خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۷۴۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا با اقتصاد جهان چه خواهد کرد؟

ویروس کرونا با اقتصاد جهان چه خواهد کرد؟

در حال حاضر، نقش کشور چین برای اقتصاد جهان بیش از هر زمان دیگری مهم است. شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های بسیاری را به‌دنبال داشته و اقتصاددانان بر این باورند که اختلال در عملکرد زنجیره تامین، اقتصاد جهان را دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد.

نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در حالی افزایش می‌یابد که تعداد قربانیان آن به بیش از 360 نفر رسیده و تاکنون 17 هزار نفر به این ویروس مرگبار مبتلا شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با هدف مهار این بیماری، محدودیت‌هایی برای سفر در برخی استان‌های چین و در برخی کشورها اعمال شده است.

نگرانی‌ سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی نیز تا جایی پیش رفته که بازار سهام به‌ویژه در کشورهای آسیایی با افت مواجه شده و تقاضا برای دارایی‌های امن افزایش یافته است.

در عین حال، قیمت نفت که پس از فروکش کردن تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه افزایش یافته بود با شیوع این ویروس، چهارمین هفته نزولی خود را به‌ثبت رسانده است.

البته تولیدکنندگان اوپک اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، توافق کاهش تولید را دست‌کم تا ماه ژوئن تمدید خواهند کرد. اگرچه انتشار این خبر موجب شد قیمت نفت اندکی افزایش یابد، اما این افزایش تداوم نیافت و در معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 56.62 دلار کاهش یافت.

ویروس کرونا چه تاثیری بر اقتصاد چین خواهد داشت؟

اختلال در تقاضا تحت تاثیر این ویروس برای کشور چین قابل توجه است. با این حال، اختلالی که در عملکرد زنجیره تامین در سطح جهان به‌وجود می‌آید هم به همان اندازه از اهمیت برخوردار است.

در عین حال نباید فراموش کرد که شیوع ویروس کرونا در حالی رخ می‌دهد که سال نوی چینی به‌تازگی شروع شده و در این زمان بیشترین میزان سفر رخ می‌دهد. این روند مهار این ویروس مرموز را به‌مراتب دشوارتر کرده است.

مقامات دولتی تعطیلات رسمی این کشور را سه روز تمدید کرده‌اند. اگرچه کارخانه‌ها و بخش تولید در حال حاضر تعطیل هستند، اما با ازسرگیری تولید، مهار این بیماری دشوارتر خواهد بود.

مقایسه ویروس جدید با سندرم شدید تنفسی ویروس سارس (SARS) که در سال‌های 2002 و 2003 رخ داد نشان می‌دهد که در آن زمان طی 9 ماه 800 نفر جان خود را از دست دادند. در عین حال، ویروس شیوع سارس کاهش یک تا دو درصدی تولید ناخالص داخلی را در چین به‌دنبال داشت.

در مقابل تنها چند هفته است که در اخبار از شیوع ویروس کرونا می‌شنویم. علی‌رغم آنکه مقامات چینی این بار سریع‌تر اقدام و محدودیت‌های سفر اعمال کرده‌اند، اما این ویروس در مقایسه با سارس سریع‌تر گسترش یافته است. قربانیان این بیماری اما در حال حاضر یک‌سوم مرگ‌ومیر ناشی از ویروس سارس گزارش شده است.

در کوتاه‌مدت، محدودیت‌های سفر و نگرانی‌های مردم، کاهش تقاضای خانوارها را به‌دنبال خواهد داشت. صنعت گردشگری از دیگر بخش‌های اقتصاد است که قطعا با افت مواجه می‌شود.

همچنین، پیش‌بینی شده است که احتمالا به دلیل تاخیر بازگشت به مشاغل، رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2020 به کمتر از شش درصد برسد.

کرونا با اقتصاد جهان چه خواهد کرد؟

در حال حاضر، نقش کشور چین برای اقتصاد جهان بیش از هر زمان دیگری مهم است. اختلالی که تحت تاثیر این بیماری در سطح جهانی به‌وجود می‌آید، در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

در زمان شیوع ویروس سارس، چین تنها 4.2 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌داد و در 18 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان نقش داشت.

تا سال 2018، سهم چین از اقتصاد جهان به 15.8 درصد رسید و 35 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌داد.

اگر شیوع این بیماری برای مدت زمان قابل توجهی ادامه یابد، تاثیر منفی آن بر شرکای اقتصادی چین به‌ویژه در آسیا، استرالیا و برخی کشورهای اروپا بیشتر خواهد بود. این در حالی است که به‌تازگی اخبار مربوط به پایان جنگ تجاری، موجب شده بود بخش تولید در سطح جهان اندکی بهبود یابد.

برای دولت‌ها در حال حاضر هدف اصلی مهار این بیماری و جلوگیری از شیوع گسترده‌تر آن است. با بدتر شدن وضعیت اقتصادی جهان احتمالا سیاستگذاران در بانک‌های مرکزی با هدف حمایت از کسب‌وکارها و جلوگیری از وقوع رکود، سیاست‌های انبساطی خود را ادامه خواهند داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.