کد مطلب: ۴۰۲۸۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزیابی تاثیر «حذف صفر از پول» بر قیمت سهام / واکنش بورس به تغییر واحد پول چه خواهد بود؟

ارزیابی تاثیر «حذف صفر از پول» بر قیمت سهام / واکنش بورس به تغییر واحد پول چه خواهد بود؟

احتمالا یکی از بازارهایی که تحت تاثیر مستقیم حذف صفر و تغییر واحد پولی قرار خواهد گرفت، بازار سرمایه است؛ پرسشی که مطرح می‌شود این است که «تومان و پارسه» به چه شکل بر قامت این بازار خواهد نشست؟ اثرات روانی این اقدام در بورس و قیمت‌گذاری سهم‌ها چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجلس سرانجام یک فوریت بررسی حذف صفر از پول ملی و تغییر واحد آن را تصویب کرد. رئیس کل بانک مرکزی نیز در این راستا عنوان کرد که برای انجام این کار به چهار سال زمان نیاز داریم. همه این اقدامات تا نهایی شدن آن به هزاران ساعت تحقیق، بررسی و ارزیابی دقیق نیاز دارد تا اثرات مختلف آن بر بازارهای مختلف و جنبه‌های متعدد اقتصاد کشور سنجیده و کارشناسی شود.

احتمالا یکی از بازارهایی که تحت تاثیر مستقیم حذف صفر و تغییر واحد پولی قرار خواهد گرفت، بازار سرمایه است؛ پرسشی که مطرح می‌شود این است که «تومان و پارسه» به چه شکل بر قامت این بازار خواهد نشست؟ اثرات روانی این اقدام در بورس و قیمت‌گذاری سهم‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا شاهد سردرگمی در بین فعالان بورسی و سهام‌داران خواهیم بود؟

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه حذف صفر از پول ملی بیش از آنکه بار مالی داشته باشد، بار اقتصادی دارد، عنوان کرد: «اما اگر بخواهیم از منظر مالی، موضوع را بررسی کنیم، این مساله نه تنها تاثیر ندارد، بلکه باعث افزایش برخی هزینه‌های بروکراتیک می‌شود. به این معنی که صورت‌های مالی، فعالیت‌های بانکی، قانون تجارت، قانون حسابرسی و به طور کلی تمامی استانداردها همگی باید تغییر کنند. همین مساله هزینه هنگفت بروکراتیکی را برای سیستم اقتصادی کشور در پی خواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: «علاوه بر این موارد، هزینه ضرب سکه و چاپ اسکناس جدید نیز به مجموع هزینه‌ها اضافه خواهد شد.»

شریعتی پس از آن، به تاثیر این اقدام در بازار سرمایه، قیمت سهم‌ها و نحوه پذیرش آن از سوی سهامداران اشاره کرد و گفت: «اکثر جامعه سهامداری در بین قشر نخبه اقتصادی هستند. در همین راستا بنده آنها را از مردم عادی جدا می‌کنم، چرا که مفهوم پول، سرمایه، ارزش ذاتی و به طور کلی ارزش بازاری یک شرکت را درک می‌کنند. بنابراین این تبدیل واحد باعث سردرگمی برای کل جامعه می‌شود.»

سهام‌داران به جای در نظر گرفتن قیمت، به ارزش شرکت نگاه می‌کنند؛ چرا که اگر قیمت صرفا برای آنها مهم نبود، باید اقدام به فروش سهم 6500 تومانی افق کوروش کرده و به جای آن سهم 56 تومانی بانک تجارت را می‌خریدند.

وی در ادامه افزود: «اما معمولا اولین اقشاری که می‌توانند این مساله را بپذیرند و خود را با آن هماهنگ کنند، گروه‌هایی هستند که با اعداد سر و کار دارند.»

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: «بیشترین صحبتی که مطرح می‌شود، این است که حذف صفر از پول تا حدی تاثیر مثبت نیز در بازار خواهد گذاشت؛ به طور مثال اگر هر پارسه برابر با یک صدم تومان باشد، بنابراین یک سهم 40 تومانی به چهار پارسه تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «احتمالا سیاستی که در پیش گرفته خواهد شد این است که سهم‌های زیر هزار تومان ( به واحد پول جدید، یک تومان) با واحد پارسه مشخص شوند.»

شریعتی با اشاره به اینکه این مساله در دنیا به تئوری «پنی استاک» معروف است، تشریح کرد: در این راستا بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه ما به سهم‌های «پنی استاک» تبدیل می‌شوند. در حال حاضر وقتی یه سهم زیر 100 تومان است، اقبال برای آن زیاد است و عنوان می‌شود که ارزندگی دارد، اما آنگاه هر 100 تومان به 10 پارسه تبدیل می‌شود. بنابراین به نظر بنده هیچ مشکلی را در این خصوص نخواهیم داشت.

وی بر این باور است که سهام‌داران به جای در نظر گرفتن قیمت، به ارزش شرکت نگاه می‌کنند؛ چرا که اگر قیمت صرفا برای آنها مهم نبود، باید اقدام به فروش سهم 6500 تومانی افق کوروش کرده و به جای آن سهم 56 تومانی بانک تجارت را می‌خریدند. یا در مثالی دیگر، در سال 91 و 92 سهم پالایش نفت تهران (شتران) از هفت هزار تومان به 120 هزار تومان رسید، اما مجددا برخی در همین قیمت نیز معامله می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: «بنابراین عدد سهم عامل تاثیرگذاری در بازار نیست، بلکه ارزش شرکت و آینده اقدامات آن مورد توجه قرار می‌گیرد.»

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار تاکید کرد: تنها عاملی که در این فرآیند باعث ابهام فعالان بازار سرمایه شده، این است که وقتی یک سهم «چهار پارسه» قیمت داشته باشد، واحد بعد و قبل آن سه پارسه و پنج پارسه است و این اختلاف چهار پارسه تا پنج پارسه در حدود 25 درصد است. در نتیجه ما نمی‌دانیم که سیاست متولیان بازار سرمایه برای این مساله چیست.

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سهمی مثل تجارت که «پنی استاک» محسوب می‌شود، در آن زمان پنج پارسه قیمت می‌گیرد، برای رشد روزانه پنج درصدی بازار سرمایه چگونه پیش خواهد رفت؟ چرا که فاصله چهار پارسه تا پنج پارسه 25 درصد خواهد بود! در این شرایط قیمت سهم با رشدی پنج درصدی 4.2 پارسه خواهد شد و آیا این مساله انجام خواهد شد یا اینکه راه دیگری برای آن اندیشیده می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توی ایران خیلی از کارا بر مبنای آزمایشه،همونطور که مدارس رو به هزار مد درآوردید و آخرش برگشتید به سالهای قبل انقلاب.چه نتیجه ای حاصل شد؟؟مطمعنا این کار هم یه آزمایشه ولی با هزینه های خیلی بالا،که آخر کار برا کسی مشخص نیست.خدا به خیر کنه.!!

  • علی

    باید ۲ صفر از تعداد سهم ۲ صفر از قیمت بردارند، ارزش اسمی ۱۰۰۰ ریال هم میشه ۱۰ تومن جدید، درصد مالکیت از شرکت سهامی هم همون قبلی میشه، فقط ۴ تا صفر از ارزش بازار مثل کالاهای دیگه کم میشه