نفت خریداری کنند. این معافیت‌ها در ماه مارس (اردیبهشت‌ماه) به پایان می‌رسد.

بر اساس آمار رفینیتیو آیکان (Refinitive Eikan)، صادرات نفت ایران در ماه دسامبر (آخرین ماه سال 2018)، حدود یک میلیون بشکه و در ماه ژانویه (اولین ماه 2019)، 1.1 میلیون بشکه در روز بوده است.

در ماه فوریه نیز که تولید ایران 12 هزار بشکه افزایش داشته، صادرات نفت این کشور به حدود 1.25 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اگرچه مقامات آمریکایی بر قطع صادرات نفت ایران تاکید می‌کنند، برخی منابع آگاه به رویترز اعلام کرده‌اند که احتمالا معافیت نفتی پنج خریدار نفت ایران از میان هشت کشور تمدید خواهد شد.

به این ترتیب، آمار صادرات نفت ایران قبل و بعد از تحریم‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، ایران کمی بیشتر از یک میلیون بشکه نفت در روز -حدودا 50 درصد کمتر در مقایسه با ماه می- پیش از خروج آمریکا از برجام صادر می‌کند.

در حالی که برخی مقامات ایرانی پیش‌بینی کرده‌اند که به دلیل جلوگیری از ایجاد اختلال در عرضه جهانی، واشینگتن پس از انقضای معافیت‌ها در اردیبهشت‌ماه آنها را تمدید می‌کند، برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، اعلام کرده که این معافیت‌ها به هیچ‌وجه تمدید نخواهند شد.

اگرچه مقامات آمریکایی بر قطع صادرات نفت ایران تاکید می‌کنند، برخی منابع آگاه به رویترز اعلام کرده‌اند که احتمالا معافیت نفتی پنج خریدار نفت ایران -چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن- از میان هشت کشور تمدید خواهد شد. این معافیت احتمالا با شرط کاهش 20 درصدی سقف خرید روزانه تمدید شود و مجموع صادرات روزانه ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز برساند.

به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود با چشم‌انداز نه چندان چشمگیر صادرات نفت ایران، افزایش تولید در ماه‌های آتی، تاثیر قابل توجهی بر قیمت جهانی نفت نداشته باشد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.