کد مطلب: ۶۲۵۶۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحقیق و تفحص دوباره مجلس از صنعت خودرو/ این بار نتیجه می‌دهد؟

تحقیق و تفحص دوباره مجلس از صنعت خودرو/ این بار نتیجه می‌دهد؟

کیفیت پایین و قیمت بالا باز هم کار دست خودروسازان داده و مجلس تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را کلید زده است. آیا این بار اقدامات نمایندگان نتیجه می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کیفیت پایین و قیمت بالا باز هم کار دست خودروسازان داده است. آنگونه که ایسنا گزارش داده، کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، تا مرز سوال و تذکر جدی به وزیر صمت پیش رفته و حتی موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را نیز در دستور کار قرار داده است.

اما ماجرا چیست؟ سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: تحقیق و تفحص جدیدی در کار نیست. نمایندگان بررسی در این مورد را از پیش آغاز کرده‌اند و گزارش و نتیجه آن در صحن علنی مجلس اعلام می‌شود.

او افزود: این تحقیق و تفحص در مورد کیفیت و قیمت خودروهای داخلی است و به زودی نتیجه می‌دهد.

تحقیقات مجلس در خودروسازی نتیجه‌ای دارد؟

اما این نخستین بار نیست که پای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به مجلس باز می‌شود.

۱- خرداد ۱۳۸۱

اولین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۰ تقدیم مجلس شد و در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱ به تصویب مجلس رسید. تهیه این گزارش در ۴۰۰ صفحه و به مدت ۲ سال طول کشید. این گزارش در ۱۳۸۳ در مجلس قرائت شد. اولین دور از تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان درخصوص قیمت روز خودرو، وضعیت برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، قرارداد‌ها و تحقیقاتی که برای توسعه و ارتقای کیفی خودرو بود انجام شد.

اما این تحقیق و تفحص نه تنها به نتیجه‌ای نرسید، بلکه به گفته تهیه‌کنندگان مورد استقبال منابع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی واقع نشد.

۲- بهمن ۱۳۸۳

دومین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور بهمن‌ماه ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید و پس ازانتخاب هیات تحقیق فعالیت خود را آغاز کرد. هیات تحقیق و تفحص، تحقیقات خود را در هفت محور «استراتژی صنعت خودرو‌سازی کشور، کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش، قرارداد‌های داخلی و خارجی، قیمت تمام شده، ساختار سازمانی، فعالیت‌های جنبی (بانک، بیمه و لیزینگ) و نظام پرداخت‌ها» انجام داد. این تحقیق و تفحص مجلس نیز نتیجه و تاثیری در صنعت خودروسازی کشور نداشت.

۳- اسفند ۱۳۹۱

سومین گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی ۶ اسفند سال ۱۳۹۱ با ۱۸۹ رأی موافق به تصویب رسید و در جلسه علنی ۲۹ تیر ۱۳۹۳ در مجلس قرائت شد.

این گزارش ۵۴۰ صفحه بود، اما تنها چند صفحه از خلاصه آن در اختیار رسانه‌ها و پژوهشگران و افکار عمومی قرار گرفت.

۴- شهریور ۱۳۹۷

چهارمین طرح تحقیق و تفحص، شهریور سال ۱۳۹۷ بنا به تقاضای برخی نمایندگان مجلس کلید خورد. اما این اقدام از همان ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد.

آیا این بار اقدام مجلس به نتیجه می‌رسد و صنعت خودروسازی با تحول روبه‌رو می‌شود؟ تجربه نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان به این موضوع امیدوار بود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    500صفحه گزارش؟با چند جمله یا صفحه میشه گند کاریهای این دوغول مافیارو رو کرد با چند تا کلیپ از تصادفات از اگهی ترحیم از گزارش بیمارستانی از قیمت بالا و شکایت مردم همینا برای مجلس کافی نیست؟

  • ناشناس

    مگر قرار چاقو دسته خودش رو ببره

    • خوش شانس

      واقعا اگه مسعولین این پیام ها را می بینن کمی به فکر ما مردم بدبخت باشن بخدا تک تک شماها باید سوال پس بدید اخه ما چه گناهی کردیم که تو مملکتی به دنیا آمدیم که هیچ قوانینی نیست

  • ناشناس

    پراید از ۲۰ میلیون شد ۲۵ تحقیق و تفحص شروع شد .الان پراید ۱۹۰ میلیونه تحقیق حالا تموم نشده.چیکار میکنید؟چیکاااااار میکنید؟

  • ناشناس

    صنعت خودرو رو نمی تونید سر و سامون بدید بعدا میخواید اقتصاد مملکت رو درست کنید؟؟!!

  • سهیل

    تو خارج طرف با ۱۰۰ میلیون پول کشورش ،لامبورگینی سوار میشه اینجا هم به ۱۰۰ میلیون پرایدم نمیدن خیلی مسخرست واقعا??????? تازه اونم قرعه کشی میکنن ???????

  • ناشناس

    تحقیق و تفحص اگر برای ملت اب نداشته باشه، برای نمایندگان حتما نون داره.
    با یک تارا اتوماتیک یا اون چینی های اشغال که یکمیلیارد قیمت پیدا کردن همه چی اوکی خواهد شد.

  • hasan

    تصویب شده بود پیش فروشهای سال 99 که بدون سود مشارکت بودند امسال با همان قیمت زمان ثبت نام تحویل داده شوند ولی سایپا و ایران در آذرماه قیمت ها را بر اساس قیمت روز کارخانه حساب کردند و به هیچکس هم پاسخگو نیستند.