کد مطلب: ۴۱۹۷۸۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با معاون کارگزاری بانک ملی:

حجم بالای دارایی‌ها، عامل رشد گروه زراعت / تجدید ارزیابی دارایی‌ها در این گروه چقدر جدی است؟

حجم بالای دارایی‌ها، عامل رشد گروه زراعت /  تجدید ارزیابی دارایی‌ها در این گروه چقدر جدی است؟

معاون کارگزاری بانک ملی عنوان کرد: شرکت‌های گروه زراعت از نظر نسبت سودآوری به قیمت سهم، برای سهامداران خرد گران هستند، اما خریداران عمده به دلیل بالا بودن میزان دارایی‌های این شرکت‌ها، توجه زیادی به این گروه نشان داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در معاملات روز گذشته، بورس ، گروه زراعت، پربازده‌ترین صنعت بازار شناخته شد و توجه فعالان و سرمایه‌گذاران به این گروه افزایش یافت. در ادامه نیز خبر واگذاری 49.37 درصد از سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس با نماد زپارس توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی منتشر شد که زمینه‌ساز رشد بیشتر این گروه را فراهم آورد.

گروه زراعت که در یک ماه اخیر رشدی 44 درصدی را تجربه کرده، به باور کارشناسان، از نظر نسبت قیمت سهم به سودآوری شرکت‌ها، بالاتر از ارزش ذاتی در حال معامله است. در همین راستا، به منظور بررسی این گروه، حسام‌الدین جعفری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و معاون کارگزاری بانک ملی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اتفاق خاصی در گروه زراعت رخ نداده، اما به دلیل اینکه فعالان بازار توجه خود را به جای سودآوری، به ارزش شرکت‌ها سوق داده‌اند، این گروه رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. تمام اتفاقاتی که از منظر سودآوری در این شرکت‌ها تاثیرگذار بودند، محقق شده‌اند و از این جهت احتمالا دیگر جای رشدی ندارند. البته گفتنی است که شرکت با شرکت متفاوت است و هرکدام باید به صورت جداگانه نیز مورد ارزیابی قرار گیرند.»

وی در ادامه افزود: «در این گروه، اتفاقات خوبی نیز در برخی از شرکت‌ها رخ داده است؛ به طور مثال خبر انتقال بلوکی سهام زپارس منتشر شد؛ این شرکت‌ دارایی‌های بسیار زیادی دارد و قیمتی هم که برای معامله بلوکی این شرکت مشخص کرده‌اند، قیمت بسیار خوبی است و برای خریدار آن ارزشمند خواهد بود.»

جعفری گفت: «شرکت زپارس به دلیل اینکه آب، زمین و ماشین‌ آلات قابل توجهی دارد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ در همین راستا، سایر شرکت‌های کشت و زراعت نیز همانند زپارس، دارایی‌های فراوانی دارند و فعالان بازار بیش از سودآوری، به این نکات توجه دارد و مساله تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در این گروه دنبال می‌کنند.»

معاون کارگزاری بانک ملی در خصوص ارزیابی عملکرد این شرکت‌ها تا پایان سال عنوان کرد: «گروه زراعت، به خصوص شرکت‌هایی همچون غگلپا و غشصفا که محصولات لبنی و شیر تولید می‌کنند، افزایش نرخ داشتند و وضعیتشان نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. اما در مجموع بازار به دلیل سودآوری آنها، به این شرکت‌ها رجوع نکرده است.»

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها از نظر نسبت سودآوری به قیمت سهم، برای سهامداران خرد گران هستند، عنوان کرد: «اما خریداران عمده به دلیل بالا بودن میزان دارایی‌های این شرکت‌ها، توجه زیادی به گروه زراعت نشان داده‌اند.»

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین شاید بتوان گفت که گروه زراعت برای خریداران خرد، بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.