کد مطلب: ۵۰۴۳۷۲

اختلال گازرسانی و قطع خوراک شرکت‌های پتروشیمی

قطع گاز با سهام پتروشیمی‌ها چه می‌کند؟

قطع گاز با سهام پتروشیمی‌ها چه می‌کند؟

قطع خبرساز گاز به پتروشیمی‌ها رسید و حالا پتروشیمی خراسان چهار روزی است که تمام فعالیت‌هایش را به دلیل قطع گاز متوقف کرده است. این ماجرا اما چه تاثیری روی ارزش سهام پتروشیمی‌ها در بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز آلودگی شدید هوای تهران این روزها خبرساز شده است. کمی پیش از آلودگی هوا قطع شبانه برق، واکنش تهرانی‌ها را به دنبال داشت که البته سرنخ هردوی این ماجرا به کمبود گاز برمی‌گردد.

شرکت برق اعلام کرد که برای صرفه‌جویی در مصرف گاز نیروگاه‌ها ناچار شده است که برق شهر را در ساعات اولیه شب قطع کند. بلافاصله پس از این اتفاق آلودگی شدید هوای تهران اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت.

شهروندانی که متوجه شدند علت آلودگی هوا، قطع گاز صنایع و جایگزینی آن با مازوت آلاینده است. در این بین خبر رسید که قطع گاز صنایع به پتروشیمی‌ها رسیده است و پتروشیمی خراسان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از ۱۰ دی ماه تمام فعالیت‌های تولیدی خود را متوقف کرده است.

پتروشیمی‌ها نه تنها پس از نفت بازیگران اصلی بازار ارز ایران به شمار می‌آیند که به دلیل تولید کود اوره برای کشاورزان اهمیت فراوانی دارند. قطع گاز پتروشیمی‌ها درست در شرایطی رخ داده است که حالا کشاورزان عملیات زمستانه را از سر گرفته‌اند.

عملیاتی که که شامل کوددهی باغ‌ها و مزارع می‌شود. این مساله اعتراض بسیاری از کشاورزان را به دنبال داشته است اما قطع گاز پتروشیمی‌ها چه تاثیری روی سهام آنها در بازار سرمایه دارد؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ این پرسش به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که اگر قطع گاز طولانی نشودو در حد ۴-۵ روز بماند نمی‌تواند تاثیر منفی روی ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی داشته باشد.

او ادامه می‌دهد که شرکت‌های پتروشیمی که سالهاست با قطع زمستانه گاز مواجه هستند، این موضوع را پیش‌بینی کرده‌اند و آمادگی لازم را برای مواجهه با قطع گاز داشته‌اند.

دارابی تاکید می‌کند: گذشته از این، به دلیل آغاز فصل خرید کود اوره توسط کشاورزان درآمد شرکت‌های پتروشیمی در حال حاضر مناسب است. همچنین اینکه ثبات قیمت در بازار ارز ایران، به دلیل حضور جو بایدن، در کاخ سفید وضعیت صادرات پتروشیمی‌ها را مساعد کرده و از آن سمت دولت مساعدت‌هایی برای انتقال ارز پتروشیمی‌ها داشته است که تمام این موارد چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های پتروشیمی را در کوتاه مدت تقویت کرده است.

قطع خبرساز گاز صنایع در شرایطی است که نه‌تنها ایران بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیاردارد که سهم صنایع از مصرف گاز سهم قابل توجهی نیست و در این بین شرکت‌های پتروشیمی فقط ۷ درصد گاز تولیدی را مصرف می‌کنند.

تحریم و مشکل جذب سرمایه برای تکمیل فازهای پارس جنوبی موجب شده است که با وجود وعده‌های مکرر مسوولان امسال هم قطع زمستانه گاز تکرار شود. هدررفت بالای گاز هم در بخش خانگی و هم در زمان انتقال آن به این تنش گازی دامن زده است.

به گونه‌ای که در حال حاضر بهره‌وری و توجیه اقتصادی پایین در تولید گاز موجب شده که بارها پرداخت حقوق کارگران پارس جنوبی به تعویق افتاده و موجب اعتراض آنها شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینا رو ول کن
    این دژپسند رو ننداختن بیرون؟
    ای بااااابااااااا

  • ناشناس

    تاثیری نداره جو نده …

    • ناشناس

      از بی‌سوادی تو و امثال توست که همین طور یلخی ریخته‌اید توی بازار

  • ناشناس

    دست بردارید فاز منفی واردنکن .

  • رهگذر

    یکی از ایرادات این سایت این است که تاریخ و ساعت خبر را بالا یا پایین خبر نمی زنند یعنی مثلا اینکه این خبر مربوط به چه روزی است که نکته مهخمی به شمار میرود خواهشمندم در این مورد اقدام فرماییید

  • تحلیلگر بیطرف

    من دقت کردم هر پیامی که به ضرر دولت مینویسم تجارت نیوز فورا تایید میکنه و نردبانی میاره بالا که همه ببیننتجارت نیوز تمایل زیادی به ریزش و بی اعتباری دولت داره
    فکر کنم یه اصل کلی برای تمام رسانه ها بی اعتبار کردن دولت باشه
    نمونه بارز هم پالایشیه که اعتبار دولته
    لطفا تایید کن

    • حسین

      مشخصه که شما واقعا تحلیل گر بی طرفید!
      مگه بورس دست کسی جز این دولت بی عرضه است؟

    • Z

      آقای تحلیلگر بیطرف .
      این دولت اینقدر در بازارها کثافت کاری کرده که تجارت نیوز قرار نیست با یک نظر جنابعالی خودش را خراب کنه .
      و همه نظرها را تایید میکنه و نشر میکنه

  • جعفر قلی خان کار کشته بورس

    تا تو پولمون نرینیم ارومم نمیگیگیریم

  • ورشکسته دولت

    دژپسند…استعفا استعفا

  • ناشناس

    پس کاهش تحریم و کاهش قیمت دلار به نفع صنایع بورسه در متن پایانی خبر فوق
    (تحریم و مشکل جذب سرمایه برای تکمیل فازهای پارس جنوبی موجب شده است که با وجود وعده‌های مکرر مسوولان امسال هم قطع زمستانه گاز تکرار شود.)

  • واشناس

    بورس محکوم به صعود شارپی هست،، الان قیمت سهام در کف توسط حقوقی ها خریداری شده، از هر نماد خصوصا نمادهای دولتی حقوقی 60درصد به بالاسهامدار شده،، یعنی درسقف فروخته الان در کف خرید زده،، 4ماهه که داره می‌خره وحدود یک دهمش فروش زده،، حقوقی مگه کیه،همون دولت هستش،، الان دیگه وقتش رسیده یه شارپ ده بیست روز به سهامهاش بده،، واینکار حتما انجام میده،،، چون باید یک ارزش سهامهایی که خریده ببره بالا دوم اینکه دولت برای پرداخت های آخرسال پول زیاد میخواد تا بتونه تا اردیبهشت 1400شایدم خردادماه با سود خوب بازم بفروشه،،،

  • ناشناس

    گازو مفتی ندین به عراق،بذاری ما مصرف کنیم،بهونه الکی هم نیارید،دومین کشور دارای منابع گاز در دنیا هستیم،کمبود گاز معنی نداره