کد مطلب: ۶۰۱۱۰۸

بدترین روز سال برای بازارها/ وحشت شاخص‌ها از ویروس جدید کرونا

بدترین روز سال برای بازارها/ وحشت شاخص‌ها از ویروس جدید کرونا

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی شاهد آشفتگی بازار وال استریت و کاهش قیمت سهام و سایر بازارهای مالی در سراسر جهان در پی انتشار خبر نوع جهش یافته جدید کرونا موسوم به اومیکرون بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هونگ کونگ و اسرائیل مشاهده شده است که برخی کشورها را مجبور به اعمال ممنوعیت پرواز کرده است. نوع دلتا هم در تابستان تاثیراتی بر مردم و اقتصاد داشت. حالا سرمایه گذاران و اقتصاددانان نگران این هستند که ویروس جدید همان تاثیر را داشته باشد. در پی این اتفاق در روز جمعه شاهد کاهش شدید در قیمت بازار سهام بودیم.

به گزارش سی‌ان‌ان، شاخص داو جونز با افت ۹۰۵ واحدی یا ۲/۵ درصدی، بدترین عملکرد خود را از اکتبر ۲۰۲۰ داشته است. سهام اس اند پی هم با افت ۲/۳ درصدی بدترین روز خود را از فوریه داشت. و سهام COMP نیز با افت ۲/۲ درصدی از ماه سپتامبر بدترین روز خود را تجربه کرد.

ویروس کرونا و مدل‌های جهش یافته آن تا سال بعد و شاید بیشتر از آن بزرگترین ریسک برای بازار به شمار می‌آیند و می‌تواند همچنان باعث بی‌ثباتی بازار باشند. هم اکنون پیش بینی اینکه تاثیر ویروس جدید بر بی ثباتی بازارها چه مدت خواهد بود کار سختی است.ارزیابی شدت این ویروس جدید روزها و شاید هفته‌ها طول بکشد. پس ممکن است کاهش قیمت روز جمعه فرصت آنی برای خرید سهام در قیمت پایین نباشد. اما همه سهام‌ها شاهد کاهش قیمت نبودند. برای مثال سهام مدرنا و فایزر به ترتیب ۲۰ درصد و ۶ درصد افزایش داشته‌اند.

افت بازار نفت

جدا از بازار سهام، سایر بازارها نیز مانند بازار نفت در روز جمعه دچار مشکل شدند. برای مثال قیمت نفت آمریکا ۱۲ درصد یا تقریبا ده دلار کاهش یافت و قیمت هر بشکه آن نزیک به زمان بسته شدن بازار سهام به ۶۸/۸۲ دلار رسید. نفت برنت هم بیش از ده درصد کاهش قیمت داشت و به ۷۳/۶۶ دلار به ازای هر بشکه رسید.

دلار آمریکا هم در زمان بسته شدن بورس به میزان ۰/۶ درصد کاهش قیمت داشت.‌ ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نبودند. بعد از ظهر جمعه بیت‌کوین بیش از هشت درصد کاهش قیمت داشت. در این بین سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری امن هجوم آورده‌اند. اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا به میزان ۱/۵۱ درصد افزایش قیمت داشت. بازار طلا نیز در این روز صعودی بود.

با توجه به این روند بازارهای جهانی، بازارهای داخلی چه روندی را در پیش بگیرند؟ در همین مورد امشب (شنبه ششم آذر ماه) ساعت ۲۱ ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در گفتگویی با علی عباسیان و سامان کریمی‌شاد به پیش‌بینی آینده بازارها خواهند پرداخت.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در صفحه تجارت‌نیوز مشاهده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید همه کشورهای جهان وایران واکسنی که تولید کردن به افریقا توزیع کنن تا این ببماری کنترل بشه چون زیر یاخت بهداستی افریقا ضعیف باعث میشه همش جهش پیدا کنه واکسن به همهسون رایگان بدن تا توافریقا کنترل بشه هرچی کرونا جهش پیدا می کنه خطرناکتر میشه همه جهان ضرر می کنن واکسن زدن اجباری و قانونی کنن تا مروم مجبور بشن واکسن بزننن

  • ناشناس

    بیماری کرونا که از حدود دو سال قبل شروع شده ( تقریبا زمان ریزش شارپ مردادماه پارسال) با تاثیر سوءی که بر اقتصاد جهانی می گذارد (کاهش رونق اقتصادی) باعث کاهش قیمت های جهانی می شود و این خود سبب ریزش بورس می شود البته برخی سهام مثل سهام شرکت های واکسن سازی مثل فایزر و … هم ممکن است رشد کند ولی در کل این ویروس به ضرر اقتصاد جهانی و بورس است، همان طور که کارشناسان تجارت نیوز می گویند یک بار با سویه دلتا و این بار با سویه جدیدتر اومیکرون باعث کاهش قیمت های جهانی، نفت و … شده و شاخص را در مسیر نوسانی قرار می داده و با نوسانی شدن مجدد شاخص، بسیاری از سهام داران هم سهام داری کوتاه مدت اختیار کرده اند و سهام داری کوتاه مدت مجال استفاده از پول های هوشمند توسط شرکت ها را گرفته و حرکت نوسانی شاخص فرسایشی شده است، پس نیاز به مهار این ویروس با جدی گرفتن واکسناسیون سراسری و قرنطینه است.
    همان طور که در خبرتان آورده اید تا زمانی که این ویروس به طور کامل ریشه کن نشده، یکی از سرمایه گذاری های امن خرید اوراق چندساله است که احتمال میزان ضرر را کاهش می دهد.

  • ناشناس

    ما روز خوب نداشتیم تو بورس که امروز بدترین باشه هرروزهمینه

  • ناشناس

    سرمایه مردم رو در بورس به بهانه های مختلف نابود کردید، مطمئن باشید ای حق الناس دامن شما را در این دنیا و آن دنیا خواهد گرفت، الهی آمین

  • ناشناس

    به امید نابودی همه افرادی که سرمایه اندک مردم را در بورس نابود کردند.

  • ناشناس

    خواهشا هیچوقت بورس ایران را با کشورهای دیگه مقایسه نکنید ما تقریبا دو سال منفی هستیم و در روزهای سبز انها بازم ما منفی بودیم بورس ما کاملا دستوری هست

  • مدافع حقوق سهامدارا

    بنده خدا بورس ایران با یه باد معده منفی میشه چه برسه به کرونا نوع جهش یافته یه حرفی بزن با عقل جور دربیاد

  • عمار

    خداوند دروغ و دروغپردازی مالی و اقتصادی را نابود کند