کد مطلب: ۵۰۱۴۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر سقوط دینار بر بازار ارز ایران

تاثیر سقوط دینار بر بازار ارز ایران

سقوط 20 درصدی ارزش دینار عراق و کاهش قدرت خرید عراقی‌ها اتفاق خبرساز این روزهای یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی ایران است. هم‌زمان با این اتفاق حالا عراق مرزهای خود را به دلیل شیوع کرونای انگلیسی روی ایران بسته است. آیا این مسایل بازار ارز ایران را متاثر می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز بحران اقتصادی در عراق باعث سقوط 20 درصدی ارزش دینار در برابر دلار شده است. در روزهای گذشته بانک مرکزی عراق به صورت رسمی نسبت دینار به دلار را ۱.۴۶۰ اعلام کرد.

این موضوع شهروندان عراقی را خشمگین کرده و آنها را به اعتراض‌های خیابانی کشاند و البته نگرانی برای افت بیشتر ارزش پول ملی، باعث شد عراقی‌های زیادی صف خرید دلار ببندند.

مصطفی غالب مخیف، رئیس بانک مرکزی عراق در واکنش به این اتفاقات به تلویزیون دولتی این کشور گفت که اگر این کار انجام نمی‌شد و هزینه‌هایشان تعدیل نمی‌شد، ظرف شش یا هفت ماه ذخایرشان به پایان می‌رسید.

هم‌زمان با این وضعیت و به دنبال خبر شیوع کرونای انگلیسی عراق تصمیم گرفته است که مرزهای خود را روی چند کشور از جمله ایران ببندد. این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی ایران است و حالا به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان ممکن است بازار ارز ایران را متاثر کند.

در همین زمینه علی شریعتی،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به اگزیم نیوزمی‌گوید کاهش نرخ برابری دینار عراق به دلار آمریکا احتمالا باعث کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید مردم این کشور و در نتیجه کاهش صادرات کالاهای غیر ضروری ایران خواهد شد.

او توضیح داده است که دولت عراق برای اولین بار در ۵ سال گذشته اقدام به کاهش نرخ برابری دینار عراق از یک هزار و ۱۸۲ دینار به یک هزار و ۴۶۰ دینار به ازای هر دلار کرده است و البته عمده کالاهای مصرفی در عراق وارداتی است و نهاده‌های معدود کالاهای تولیدی هم باید وارد شود؛ بنابراین افزایش نرخ برابری دینار به دلار باعث ایجاد تورم در عراق و کاهش قدرت خرید خواهد شد.

شریعتی با یادآوری مطالبات چند میلیارد دلاری ایران از عراق که امکان دریافت آن به دلیل محدودیت‌های بانکی وجود ندارد، گفته است: پیشنهاد می‌کنم که دولت با مذاکره با دولت عراق، پیشنهاد دهد حال که دولت این کشور دلار کافی برای پرداخت بدهی ایران ندارد، به جای پرداخت مطالبات دلاری ایران، به ما یک خط اعتباری دیناری بدهد و صادرکنندگان بتوانند از طریق این خط صادرات خود را به عراق ادامه دهند.

این صادرکننده خاطرنشان کرد که این موضوع باعث جلوگیری از سکته ۱۰ تا ۲۰ درصدی صادرات کشور به عراق به دلیل کاهش قدرت مردم خرید این کشور خواهد شد.

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز هم با اشاره به اهمیت بازار عراق در صادرات ایران به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که افت ارزش پول ملی این کشور در عین اینکه قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد بازار عراق را برای بسیاری از کشورها جذاب کرده و سهم ایران را از این بازار کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه وضعیت وخیم کرونا در ایران موجب شده که عراق مرز خود را به روی ایران ببندد، مجموع این ماجراها به زیان ما خواهد بود و همین مساله موجب کاهش ورود ارز و در نتیجه احتمالا افزایش قیمت دلار در روزهای آینده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این کارشناس ارز اول بیاد ارز ما را درست کند بعد بره ارز عراق را درست کند

  • ناشناس

    عراق به سرنوشت ایران دچار میشه ! اگر راه ایران بره !
    کشور نفت خیز با پول بی ارزش !

  • ناشناس

    اینا سقوط دینار رو با ریال مقایسه بکنند بعد به دینار خودشون راضی میشند

  • لیلی

    شما اول بخون بعد بگو تهمت و افترا

  • ناشناس

    خداراشکر . از خوراک و نهاده دامی و دام بگیرید تا پوشاک همه به عراق صادر میشد و بوست مانمیرسی و برای ما گران میشد. من خودم توی کارپوشاکم امسال هرجا دنبال خریدبافت رفتم برای مغازه میگفتند همه را صادر میکنیم

  • ناشناس

    خیلی خوب شد که پولشان اومد پایین پارسال که اربعین رفته بودیم عراق. پول ایران را مسخره می کردن.میگفتن لالا پول ایرانی لالا.

  • ناشناس

    مسولین ایران فقط بلدن بجای درست کردن مشکلات ایران دنبال حل کردن مشکلات مردم عراق هستن.

  • ناشناس

    سال ۲۰۰۹ عراق میرفتم ۹۰۰ تومن میدادیم ۱۱۰۰ اونا رو میگرفتیم دلار بود ۱۰۰ ،۱۱۰۰ چه دورانی بود و چقدر الکی غر میزدیم خدا مارو بّبخشه

  • ناشناس

    خداییش خودمونیم
    اگر عراق مثل ایران تحریم بشه چند روزه فکر کنم سفید بشه وضعیت ارزش پولش حتی از ما بدتر

  • ناشناس

    آیا پولی به اسم دلار عراقی وجود داره؟