کد مطلب: ۲۰۹۷۱۹

تاکید وزارت جهاد بر عدم افزایش قیمت کود

تاکید وزارت جهاد بر عدم افزایش قیمت کود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، با تاکید بر اینکه قیمت کود گران نمی‌شود، گفت: در سال جاری ۳۵ مورد سوءاستفاده از برند این شرکت، رخ داده بود.

حمید رسولی در نشستی خبری با اشاره به تحقق برنامه‌های این شرکت در سال ۹۶، اظهار داشت:‌ در برنامه ابلاغی ما در سال ۹۶ تکلیف شده بود که بیش از دو میلیون هزار تن انواع کودهای فسفاته، پتاسه و ازته را توزیع کنیم که تا پایان بهمن‌ماه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن را تدارک دیده‌ایم و قراردادهای ما در این بخش منعقد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این کودها را نیز حمل کرده و تحویل گرفته‌ایم، افزود: هم‌اکنون این کودها را در اختیار شرکت‌های بزرگ کارگزاری قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به آغاز کشت بهاره در کشور و نیاز به توزیع کودهای شیمیایی اشاره و اضافه کرد: در این زمینه ۳۰۰ هزار تن کودهای ازته، فسفاته و پتاسه ذخیره شده تا به‌مرور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رسولی با تاکید بر اینکه قیمت کودهای توزیعی توسط دولت به کشاورزان افزایش نمی یابد، گفت: برخی دلالان به دنبال سودجویی‌های خود، طی هفته گذشته بحث افزایش قیمت کود اوره را مطرح کردند که باعث نگرانی کشاورزان شده بود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که قیمت‌های کود، همان قیمت‌های مصوب سال ۹۵ است.

رسولی با بیان اینکه پیرو جلسه کمیسیون اقتصادی دولت در ۲۸ بهمن‌ماه و جلسه ۳۰ بهمن‌ماه در ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته شد و تاکید موکد دولت بر آن است که قیمت کودهای کشاورزی تغییری نداشته باشد، افزود: ما نیز با همان قیمت‌های سال گذشته، این نهاده را عرضه می‌کنیم.

رسولی درباره توزیع بذر و تامین آن از محل تولید داخل یا واردات با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از بذر مورد استفاده در کشور را در داخل تأمین می‌کنیم، گفت: بذرهای استراتژیک مانند گندم، جو و برنج صددرصد داخلی است و در بخش دانه‌های روغنی نیز بخش قابل توجهی در داخل تولید می‌شود.

این مقام مسئول افزود: شاید بتوان گفت از مجموع ۱۰۰ هزار تن بذری که سالانه تامین و توزیع می‌کنیم، ‌امسال ۲۸۲ تن بذر وارد کردیم ضمن اینکه مبدا واردات بذر کشورهایی مانند جمله آلمان، ‌استرالیا، ‌سوئیس و فرانسه هستند.

رسولی با اشاره به تولید کود سولفاته پتاسیم به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین کودها در داخل کشور، اضافه کرد: طبق اعلام مؤسسه خاک و آب کشور سالانه به ۴۰۰ هزار تن کودهای پتاسه نیاز داریم که تا چند سال گذشته صد درصد وارد می‌شد اما با ایجاد کارخانه‌های تولید این نوع کود در کشور بخشی در داخل تولید می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با ایجاد دو واحد بزرگ در سمنان و آذربایجان غربی به‌زودی ۵۰ درصد از نیاز کشور را خودمان تولید کنیم و تا دو الی سه سال آینده در این حوزه صد درصد به خودکفایی می‌رسیم.

۳۵ مورد سواستفاده از برند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

رسولی درباره وضعیت تولید کود اوره در کشور نیز اضافه کرد:‌ ۵ شرکت پتروشیمی سالانه بیش از ۵ میلیون تن کود اوره تولید می‌کند که مصرف ما سالانه چیزی حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تن است که می‌توان ۵۰ درصد آن را صادر کرد و طبق مصوبه هیات وزیران صادرات بعد از تأمین نیاز داخل است.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های زیرپله‌ای در حوزه تولید کودهای شیمیایی تخلف می‌کنند، تصریح کرد: در سال جاری ۳۵ مورد سواستفاده از برند شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی رخ داده بود که با شناسایی به‌موقع آنها پلمپ و روند قضایی آغاز شد.

به گفته رسولی، یک نمونه آن تولید ۶۰ تن کود با لوگوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بود که در قزوین رخ داده بود.

وی، قیمت انواع کودهای شیمیایی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: هم اکنون قیمت هرکیسه ۵۰کیلوگرمی کود اوره ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سوپر فسفات تریپل ۵۵ هزار تومان، سولفات پتاسیم ۷۵ هزار تومان، سوپر فسفات ساده ۲۲ هزار تومان و کلرور پتاسیم ۴۰ هزارتومان است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.