کد مطلب: ۶۶۱۰۶۶

ابتلا ۹ نفر به تب کریمه کنگو/ راه های انتقال و علائم این بیماری چیست؟

ابتلا ۹ نفر به تب کریمه کنگو/ راه های انتقال و علائم این بیماری چیست؟

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی تاکنون ۹ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند. این بیماری از طریق تماس مستقیم انسان با لاشه، ترشحات و نقاط آلوده دام منتقل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بنابر آخرین آمار ۹ نفر مبتلا به بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب کریمه کنگو شدند. از این تعداد یک نفر از جان خود را از دست داد.

بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می کند و احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد آقامیری افزود: بیماری تب کریمه کنگو همه ساله در فصل بهار و تابستان همزمان با فعالیت کنه‌ها به اوج می‌رسد. این بیماری از طریق تماس مستقیم انسان با لاشه، ترشحات و نقاط آلوده دام قابل انتقال است.

آقامیری توصیه کرد: افراد گوشت تازه‌ای که در مراکز خارج از کشتارگاه کشتار می‌شود حتما تا ۲۴ ساعت و جگر را تا ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری کنند. با این اقدام خطر ابتلا به این ویروس را کاهش می‌یابد.

همچنین افراد از مصرف جگر و گوشت خام یا آبدار پرهیز کنند. در خصوص کشتار لاشه در کشتارگاه نیز جزو شیوه‌نامه‌های سازمان دامپزشکی است که گوشت ۲۴ ساعت در پیشسرد نگه‌داری شود.

وی تاکید کرد: دامداران از جدا کردن و له کردن کنه روی بدن دام پرهیز کنند. چرا که به سبب احتمال له‌شدگی امکان انتقال وجود دارد و در صورت رویت نسبت به سم‌پاشی اسطبل و دام اقدام کنند.

بیماری خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو اولین بار در شبه جزیره کنگو در سال ۱۹۹۴ با ابتلای حدود ۲۰۰ نفر از مردم آنجا کشف شد. این بیماری به سبب عدم علائم بالینی در دام قابل انتقال از دام به دام دیگر یا حتی دام به انسان است.

سم‌پاشی اسطبل و بدن دام‌ جزو شیوه‌نامه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی برای حذف کنه است. این کنه در زنجیره غذایی نقشی ندارد.

افراد در صورت مشاهده علائم همانند سایر بیماری‌های مشابه به پزشک مراجعه کنند. چرا که بیماری قابل پیشگیری، کنترل و درمان است. ولی اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد منجر به فوت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.