کد مطلب: ۱۷۹۰۰۲

صالحی در اجلاس حقوق شهروندی :

تحقق حقوق شهروندی نیازمند آگاهی شهروندان از حقوق خود است

تحقق حقوق شهروندی نیازمند آگاهی شهروندان از حقوق خود است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تسهیل در تحقق حقوق شهروندی از یک سو به آگاهی شهروندان و از سوی دیگر به بسترسازی دولت نیاز دارد، این رابطه دو سویه نقطه عطف حقوق شهروندی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رییس‌جمهور و وزرای کابینه دوازدهم در سالن اجلاس سران برگزار شد،در ارتباط با جایگاه حقوق شهروندی نکاتی را بیان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدعباس صالحی اظهار کرد: حقوق شهروندی در نسبت بین انسان و جامعه تعریف می‌شود. انسان در مناسبات اجتماعی خود دو بعد دارد؛ یکی انسان مسئول و دیگری انسان محق؛ در واقع انسان در جامعه هم حقوقی دارد و هم مسئولیتی بر عهده‌اش است.

وی ادامه داد: با این برداشت و تفسیر ما حقوق فرهنگی انسان را در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کرده‌ایم و حق دسترسی آزاد به اطلاعات و امکانات زیرساخت‌های فرهنگی را برای افراد جامعه در نظر گرفته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس یادآور شد: در این وزارتخانه اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در سامانه‌ای پیگیری کرده‌ایم و تاکنون بیش از 100 دستگاه دولتی و غیردولتی در این سامانه به پاسخگویی پرداخته‌اند که این روند می‌تواند برای آینده نقطه عطفی باشد.

وی افزود: مجوزهای 117گانه وزارت ارشاد را به منظور آسایش مراجعه‌کنندگان به 54 مجوز کاهش دادیم.

صالحی سپس گفت: با الکترونیکی کردن سامانه‌ها مراجعات مردمی را به جهت وقت و هزینه آنها کاهش داده‌ایم.

وی ادامه داد: توجه به نشریات، مطبوعات و جشنواره‌های فرهنگی را در دستور کار قرار داده‌ایم. تنفیذ مجموعه‌های فرهنگی به نهادهای فرهنگی از جمله دیگر اقدامات ما بوده است.

صالحی افزود: تصویب لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری در دولت و پیگیری آن در مجلس و همچنین تصویب چند لایحه در راستای حقوق روزنامه‌نگاری و مطبوعات از جمله دیگر مواردی بود که ما در این وزارتخانه پیگیری کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تبدیل حقوق شهروندی به یک مطالبه عمومی از طریق فرهنگ‌سازی نیز از جمله دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

وی گفت: علاوه بر این فعالیت‌ها ما اهدافی هم داریم که آن را پیگیری خواهیم کرد به طور مثال استقرار جامع نظام دسترسی آزاد به اطلاعات و ایفای نقشی برای کمک و توانمندسازی نظام‌های صنفی، فرهنگ و هنر، حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری اقوام ایرانی، آگاهی شهروندان به حقوق شهروندی خود از جمله آنها است.

صالحی در پایان افزود: تسهیل در تحقق حقوق شهروندی از یک سو به آگاهی شهروندان و از سوی دیگر به بسترسازی دولت نیازمند است. برقراری این رابطه دو سویه نقطه عطف حقوق شهروندی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.