کد مطلب: ۶۸۲۵۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاریخ مصرف واکسن کرونا قابل تمدید است؟

تاریخ مصرف واکسن کرونا قابل تمدید است؟

عضو کمیته علمی کرونا می‌گوید: «به طور کل در خصوص فرآورده‌های دارویی از جمله واکسن کرونا، اگر مطالعات پایداری صورت گیرد و بدانیم که دارو یا واکسن مورد نظر ماندگاری دارد؛ می‌توان تاریخ مصرف آن را تمدید کرد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، تزریق واکسن کرونا در موج هفتم کرونا هم بحث‌برانگیز شد. این بار صحبت از تاریخ مصرف واکسن‌هاست.

موج هفتم کرونا در روزهای اخیر کشور را گرفت. مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها افزایش یافت و به دنبال آن تعداد فوتی‌ها نیز بالا رفت. تاکید متخصصان و وزارت بهداشت بر دریافت دز چهارم واکسن کروناست. اما تزریق دز یادآور در روزهای اخیر با حاشیه مواجه بود.

ماجرا از اینجا شروع شد که برخی گفتند تاریخ مصرف واکسن آسترازنکا گذشته است. عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نیز نشان می‌داد که این واکسن‌ها دو تاریخ مصرف دارد. کمی بعد پای واکسن پاستوکووک نیز به این ماجرا باز شد. تاریخ مصرف این واکسن نیز تمدید شده است.

مقامات وزارت بهداشت می‌گویند واکسن تاریخ مصرف گذشته در مراکز واکسیناسیون کرونا وجود ندارد.

تاریخ مصرف کدام واکسن‌ها تمدید شد؟

فرزانه داستان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم هیچ واکسن تاریخ مصرق گذشته‌ای در هیچ مرکز واکسیناسیونی تزریق نشده است.»

او می‌گوید: «واکسن آسترازنکا تا یکشنبه هفته گذشته تاریخ مصرف داشت و البته تا همان تاریخ تزریق شد. پیش از آن اطلاع‌رسانی شد تا افرادی که می‌خواهند واکسن استرازنکا دریافت کنند تا آن روز مراجعه کنند. بنابراین اصلا تاریخ مصرف گذشته نبوده است.»

این متخصص داروسازی بالینی می‌گوید: «سوی دیگر این ماجرا درباره واکسن پاستوکووک است که دو تاریخ روی آن زده‌اند. برای تمدید این واکسن مطالعات پایداری آن را انجام داده‌اند و مشکلی ندارد.»

تاریخ مصرف واکسن کرونا قابل تمدید است

اما سوال اینجاست که آیا از نظر علمی می‌توان تاریخ مصرف دارو و واکسن را تمدید کرد؟ عضو کمیته علمی کرونا در این مورد می‌گوید: «به طور کل در خصوص فرآورده‌های دارویی از جمله واکسن کرونا ، اگر مطالعات پایداری صورت گیرد و بدانیم که دارو یا واکسن مورد نظر ماندگاری دارد؛ می‌توان تاریخ مصرف آن را تمدید کرد.»

داستان ادامه می‌دهد: «تمدید تاریخ دارو، موضوع جدیدی در ایران و سایر کشورها نیست و کاملا می‌توان آن را انجام داد.»

تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته خطرناک است؟

عضو کمیته علمی کرونا می‌گوید: «واکسن‌ها در حال حاضر مشکلی ندارند و افراد می‌توانند برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.»

او می‌گوید: «اگر افراد واکسن تاریخ مصرف گذشته تزریق کنند، معمولا بی‌اثر است. به عبارتی میزان آنتی‌بادی که از واکسن انتظار می‌رود، تولید نمی‌شود.»

این در حالی است که پیش‌تر رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای نباید تزریق شود.

محسن زهرایی گفت: «واکسن و دارو فراورده‌هایی هستند که باید به تاریخ انقضایشان کاملا دقت کرد. اگر تاریخ منقضی شوند به هیچ وجه نباید استفاده شوند. بحث بی‌ضرر یا بی‌خطر بودن، بی‌معنی است.» ( ایلنا )

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.