کد مطلب: ۱۴۹۰۲۶

پایان فعالیت غیرمجاز البرز ایرانیان، افضل توس و آرمان

تجارت، آینده و ملل مسئول سه موسسه غیرمجاز شدند

تجارت، آینده و ملل مسئول سه موسسه غیرمجاز شدند

با تصمیم بانک مرکزی و توافقات انجام شده قرار بر این شد تا مسئولیت سه تعاونی افضل توس، البرز ایرانیان و آرمان (وحدت) به بانک‌های آینده، تجارت و موسسه ملل واگذار شود.

به دنبال اتفاقات اخیر در بازار پول و حواشی که ایجاد شد، بعد از مذاکرات بین بانک مرکزی و مجلس، رئیس کل بانک مرکزی وعده داد به زودی و حداکثر دو تا سه ماه آینده وضعیت تمامی موسسات غیرمجاز مشخص شده و مشکلات بازار غیرمتشکل پولی پایان یابد و در صدر این وعده اعلام شد که به زودی تکلیف سه تعاونی غیرمجاز مشخص و اعلام خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تازه‌ترین اعلام ولی‌الله سیف از این حکایت دارد که بنابر تصمیم گرفته شده قرار بر این است که مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های اعتبار منحله «البرز ایرانیان» به بانک تجارت، «افضل توس» به بانک آینده و «آرمان» (وحدت) به موسسه اعتباری ملل واگذار شوند، بنابراین سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها توسط بانک‌ها و موسسات تعیین شده تعیین تکلیف خواهند شد.

در حالی بانک‌های تجارت و آینده و همچنین موسسه ملل مسئولیت این سه تعاونی را بر عهده گرفته‌اند که در مدت اخیر بحث‌ها در مورد ورود بانک‌های دیگر مطرح شده است.

بر اساس تاکید رئیس کل بانک مرکزی، مسئولیت تامین هر گونه کسری در این توافق متوجه موسسات و مدیران موسسات غیرمجاز خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر بررسی و ارزیابی میزان دارایی‌ها و بدهی‌های این موسسات در دست انجام است و در صورت احراز هر گونه کسری این موسسان و مدیران این تعاونی هستند که مسئول خواهند بود. در عین حال که مراجع قضایی درباره استیفای حقوق ذی‌نفعان اقدام خواهد کرد.

آن طور که سیف، درباره آخرین وضعیت موسسه البرز ایرانیان توضیح داده در حال حاضر پرونده آن در مرجع قضایی مطرح شده است.

سیف با تاکید بر اتمام فعالیت موسسات غیرمجاز در بازار پولی عنوان کرده است که دستاورد حل و فصل و پاکسازی فضای اقتصادی از موسسات اخلال گری که فعالیت‌شان هزینه‌های زیادی بر اقتصاد تحمیل کرده ارزشمند و قابل توجه است که این مهم با همکاری دستگاه قضا، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و مسئولان بانک مرکزی محقق شده است.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی حذف موسسات غیرمجاز را زمینه‌ساز انتظام بخشی در بازار پول دانسته و تاکید دارد حذف این موسسات زمینه لازم را برای کنترل حجم نقدینگی و هدایت مناسب نرخ سود فراهم می‌آورد و این امر در نهایت به افزایش اثربخشی سیاست‌های پولی، هدایت مناسب تسهیلات نظام بانکی در حمایت از فعالیت‌های مثبت تولیدی و اقتصادی و نیز اصلاح نظام بانکی منجر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی خواستار هوشیاری مردم در برابر فعالیت موسسات غیرمجاز در آینده شده و از مردم تقاضا کرده تا به هیچ وجه به موسسات و افرادی که ممکن است در آینده درصدد انجام فعالیت های پولی غیرمجاز با استفاده از سپرده‌های مردم برآیند، اعتماد نکنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.