کد مطلب: ۲۱۳۸۹۷

تاثیر خشکسالی بر پیست‌های اسکی کشور

تاثیر خشکسالی بر پیست‌های اسکی کشور

بارش کم برف و گرم شدن زودهنگام و خشکسالی، باعث شد تا پیست‌های اسکی مهم استان البرز در زمستان امسال کارشان را دیرتر از سال‌های قبل آغاز کنند و اکنون نیز برخی مسابقات در این پیست‌ها ملغی شد که این می‌تواند زنگ خطری برای این ورزش در کشور و البرز باشد.

گرمای بی‌سابقه در کشور، کاهش نزولات جوی و افت آب‌های زیرزمینی و به دنبال آن بحران خشکسالی در سال‌های گذشته، نشان از بحران خشکسالی در کشور دارد و در صورتی که هم‌اکنون برای آن چاره‌اندیشی نشود، بحرانی خطرناک‌تر می‌تواند دامن کشور ما را فرا گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این میان پیست‌های اسکی در استان البرز و دیگر نقاط کشور به دلیل کاهش نزولات، در زمستان امسال فعالیت خود را دیرتر از سال‌های گذشته شروع کرده‌اند، که در صورت تداوم این وضعیت نمی‌توان گفت که آینده پیست‌های اسکی به کدام سمت و سو می‌رود، تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی، مشکلی است که نه تنها در کشور ما بلکه می‌توان گفت که دنیا با آن درگیر شده که البته در ایران شاید بیش از دیگر کشورها مشهود بوده است.

یکی از راهکارهای کارشناسان برای ادامه حیات پیست‌های اسکی، استفاده از دستگاه‌های برف‌ساز است، تکنولوژی که دیگر کشورها نیز با هدف استفاده بهتر از پیست‌های اسکی و آماده‌سازی آنان استفاده می‌کنند، که البته خرید این دستگاه‌ها نیاز به هزینه زیادی دارد که در مواردی از عهده پیست‌های اسکی خارج است و نمی‌توان به عنوان راهکاری اساسی به آن بسنده کرد.

ادامه فعالیت پیست‌های اسکی در کشور، نیازمند این است که به تعبیر کارشناسان، راهکارهایی اساسی اندیشیده شود.

با توجه به استعدادهای زیادی که در این ورزش در کشور وجود دارد و اینکه می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شود و علاوه بر توسعه ورزش اسکی، سرمایه‌های زیادی را جذب کند، لزوم توجه به آینده پیست‌های اسکی با توجه به بحران خشکسالی و کاهش نزولات جوی بیش از گذشته احساس می‌شود.

مدیر پیست بین‌المللی دیزین در این باره گفت: امسال شاهد کاهش نزولات جوی به ویژه برف بوده‌ایم و این تفکر که بارش برف زیاد بود را باید کنار بگذاریم بر این اساس نیاز است که یک ساماندهی در پیست‌های ما صورت گیرد.

عبدالرضا آژِیر افزود: باید یک سری تصمیمات و تدابیر جدید متناسب با شرایط جدید اتخاذ شود تا بتوان کارایی و بهره‌وری پیست‌ها را ارتقا داد، یکی از آثار اولیه خشکسالی در چشمه سارها و برکه‌ها در کوهستان‌های استان است که با توجه به اینکه بارش‌ها امسال با 50 روز تاخیر صورت گرفته، هنوز برخی از این منابع نتوانسته‌اند خودشان را احیا کنند که این مساله علاوه بر آثار زیست محیطی بر منطقه بکر دیزین، سبب ناپایداری برای اسکی شده است.

وی اضافه کرد: نیاز است تا در این مورد کارشناسی‌های بیشتری صورت گیرد و کارشناسان به دنبال راه حل‌های جدید باشند، امسال به برخی از رستوران‌ها در دیزین با تانکر آبرسانی می‌شود، این در حالی است که در سال‌های گذشته اینگونه نبوده و آب را از سرچشمه‌ها تامین می‌کردیم.

آژیر گفت: به دلیل کاهش منابع آب و اینکه استفاده از آب سازماندهی نشده و منابع آلاینده در اطراف رودخانه‌ها سبب شده تا آب، همانند گذشته قابل استفاده نباشد و خروج این بحران نیازمند این است که کارشناسی‌های درستی صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از ضرورت‌ها برای آینده اسکی در کشور، نوسازی و به روز رسانی دستگاهها است، دستگاه‌هایی که در پیست‌های اسکی استفاده می‌شوند قدیمی و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و نیاز است که در این مورد تمهیداتی صورت گیرد.

مدیر پیست بین‌المللی دیزین با اشاره به خرید 2 دستگاه برف ساز برای این پیست، اظهار داشت: استفاده از این دستگاه‌های برف ساز در تمام دنیا انجام می‌شود، دستگاه‌های برف‌ساز برای شارژ و بهتر کردن شرایط پیست استفاده می‌شوند و کمک می‌کنند که وضعیت بهتری برای اسکی در کشور ایجاد شود.

آژیر افزود: این دستگاه‌ها برای عملکرد بهتر نیاز به آب سالم دارند و اگر آب رودخانه آلوده باشد دستگاه‌ها را تخریب می‌کند،
تا زمانی که به منابع آب را ساماندهی نکنیم و بهره‌وری از آب را درست نکنیم، در همه موارد به مشکل بر می‌خوریم، دستگاه‌های برف سازی که در پیست دیزین به کار گرفته شده‌اند با توجه به آلودگی آب، مجبور می‌شدیم تا سیستم آب را تغییر داده و چند فیلتر برای آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که آب در دیزین، از کوه سرچشمه می‌گیرد، اما آلایندگی به سرچشمه‌ها نیز سرایت کرده و نیاز است تا مردم این مساله را بیشتر رعایت کنند.
مدیرمجموعه پیست اسکی خور استان البرزنیز گفت: زمین در حال گرم شدن است و این زنگ خطری است که آینده پیست‌های اسکی در کشور ما چه می‌شود و باید به دنبال راهکارهایی برای نجات پیست‌های اسکی کشور باشیم.

سهراب بلبلیان افزود: نیاز است تا پیست‌های جدیدی در کشور طراحی و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب شوند تا با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی، پیست‌های اسکی را به سمت و سوی جدید هدایت کرد.

وی اضافه کرد: نیاز است در موضوع توسعه برف در کشور، تحقیقات بیشتری صورت گیرد، چرا که با کمبود بارش‌ها، تفرج و زندگی بومی‌های مناطق نیز بر هم می‌خورد و به همین منظور نیاز است که از نظر مدیریتی اتفاقات نوینی در پیست‌های اسکی رخ دهند.

بلبلیان گفت: رقابت‌پذیری ما با سایر کشورهای دنیا که سرشار از منابع آب هستند منوط به این است که یک مدیریت بهینه و مدرن را اعمال کنیم و تا زمانی که زمینه‌های توسعه و تفرج را در کشور به خصوص در پیست‌های اسکی که به عنوان مکانی برای تفرج جوانان است ایجاد نکنیم، قابلیت رقابت را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیست‌های اسکی در کشور امسال دیرتر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که نشان می‌دهد برای خروج از این بحران باید اقداماتی انجام شود اقداماتی که اگر سریعتر به فکر آن نباشیم، ممکن است در آینده هر گونه اقدامی دیگر جوابگو نباشد.

بلبلیان افزود: جایگزینی‌هایی برای پیست‌ها باید انجام و تفرجگاه‌های جدید در آن‌ها ایجاد کنیم تا بتوان تا حد زیادی آینده پیست‌های اسکی را در کشور تضمین کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.